رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

در هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی بوشهر مطرح شد

آیین‌نامه استفاده از کانتینرها به‌صورت رسمی بازنگری شود

در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر با اشاره به چالش بازرگانان در حوزه تعیین هزینه‌های استفاده از کانتینر توسط شرکت‌های حمل، درخواست اصلاح رسمی آیین‌نامه استفاده از کانتینرها مطرح شد.

25 مرداد 1404 - 07:33
کد خبر : 86509
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق بوشهر، هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوشهر با طرح دو مطالبه جدی فعالان اقتصادی برگزار شد؛ از انتقاد به غیبت و بی‌توجهی بانک‌ها در جلسات حل مشکلات ارزی تا اعتراض به دریافت هزینه‌های غیرشفاف و غیرمتعارف کانتینر که هر دو به چالش‌های بی‌پایان تجار استان دامن زده است.

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، در پیش از دستور هشتاد و نهمین نشست این شورا با انتقاد از عدم حضور مؤثر بانک‌ها در جلسات مرتبط با رفع تعهد ارزی واردکنندگان، اظهار داشت: باوجود برگزاری جلسات متعدد برای بررسی و حل این مشکل، شاهد حضور بسیار کمرنگ یا حتی غیبت کامل نمایندگان برخی بانک‌ها بوده‌ایم.

وی افزود: این غیبت‌ها روند تصمیم‌گیری را دچار اختلال کرده و مشکلات جدی برای فعالان اقتصادی استان ایجاد کرده است. علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر دبیرخانه، پاسخ روشنی از برخی بانک‌ها دریافت نشده که این امر نشان‌دهنده بی‌توجهی به فرآیندهای کارشناسی و دغدغه‌های واقعی بخش خصوصی است.

گزدرازی با تأکید بر شرایط اقتصادی حساس کشور و استان بوشهر، همکاری مؤثر، جدی و مسئولانه بانک‌ها را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانست و تصریح کرد: حضور فعال و مستمر بانک‌ها در جلسات شورای گفت‌وگو و به‌ویژه کارگروه‌های کارشناسی، اجتناب‌ناپذیر است و باید توسط مدیران ارشد یا نمایندگانی مطلع و تام‌الاختیار انجام شود تا امکان تبادل‌نظر تخصصی، تصمیم‌گیری مؤثر و رفع موانع اقتصادی با رویکرد عملیاتی فراهم شود.

هشدار نسبت به هزینه‌های غیرمتعارف کانتینر در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوشهر

در ادامه نیز شورا وارد دستور کار شد. ندیر پورجم، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به مغایرت برخی رویه‌های موجود با ماده ۳۸۸ قانون تجارت، اظهار داشت: «مطابق این ماده، متصدی حمل مکلف است خسارات وارده به وسایل حمل، از جمله کانتینر، را جبران نماید، مگر اینکه ثابت کند خسارت ناشی از عیب ذاتی یا تقصیر فرستنده یا گیرنده بوده است. این در حالی است که در رویه فعلی، شرکت‌های کشتیرانی پس از بازگشت کانتینر، حتی بابت مواردی نظیر کثیفی یا آسیب‌های غیرقابل ‌رؤیت در زمان تحویل، مبالغ سنگینی از صاحبان کالا مطالبه می‌کنند.»

وی افزود: «در برخی موارد، صرفاً بابت "کثیفی کانتینر" رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان مطالبه می‌شود که فاقد سازوکار شفاف نظارتی است. این مسئله باعث بروز اختلافات گسترده میان فعالان اقتصادی و خطوط کشتیرانی شده است.»

در این نشست، با استناد به آیین‌نامه استفاده از کانتینرها و ضرورت بازنگری آن، پیشنهاد شد: آیین‌نامه به‌طور رسمی اصلاح شود و با هماهنگی اتاق بوشهر، اداره کل بنادر و دریانوردی و اتاق ایران، پیشنهاد اصلاحی به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ارائه گردد و اداره کل بنادر و دریانوردی بررسی کند که آیا امکان احصای دقیق خسارات یا نیاز به شست‌وشو در زمان تحویل وجود دارد یا خیر.

مصوبات نشست شورای گفت‌وگوی بوشهر

1. شرکت‌های کشتیرانی صرفاً در خصوص کالاهای گروه ۹ (خطرناک) مجاز به دریافت هزینه شست‌وشوی کانتینر هستند. برای سایر گروه‌های کالایی، کثیفی نباید به‌عنوان خسارت تلقی و مشمول مطالبه هزینه گردد. اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر موظف است این موضوع را به‌صورت رسمی ابلاغ و در صورت تخلف پیگیری کند.

2. کارگروهی متشکل از اتاق بازرگانی، کارشناسان اداره بنادر و دریانوردی و شرکت‌های حمل‌ونقل برای اصلاح آیین‌نامه استفاده از کانتینرها و تعیین مصادیقی که خسارت جدی محسوب نمی‌شود تشکیل شود.

3. پوشش بیمه‌ای کامل‌تری برای حمل کانتینر در تمام مراحل حمل‌ونقل پیش‌بینی گردد.

موضوعات :
در همین رابطه