رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

احتشام زاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد:

دولت دوازدهم تعریف خودروی لوکس را تغییر دهد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حجم موتور، معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودروهای وارداتی نیست، گفن: پیش از این پیشنهاداتی برای تغییر این معیار به دولت ارائه شده که امید است دولت دوازدهم به آن توجه کند.

07 خرداد 1396
کد خبر : 8614
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تعریفی که از ابتدا براساس مشخصات فنی درمورد خودروهای لوکس انجام شده اشتباه بوده است اما همچنان بر این تعریف و معیار اشتباه پافشاری می‌شود درحالی‌که در هیج جای دنیا، مشخصات فنی یک کالا معیار لوکس بودن آن نیست.

احتشام زاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، با اشاره به اینکه کارشناسان دیوان عدالت اداری نیز پس از بررسی معیار خودروهای لوکس، بر مناسب نبودن این تعریف صحه گذاشته است، افزود: متأسفانه شهامت تغییر این تعریف وجود ندارد درحالی‌که نقایص این تعریف اشتباه باعث شده است مدام برای آن تبصره تصویب کنیم.

او ادامه داد: در شرایطی که امروزه حجم پیشرانه خودروهای جدید برای کاهش مصرف سوخت، دائماً در حال کاهش است، تعریف اشتباه خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور 2500 سی‌سی باعث می‌شود واردات خودروهای گران‌قیمتی که حجم موتور بالایی ندارند آزاد باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در مقطعی، خودروی 1600 سی‌سی هیبریدی با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد کشور شد درحالی‌که این خودرو در جهان به‌عنوان یک خودروی سوپر لوکس شناخته می‌شد؛ این نشانه نقص در تعریف واردات خودروی لوکس بود اما به‌جای اصلاح تعریف، تبصره‌ای به قانون اضافه کرده و روی این خودرو تعرفه گذاشته شد.

احتشام زاد اظهار کرد: تعیین کالاهای لوکس، به تعاریف درستی نیاز دارد که البته ما در حوزه خودرو پیشنهاد‌های جامعی به دولت ارائه کرده‌ایم و هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم اما امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد رفتار منطقی‌تری باشیم به‌گونه‌ای که این تعاریف مطابق با مدل‌های جهانی اصلاح شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه اگر یک‌بار این تعریف اشتباه اصلاح شود، همه این اشکالات اصلاح خواهد شد، گفت: با قانون فعلی می‌توان خودروی 2هزار سی‌سی 200هزار دلاری به کشور وارد کرد و لوکس نیز محسوب نمی‌شود درحالی‌که فرمول جهانی تعیین خودروی لوکس، ارزش بالای 100 هزار دلار است.

به گفته احتشام زاد متوسط قیمت خودروهایی که سال گذشته وارد ایران شده، 26 هزار دلار بوده است.

او ادامه می‌دهد: آنچه در فرمول‌های جهانی برای تعیین خودروهای لوکس مدنظر قرار می‌گیرد و به‌صورت آزمایشی در مناطق آزاد  کشورمان نیز استفاده شده، مبلغ 100هزار دلار است. یعنی خودرو با ارزش بالای 100 هزار دلار کالای لوکس محسوب می‌شود و مکانیسم خاصی برای واردات آن وجود دارد.

موضوعات :
در همین رابطه