رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مسائل بانکی و کمبود نقدینگی در صدر مشکلات بخش‌خصوصی بوشهر

نشست بررسی مسائل اقتصادی استان بوشهر با حضور نماینده مجلس و عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن در اتاق بوشهر برگزار شد.

09 خرداد 1396
کد خبر : 8630
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده  مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی  با حضور در اتاق بوشهر با رئیس و اعضای این اتاق پیرامون مشکلات اقتصادی استان بوشهر گفتگو کرد.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به مشکل بیکاری در این استان گفت: وجود بیکاری در استان کم‌جمعیت اما برخورداری مانند بوشهر که ظرفیت‌های فروانی دارد، شایسته نیست و باید تمام تلاش خود را برای رونق اقتصادی استان بکار گیریم.

محمد عبادی افزود: یکی از مشکلات فراروی فعالان اقتصادی استان بوشهر مسائل بانکی است که در این راستا بانک‌ها می‌توانند با تأمین مالی مناسب، زمینه رونق بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کنند.

عبادی افزود: در مقطعی با افزایش سه برابری نرخ ارز، قدرت خرید و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی به یک‌سوم تقلیل یافت و این معضل فعالان اقتصادی را در شرایط دشواری قرار داد.

وی افزود: تولیدکنندگان استان بوشهر با کمبود شدید میزان نقدینگی در کنار فروش نرفتن محصولات تولیدی خود مواجهند که ضروری است دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان استان بوشهر بسته‌های حمایتی ویژه تعریف و ابلاغ کند.

تأمین مالی از مهمترین مشکلات فعالان اقتصادی است

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: بر اساس برآورد کارشناسان، تأمین منابع مالی از مهم‌ترین موانع فراروی فعالان اقتصادی است.

سید کمال‌الدین شهریاری افزود: رویه‌ها و مقررات دست و پاگیر، بی‌ثباتی بازار و مالیات از دیگر موانع فراروی بهبود وضعیت کسب‌وکار در سطح کشور است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب ایجاد مناطق آزاد تجاری ازجمله منطقه آزاد تجاری بوشهر در مجلس شورای اسلامی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شهریاری پیرامون شرایط کسب‌وکار استان بوشهر هم گفت: این استان از لحاظ بهبود فضای کسب‌وکار در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این در حالی است که ظرفیت‌های فراوانی در این استان ساحلی وجود دارد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با دقت نظر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی با اتکا بر 26 اصل ترسیم‌شده که خوانش و درک دقیق آن برای رفع مشکلات اقتصاد امروز کشور یک ضرورت است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرارگرفته زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است.

وی افزود: برای رونق تولید و به دنبال آن ایجاد اشتغال بخش دولتی ملزم به تغییر دیدگاه خود نسبت به بخش خصوصی است.

شهریاری یادآور شد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده و پنج درصد ثروت کره زمین را داراست و با توجه به اینکه ثروت کشور پنج برابر سرانه متوسط جمعیتش است نباید شاهد مشکلات اقتصادی تا این میزان باشیم.

وی عنوان کرد: امروز بخش قابل‌توجهی از قدرت‌های حوزه‌های مختلف به قدرت اقتصادی خلاصه‌شده و اقتصاد در شرایط کنونی تعیین‌کننده قدرت نرم و سخت است.

شهریاری با اشاره به انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور گفت: امیدواریم دولت دوازدهم در ادامه راه چهارساله خود موفقیت‌های بیشتری کسب کند و گره از مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد بگشاید.

همچنین عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن گفت: این بانک سال گذشته در مجموع هشت و هزار 500 میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت کرده است.

عباس معماری نژاد افزود: این میزان تسهیلات به چهار هزار بنگاه اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ پرداخت‌شده است.

وی یادآور شد: سهم بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ استان بوشهر از تسهیلات بانک صنعت و معدن در بخش‌های مختلف دو هزار میلیارد تومان بود که به بنگاه‌های مختلفی از جمله واحدهای فعال در حوزه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پرداخت شد.

معمارنژاد تصریح کرد: هم‌اکنون دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف روند پرداخت آن به بنگاه اقتصادی استان بوشهر در حال انجام است.

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن گفت: در قالب طرح رونق تولید نیز سال گذشته بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر 150 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که دراین‌بین نیز بانک صنعت و معدن با پرداخت 40 میلیارد تومان سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داد.

معمار نژاد افزود: در ارتباط با بدهکاران بانک صنعت و معدن نیز با تدابیر صورت گرفته پس از کسب 20 درصد از بدهی بنگاه‌ها مابقی برای مدت پنج سال برای آن‌ها تقسیط خواهد شد.

وی یادآور شد: بنگاه‌های که در موعد مقرر اقدام به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی خود می‌کنند نیز در پایان فرایند تسویه وام مبلغی به‌عنوان پاداش برای آنان لحاظ خواهد شد.

معمار نژاد در ارتباط با نرخ بالای سود تسهیلات بانکی نیز گفت: وقتی سود سپرده بالا باشد به‌طور طبیعی سود تسهیلات نیز بالا است و برای کاهش سود تسهیلات بانکی نیاز است ابتدا برای کاهش سود سپرده‌های بانکی تدابیری اندیشیده شود.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته پرداخت تسهیلات به بنگاه اقتصادی کلان از طریق بورس است که این مهم در کشور تحقق پیدا نکرده و بنگاه‌های بزرگ نیز تسهیلات خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه