رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

در نشست خبری تولید بدون کارخانه عنوان شد

گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه در دولت چهاردهم صادر شد | تولید بدون کارخانه‌ به صرفه‌جویی زمان و هزینه‌ها کمک می‌کند

در نشست خبری تولید بدون کارخانه، مزایا و فرصت‌های شیوه تولید بدون کارخانه بررسی شد؛ تولید بدون کارخانه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شده و گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه صادر شد.

06 مرداد 1404 - 17:05
کد خبر : 86243
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست خبری تولید بدون کارخانه با حضور انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران NGO نام‌آوران گسترش ارکید و فعالان صنعت بهداشتی، آرایشی و سلامت برگزار شد.

موسی احمدزاده، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری تولید بدون کارخانه (Factory less  manufacture) گفت: امروز تولید در جهان به سمت برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها حرکت کرده است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران ادامه داد: در پی تلاش فعالان این حوزه و با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی صنایع و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، گواهی «تولید بدون کارخانه» در کشور مصوب و ابلاغ شد. این اقدام با همکاری معاونت صنایع عمومی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت انجام‌گرفته و گام مهمی در راستای حرکت به سمت بهره‌وری و توسعه اشتغال پایدار در کشور است. این گواهی فرصتی است تا کارخانه‌ها به‌جای خرید تجهیزات گران‌قیمت، از ظرفیت‌های خالی استفاده کنند و به سمت بهره‌وری و اشتغال پایدار بروند.

او افزود: با مصوبه اخیر دولت هرگونه امکاناتی که به تولید کنندگان می‌دهند، مشمول تولید بدون کارخانه هم می‌شود. این مصوبه باعث می‌شود تا تولیدکنندگان بدون کارخانه و واسطه‌ای تولید نیز اقدام به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت کنند.

احمدزاده ادامه داد: این اقدام زمینه‌ساز استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه‌های نیمه‌فعال و کاهش هزینه‌های بنگاه‌های تولیدی خواهد شد.

او با اشاره به گردش مالی صنعت آرایشی و بهداشتی در کشور گفت: گردش مالی صنعت آرایش در ایران 6 میلیارد دلار است و 2 میلیارد و 400 میلیون دلار قاچاق آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بیش از ۴۰ تولیدکننده بدون کارخانه گرد هم آمده‌اند و اقدام به برندسازی کردند تا در عرصه صادرات و ارزآوری بتوانند برنامه‌ریزی کنند. برندسازی محصولات اقدامی مثبت در راستای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در عرصه داخلی و جهانی است.

احمدزاده با بیان اینکه تولید بدون کارخانه به تولید بهینه شناخته می‌شود گفت: این نوع تولید کاهش هزینه‌های عملیاتی، کیفیت، محصولات افزایش انعطاف پذیری مزایای زیست محیطی، افزایش بهره وری و ظرفیت تولید و برخورداری از مزایای رقابتی در بازار را به همراه دارد.

او افزود: به دنبال دریافت مجوزهای فروشگاه‌های عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی تولیدکنندگان بدون کارخانه هستیم که امیدواریم تا ۲۲ مهرماه تحقق پیدا کند.

احمدزاده ادامه داد: اتاق ایران برای حضور گروهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت می‌کند. ما هم سعی می‌کنیم با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با استانداردهای جهانی این صنعت آشناتر شویم. باید در حوزه جهانی برندسازی کنیم و بازارهای جهانی را هدف قرار دهیم.

احمدزاده گفت: همایش کازمو پرایوت در 22 مهرماه در اتاق ایران برگزار خواهد شد و قرار است در این همایش مسائل و مشکلات این حوزه با حضور کارشناسان، سیاست‌گذاران و فعالان این بخش بررسی شود. همچنین در این همایش از برنامه‌ریزی در جهت فرانچایزینگ (Franchising) گفته خواهد شد.

قاچاق و تولید زیر پله‌ای مشکل اصلی صنعت آرایشی بهداشتی است

سیدمهدی کامکار، رئیس هیات‌مدیره گروه شرکت‌های دکتر کامکار در این نشست گفت: صنعت آرایشی و بهداشتی به طول تاریخ ایران قدمت دارد؛ آرایش جز فرهنگ جدا نشده جوامع بشری است. قبل از انقلاب تعداد شرکت‌های آرایشی و بهداشتی کم بوده است، برخی تحت لیسانس کار می‌کردند و برخی برند داخلی بودند که توسط داروسازان اداره می‌شدند. بعد از انقلاب هم این باور وجود داشت که چرا باید برای کالای بهداشتی و آرایشی ارز صرف کنیم. به هیچ کالای آرایشی، ارز  و مجوز ورود موارد اولیه نمی‌دادند. اما بعداً متوجه شدند لوازم‌آرایشی به‌صورت چمدانی وارد کشور می‌شود. بعد از جنگ به صنعت آرایشی توجه شد و موردحمایت قرار گرفت. معاونت غذا و دارو  در این دوره شکل گرفت و همکاری با این صنعت شروع شد. شرکت‌های خارجی و داخلی کار خود را شروع کردند.

کامکار، رئیس انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده البرز ادامه داد: بعد از انقلاب به دنبال تحول در صنعت دارو بودند. در این مقطع صدها برند خارجی در ایران مشغول تولید دارو بودند. زمانی که سامان دادن این‌ها مطرح شد، 3 الی 4 درصد نیاز داخل به‌صورت تولید داخل تأمین می‌شد و بقیه باید وارد می‌شد. تنوع برندها زنگ خطری بود برای کشور و حوزه سلامت. مملکت هم پول نداشت و تحریم‌ها منابع ارزی را تقلیل برده بود.

او تصریح کرد: در آن دوره ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه‌ای بودند و ظرفیتی که کوله باری از انواع دارو و مکمل‌ها را به ایران می‌فرستادند. این داروها در هلال‌احمر تجمیع می‌شد و بعد از بررسی‌های لازم در اختیار داروخانه‌ها و دولت قرار می‌گرفت.

به گفته کامکار بعد از دهه 70 تحول در صنعت دارویی، آرایشی و بهداشتی  و تحقیقاتی شروع شد و امروز صنعت آرایشی و بهداشتی ایران صنعتی پیشرفته و توسعه‌یافته است.

کامکار ادامه داد: مشکل اصلی صنعت آرایشی و بهداشتی، قاچاق و تولید زیر پله‌ای است. در تولید زیر پله‌ای هیچ جیزی مشخص نیست. برخی از سیاست‌گذاری‌ها در تولید سلامت‌محور، تخریب‌کننده است. باید در تولید داخلی سرمایه‌گذاری و برندسازی کنند. ما از نظر غنا جایگاه خوبی داریم. آنچه ما به دنبال این هستیم باز کردن گلوگاه‌ها در سازمان‌ها و نهادهاست.

او به تعدد فعالیت عطاری‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال چند عطاری در کشور فعالیت می‌کنند؟ لازم است به چارچوب و منطقی در مسیر برسیم. لزومی ندارد همه کارخانه داشته باشند. یک کارخانه با فضا، و زیرساخت مناسب می‌توان ایجاد کرد و در آن برندهای مختلف تولید کرد. آنچه از دولت انتظار می‌رود اینکه جلوی گلوگاه‌های فسادخیز و بروکراسی‌های طویل را ببندد.

کامکار تصریح کرد: سازمان غذا و دارو باید در مسیر کار تسهیل‌گری کند. مثلاً یک رنگ مو که در دنیاترند می‌شود را تا تولیدکننده ایرانی بتواند تولید کند سه سال زمان لازم دارد و ترکیه در یک روز به تولید می‌رسد. مجوزها و روند بروکراسی باعث می‌شود ما بازارها را از دست می‌دهیم.

او افزود: باید مشخص شود که می‌خواهیم با دنیا قطع رابطه کنیم یا اینکه از تجربه دنیا استفاده کنیم. با کارخانه‌های مشهور تفاهم‌نامه امضا کنند، شریک ایرانی بگیرند و تولید کنند.

کامکار تاکید کرد: صنایع آرایشی و بهداشتی ایران به‌جای تشکیل صدها کانون جدید، فضاهای موجود را در اختیار گیرند و بهترین کالا را تولید کنند. صنایع الآن تخصص محور هستند. باید به صادرات کالای باکیفیت برنامه‌ریزی شود.

پیشکسوت صنعت آرایشی و بهداشتی بر توسعه صنعت زیبایی و داروسازی گفت: تحقیقات دانشمندان در داخل کشور روی گیاهان دارویی نادر و توسعه صنعت داروسازی و زیبایی با منابع عظیمی از گیاهان دارویی در داخل ایران، صورت می‌گیرد.

او تاکید کرد: سازمان غذا و دارو مسئول سلامت جامعه است ضمن اینکه استانداردها نیز در حوزه بهداشتی و آرایشی وجود دارد.

مجلس به حوزه بهداشتی- آرایشی هم توجه کند

در ادامه این نشست محمد هاشمی، رئیس روابط عمومی سازمان غذا و دارو هم گفت: آنچه برای سازمان غذا و دارو به‌عنوان رگلاتور مهم است، این است که محصول تولیدشده، سالم باشد. البته اینکه استاندارد رعایت شود، مهم است ولی سازمان غذا و دارو به کیفیت هم اهمیت می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: حدود 1900 شرکت آرایشی و بهداشتی در کشور فعال هستند ولی جایگاه ایران در این حوزه کجاست؟ فرآورده آرایشی و بهداشتی را شاید برخی جز کالاهای تزئینی حساب می‌کنند ولی باید به کمک رسانه‌ها و تشکل‌ها جایگاه این صنعت تقویت شود.

او ادامه داد: حوزه آرایشی بهداشتی با روان‌شناختی تن در ارتباط است و باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در حوزه سیاست‌گذاری کلان این موارد دیده‌شده یا خیر؟ سیاست‌گذاران، دولت و مجلس به دارو و تجهیزات پزشکی اهمیت می‌دهند و باید به حوزه بهداشتی- آرایشی هم توجه شود.

تشکیل کنسوسیوم باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود

در ادامه سینا تقی‌زاده، عضو هیات‌مدیره نام‌آوران گسترش ارکید هم گفت: نام‌آوران گسترش ارکید کنسرسیومی است که تشکیل‌شده و این یعنی تمام زنجیره ارزش در داخل کنسرسیوم تجمیع می‌شود. این شیوه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود و سرمایه حفظ می‌شود. از طرفی کیفیت محصول بالاتر می‌رود. این تجمیع به نفت دولت و مصرف‌کننده و فعال اقتصادی است. گردش مالی و سود سرمایه‌گذار هم بالاتر می‌رود.

 رضا رجحانی هم در این نشست گفت: بعد از ممنوعیت واردات در سال 1398، 40 شرکت تلاش کردند محصول باکیفیت تولید کنند و صادر کنند. هدف ما تولید صادرات محور است و در این مسیر کار می‌کنیم.

هدف تولید صادرات‌محور است

 رضا شیدایی هم گفت: اولین کنسرسیوم داخل کشور در حوزه آرایشی و بهداشتی، تشکیل‌شده است. این در دنیا مرسوم است که از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده می‌شود ولی چنین کنسرسیومی در دنیا هم وجود ندارد. ما به دنبال کاهش هزینه‌ها هستیم و برای حوزه صادرات برنامه‌ریزی کنیم.  در حوزه صادرات هدف‌گذاری خاصی شده و تلاش می‌کنیم صادرات این حوزه به‌جایگاه واقعی خود بازگردد.

در ادامه فرهنگ عباسی هم از تولید با کیفیت و با اصالت گفت. همچنین عنوان شد که باید همه هم‌صنفی‌ها به این شیوه تولید بپیوندند و در این مسیر از تجربه هم دیگر استفاده کنند.

در همین رابطه