رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در شورای گفت وگوی لرستان مطرح کرد

ضرورت همراهی استان‌های هم‌جوار برای پیگیری مطالبات مشترک

حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق لرستان و عضو هیات رئیسه اتاق ایران از ضرورت هماهنگی میان استان‌های هم‌جوار برای پیگیری مطالبات مشترک تاکید کرد.

13 خرداد 1396
کد خبر : 8682
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان لرستان با حضور استاندار و رئیس اتاق لرستان برگزار شد.

رئیس اتاق لرستان با اشاره به راه‌اندازی و گشایش مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب‌وکار در اتاق لرستان گفت: این اتفاق برای اولین بار است که در لرستان رخ می‌دهد. قرار است در آن ارزیابی رقابت‌پذیری در سطح بنگاه‌های کسب‌وکار و همچنین اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های مختلف صورت گیرد.

حسین سلاح‌ورزی بابیان اینکه امیدواریم افتتاح این مرکز به افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در لرستان کمک کند، گفت: خوشبختانه بر اساس آخرین گزارش منتشرشده در زمینه شاخص‌های فضای کسب‌وکار، جایگاه استان لرستان بهبود قابل‌توجهی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم ارائه طرح تسریع توسعه استان لرستان اشاره کرد و گفت: باید بر اساس همراهی، همفکری و هم‌افزایی بتوانیم با چند استان دیگر مطالباتمان را به‌صورت مشترک دنبال کنیم.

سلاح‌ورزی به وضعیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: مسئولان این استان با ارائه طرحی از مقام معظم رهبری خواسته‌اند نگاه ویژه‌ای به این استان شود تا با کمک آن بتوانند توسعه‌نیافتگی این استان را جبران کنند و بر اساس آن توانسته‌اند تسهیلات ویژه‌ای دریافت کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: ما هم می‌توانیم با همراه ساختن چند استان دیگر که وضعیتی مشابه وضعیت لرستان دارند، مطالباتمان را به‌صورت مشترک و بر اساس یک طرح کارشناسی شده دنبال کنیم.

حسین سلاح‌ورزی گفت: در حوزه گردشگری هم چند استان با محوریت اصفهان توانسته‌اند با ایجاد مثلث گردشگری، ظرفیت و منافع مشترکی را تعریف کنند که دستاوردهای خوبی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: ما هم می‌توانیم با همراهی استان‌هایی چون همدان، خوزستان و کرمانشاه، منافع مشترکی را بر اساس ظرفیت‌های گوناگون این استان‌ها در حوزه گردشگری دنبال کنیم.

سلاح‌ورزی با اشاره به بدهی‌های انباشته‌شده واحدهای تولیدی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته متأسفانه به دلیل مشکلاتی که خارج از حیطه اختیار خودشان بوده است، در تله بدهی‌های بانکی افتاده‌اند که علی‌رغم بهبود نسبی کسب‌وکارشان نتوانسته‌اند از تله بدهی‌های انباشته‌شده گذشته خارج شوند.

برای ایجاد 25 هزار شغل در استان لرستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم

استاندار لرستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: امسال برای ایجاد 25 هزار شغل در استان لرستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه کارگروه اشتغال و تولید در استان تشکیل‌شده است، گفت: برای تحقق اشتغال وعده داده‌شده در سال جاری نیازمند انجام بیش از شش هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم.

بازوند افزود: باید سازوکارهای تحقق این میزان سرمایه‌گذاری را با استقبال از سرمایه‌گذاران و برداشتن موانع سد راه آن‌ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یک گفتمان علمی است که در بوته نقد و بررسی قرارگرفته و چکش‌کاری شده است.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان افزود: اقتصاد مقاومتی همانند یک چتر عمل می‌کند که مقبول همگان است و می‌خواهند زیر این چتر در راستای توسعه کشور گام بردارند.

بازوند تصریح کرد: کمتر پیش‌آمده که همه قوا و بخش‌های مختلف کشور روی مسئله‌ای اجماع داشته باشند که خوشبختانه در مورد اقتصاد مقاومتی چنین است و این اجماع یک فرصت محسوب می‌شود.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه این فرصت نباید از بین برود، خاطرنشان کرد: اساس اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است که به‌صورت جدی در دستور کار قرارگرفته‌اند.

وی افزود: سند تولید و اشتغال استان تهیه‌شده که در آن سهم هر شهرستان مشخص‌شده است.

بازوند با تأکید بر اینکه عمده کار به عهده مردم و بخش خصوصی است، گفت: لازمه اشتغال، تولید ثروت و سرمایه‌گذاری است که بر همین اساس ضروری است موانع این امر را برطرف کنیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بخشی از این موانع و مشکلات مربوط به دولت است که باید برطرف شوند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی‌شان از مدیران انقلابی یاد کردند، امروز مدیر انقلابی و کارآمد کسی است که بتواند شرایط ایجاد اشتغال را فراهم کند و در واقع تسهیل‌گر سرمایه‌گذاری باشد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با اشاره به بهبود شاخص‌های کسب‌وکار لرستان بیان داشت: این امر نشان از توجهی دارد که در این مدت به فضای کسب‌وکار استان شده است.

بازوند به امضای 22 هزار میلیارد تفاهم‌نامه در لرستان اشاره کرد و بیان داشت: از این مقدار، حتی اگر 20 درصد نهایی شود، تأثیر بسیار خوبی بر روند توسعه استان خواهد داشت و نقطه امید خوبی است.

وی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی برای دستیابی به صادرات 28 درصدی در سال جاری گفت: در سال گذشته برای 12.5 درصد، رشد صادرات برنامه‌ریزی کرده بودیم که درنهایت به رشد 25 درصدی در این حوزه نائل شدیم.

بازوند در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری و نقش آن در توسعه استان عنوان داشت: اگر زیرساخت‌ها و شرایط را فراهم کنیم، سرمایه‌گذاری خودبه‌خود صورت می‌گیرد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان افزود: باید سود گردشگری خودش را در جیب و سفره مردم نشان بدهد؛ تنها در این صورت است که گردشگری رونق می‌گیرد.

در همین رابطه