رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

پیام باقری در همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات

نیازمند پارادایم‌شیفت از صادرات مواد خام به صادرات با ارزش‌افزوده بالا هستیم | تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از شاخص‌های اقتصاد تاب‌آور است

نایب‌رئیس اتاق ایران، گفت: باید نقشه راهی با مشارکت همه ذی‌نفعان زیست‌بوم فناوری تدوین شود تا بتوانیم بین عرضه و تقاضا همرسانی ایجاد کرده و محصولات ICT را در زنجیره ارزش جهانی قرار دهیم.

14 مرداد 1404 - 14:01
کد خبر : 86371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: ما نیازمند یک پارادایم شیفت از صادرات مبتنی بر مواد خام به سمت صادرات محصول نهایی و با ارزش‌افزوده بالا هستیم و بی‌تردید یکی از حوزه مستعد در این پارادایم شیفت، حوزه اقتصاد دیجیتال است.

پیام باقری، در همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات که به همت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و همکاری اتاق ایران برگزار شد، ادامه داد: روندی که در دهه‌های گذشته شاهد هستیم نشان می‌دهد تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور در صادرات غیرنفتی معطوف به صادرات مواد خام بوده که ارزش‌افزوده پایین‌تری دارند. به همین دلیل کالاهای وارداتی ما تا چهار برابر ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به کالاهای صادراتی‌مان دارند. این روند نمی‌تواند به توسعه پایدار اقتصادی منجر شود.

او افزود: کسب‌وکارهای حوزه ICT با نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کمتر و بازدهی بالاتر فعال شده و رشد قابل ملاحظه دارند. همچنین در روند توسعه دنیا قرار گرفته و به سرعت می‌توانند جایگزین مطمئنی در صادرات غیرنفتی کشور برای مواد خام باشند. به علاوه این حوزه مقیاس‌پذیرتر است و با سهولت بیشتری می‌توان آن را بومی‌سازی کرد و انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به نوسان‌های معمول اقتصادی دارد. همچنین بستر بسیار مناسبی برای استفاده از ظرفیت جوانان تحصیل‌کرده است.

باقری با تأکید بر اینکه تکیه بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از شاخص‌های مقاوم‌ساز اقتصاد است، اظهار کرد: برای اینکه بازیگر اصلی این حوزه در منطقه باشیم باید دیپلماسی اقتصادی را فعال کرده و شناخت خوبی از ظرفیت‌های پیرامونی داشته باشیم. همچنین باید ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط را در قالب کنسرسیوم‌ها یا EMC ها تجمیع کنیم تا فعالیت آن‌ها به صادرات محصول منجر شود.

او تأکید کرد: در نهایت باید هدف‌گذاری این باشد که محصولات ICT در ردیف زنجیره ارزش بین‌المللی قرار بگیرند. لذا برای تحقق این اهداف نیازمند نقشه راه هستیم. ترسیم این نقشه راه مأموریتی است که فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و همه بازیگران کلیدی این حوزه باید در آن نقش داشته باشند تا بتوانیم بین عرضه و تقاضا همرسانی ایجاد کنیم و بتوانیم در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم.

در همین رابطه