رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عضو کمیسیون سلامت اداری اتاق ایران مطرح کرد

دسترسی آزاد به اطلاعات، قاطعانه پیگیری شود

سیدبهادر احرامیان، راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را گام بندی در مسیر شفاف‌سازی اقتصادی معرفی می‌کند به شرط اینکه پایبندی به این قانون از ابتدای کار، قاطعانه و بدون تبعیض دنبال شود.

03 خرداد 1396
کد خبر : 8571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بالاخره 8 سال پس از تصویب اولیه قانون، دیروز با رونمایی آزمایشی از سامانه مرتبط با این موضوع عملاً وارد فاز اجرایی شد به گونه‌ای که هر یک از ایرانیان با طی مراحل ساده ثبت نام خواهند توانست اطلاعات مورد نظر خود را از دستگاه‌هایی که عضو این سامانه هستند درخواست کنند. گرچه این سامانه فعلاً فقط 17 وزارت‌خانه، دستگاه و سازمان را شامل می‌شود اما طبق قانون اغلب دستگاه‌ها باید به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندند و اطلاعات درخواستی مردم را ارئه دهند.

سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران، راه‌اندازی این سامانه را گام بزرگی در مسیر اجرای قانون عنوان می‌کند و می‌گوید: نبود شفافیت یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی فعالان بخش خصوصی اقتصاد ایران بوده است و حرکتی که منجر به راه‌اندازی این سامانه شد، یک گام ضروری برای کارآمد و شفاف و رقابتی کردن اقتصاد ایران بود.

احرامیان با اعتقاد به اینکه انتشار و دسترسی و آزاد اطلاعات لازمه توسعه اقتصاد ایران است، می‌گوید: ما باید باید قبول کنیم که در این مورد بسیار عقب بوده‌ایم و اکنون باید سریعاً این فاصله را پرکنیم تا به سمت اقتصاد شفاف و رقابتی پیش برویم.

او با تأکید بر اینکه اقتصاد تا شفاف نباشد، نمی‌تواند رقابتی باشد، می‌افزاید: راه‌اندازی این سامانه و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند طلیعه شفاف‌سازی در اقتصاد ایران باشد که البته، قطعاً با مقاومتهایی از سوی برخی دشتگاه‌های مشمول این قانون برای انتشار اطلاعات مواجه خواهد شد اما دولت باید از ابتدای کار قاطعانه موضع بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: برای اینکه حرکت اولیه دسترسی آزاد به اطلاعات، موفقت‌آمیز باشد، دستگاه‌های بالادستی و ناظر باید از ابتدای کار سختگیری کرده و با متخلفان برخورد کنند به‌گونه‌ای کل دستگاههای مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اهمیت موضوع را درک کنند.

به گفته احرامیان، قوای سه‌گانه به فراخور مسئولیتی که در اجرایی شدن این قانون دارند، باید از همین ابتدا اهمیت موضوع را اطلاع‌رسانی کنند و فصل الخطاب بدهند که تخلفی در کار نباشد.

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران با اشاره به اینکه، براساس متن قانون موجود، وظیفه دستگاه‌ها، ارائه اطلاعات پردازش شده نیست بلکه اصل اسناد را به متقاضیان ارائه می‌کنند، می‌گوید: این روش خوبی است و احتمالاً براساس شیوه‌های معمول و متداول دنیا الگوبرداری شده است تا از آمارسازی جلوگیری شده و  تفسیرهای دستگاه ارائه دهنده اطلاعات، در اطلاعات افشا شده اعمال نشود.

احرامیان با تأکید بر اینکه آمارها و داده‌های ارائه‌شده در سامانه دسترسی اطلاعات باید توسط مردم قابل‌تحلیل بوده و گنگ، ناقص یا ایراد دار نباشد، می‌افزاید: مطالبه شفاف‌سازی اطلاعات از مدت‌ها پیش از سوی مردم و بخش خصوصی وجود داشته است و اکنون با راه‌اندازی این سامانه یک‌قدم به تحقق نزدیک می‌شود به شرطی که اجرای این قانون و پاسخگویی به متقاضیان اطلاعات، قاطعانه ادامه پیدا کند.

موضوعات :
در همین رابطه