به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین، نشست تخصصی «چالشها و فرصتهای همکاری بانکی و مالی میان ایران و آلمان» با حضور شاهین اصغری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران وآلمان، مجید نیلی احمدآبادی سفیر ایران در آلمان، علی ماجدی سفیر اسبق ایران در آلمان، معاونین بینالملل و ارزی تعدادی از بانکهای ایران، مدیران و روسای شعب بانکهای ایرانی در آلمان و جمعی از کارشناسان برجسته حوزه بانکی و مالی، در محل اتاق مشترک ایران و آلمان برگزار شد.
اهمیت تجارت با اروپا را نباید نادیده گرفت
شاهین اصغری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان در ابتدای نشست، با تاکید بر اینکه اروپا و بهویژه آلمان همواره شریک تجاری مهمی برای ایران بودهاند، اظهار کرد: شرایط به واسطه تحریمها سخت است. احتمال سختتر شدن شرایط را پیشبینی میکنیم و از این رو تصمیم گرفتیم جلساتی را میان اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان و بانکها و کارشناسان برگزار کنیم تا برای مقابله با مشکلات احتمالی آینده آماده باشیم.
اصغری در تشریح چرایی اهمیت تجارت با آلمان، گفت: بخش بزرگی از شرکتهای ایران وابسته به صنایع آلمان هستند و در میان کشورهای اروپایی، آلمان همچنان شریک اول ماست. ایران در سال 54 دومین مقصد کالاهای آلمانی در دنیا بعد از آمریکا بود، رتبهای که اکنون به 79 رسیده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان تصریح کرد: هدف نهایی ما این است که با تمرکز روی مشکلات تجارت با اروپا و همفکری و همکاری بانکها بتوانیم مشکلات موجود را بررسی کنیم و بتوانیم با همفکری و استفاده از تجربیات یکدیگر، به حل برخی مسائل کمک کنیم.
وی در ادامه با انتقاد از اینکه برخی مسئولان اهمیت تجارت با اروپا را نادیده میگیرند، گفت: حقیقت این است که بسیاری از صنایع ما به تجهیزات اروپایی و به ویژه آلمانی نیاز دارند که قابل جایگزینی هم نیستند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: با اندکی آیندهنگری میتوان گفت که وضعیت کنونی میان ایران و اروپا وقتی تا این سطح پیچیده میشود، نمیتواند دوام داشته باشد و بالاخره توافقاتی صورت میگیرد، مشکلات تا حدی کمتر میشود و تنشها کاهش مییابد. تلاش ما این است که برای آن روز آمادگی داشته باشیم.
تاکید سفیر بر پیشبینی مسائل برای مقابله با آنها
در ادامه این نشست، مجید نیلی احمدآبادی سفیر ایران در آلمان که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست حضور داشت، در سخنانی تاکید کرد که سفارت ایران در آلمان برای همکاری با فعالان اقتصادی و بانکها در مقابله با مشکلات آماده است.
سفیر ایران با اشاره به حوزههای متنوع همکاری میان دو کشور و نیز تشریح آخرین تحولات ناظر بر مناسبات ایران و آلمان، بر ضرورت آمادگی تمامی طرفها برای ورود به مرحله جدید همکاری تاکید کرد. او اعلام کرد که سفارت ایران آمادگی دارد که همه توان و ظرفیت و ارتباطات خود را برای حل مشکلات بازرگانان به کار گیرد.
روایت سفیر اسبق از اهمیت و جایگاه ایران برای آلمانها
سفیر اسبق ایران در آلمان دیگر سخنران این نشست بود. علی ماجدی ضمن معرفی خود و اینکه تا سال 68 در بانک مرکزی فعال بوده است، گفت: بعد از آن وارد وزارت خارجه شدم و از سال 1393 تا 1396 سفیر ایران در آلمان بودم. در آن دوران هم اگرچه تحریمهای سازمان ملل علیه ایران برقرار بود اما شرایط مانند الان نبود. در سال 93 به رغم تحریمهای سازمان ملل، مبادلات تجاری ایران با آلمان حدود 2.4 میلیارد دلار بود که 2 میلیارد دلار آن صادرات از آلمان بود.
سفیر اسبق ایران در آلمان از تجربه خود در خرید و تجهیز هزار آمبولانس از یک شرکت آلمانی به رغم تحریمها برای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: به هر حال اکنون هم میتوان راههایی برای مبادلات تجاری پیدا کرد.
ماجدی افزود: بعد از امضای برجام، ما شروعی طوفانی داشتیم و اولین کسی که از کشورهای غربی وارد ایران شد معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان بود. قبل از آن هم وزیر نفت ایران به آلمان آمده بود. چندی بعد هم مسئولانی از هر 16 ایالت آلمان در ایران حضور یافتند.
سفیر اسبق ایران در آلمان در ادامه ضمن بیان تحلیلی از جایگاه ایران در میان قدرتهای اروپایی و نیاز آنها به کشور ما، تصریح کرد: رئیس زیمنس نقل میکرد که به خانم مرکل صدراعظم آلمان گفته بود که آلمان اگر بخواهد از قدرتهای اروپا باشد از 4 مولفه قدرت 2 مورد را دارد؛ اول تکنولوژی، دوم پول قوی بینالمللی (یورو در برابر دلار) اما مولفههای سوم و چهارم که انرژی و بازار مصرف هستند را نداریم. برای اروپا بازار مصرف بسیار مهم است چون جمعیت آن فقط 400 میلیون نفر است و در مقایسه با آسیا که در آن چین به تنهایی یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد، طبیعتا بازار کوچکی محسوب میشود.
ماجدی ادامه داد: رئیس زمینس و چند مدیرعامل دیگر شرکتهای آلمانی به خانم مرکل پیشنهاد میکنند که برای آن 2 مولفه باید با روسیه و خاورمیانه کار کنند که در خاورمیانه 2 کشور ایران و مصر را معرفی میکنند. میخواهم بگویم نگاه آلمان در میان همه کشورهای خاورمیانه به عربستان، قطر و امارات نیست بلکه به ایران است. بر همین اساس هم در آسیا اولین اتاق بازرگانی مشترک آلمان با ایران تشکیل شد و ایران به دومین شریک آلمانها تبدیل شد و حتی بعد از امضای برجام هم نمایندگانی از هر 16 ایالت آلمان به ایران آمدند. چنانکه آن زمان هم دولت آلمان مانع تجارت شرکتها با ایران نمیشد بلکه به آنها میگفت که اگر میخواهید با ایران کار کنید، بکنید؛ اما اگر تحریم شدید ما نمیتوانیم کمکی بکنیم و به خودتان ارتباط دارد.
سفیر اسبق ایران در آلمان در ادامه ضمن ارائه تحلیل وضعیت فعلی روابط ایران و آلمان تاکید کرد: شاید شرکتهای بزرگ آلمانی نتوانند با ما کار کنند اما با شرکتهای کوچک و متوسط میتوان کار کرد. فقط مشکل پرداخت داریم که باید با همفکری برای آن راه حلی پیدا کنیم.
رضایت نمایندگان شرکتها از بانکها و انتقاد از بانک مرکزی
در ادامه نشست، نماینده چند شرکت عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان و نمایندگان بانکهای کشور به بیان برخی مشکلات و مسائل خود پرداختند. نکته جالب توجه در این میان، رضایت نمایندگان شرکتها از بانکها بود. تقریبا همه آنها از بانک مرکزی به دلیل تخصیص ندادن ارز گلایه داشتند و اینکه کالاهایشان به مدت چند ماه به دلیل تخصیص نیافتن ارز در گمرک دپو میشود. در حالی که اگر تخصیصها به موقع صورت گیرد، به جای 2 بار تبادل کالا در سال میتوانند چندین بار تبادل انجام دهند.
برنامه ما این است که در زمان گشایش غافلگیر نشویم
در ادامه، شاهین اصغری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان تاکید کرد: ما معتقدیم ادامه مسیر پرتنش فعلی نمیتواند ادامه یابد و حتما بعد از چند ماه سخت، گشایشهایی صورت میگیرد و سعی ما در این جلسات و نشستها این است که برای آن روز آماده باشیم؛ نه اینکه اگر گشایشی شد مجبور باشیم از اول شروع کنیم. برنامه ما این است که در زمان گشایش غافلگیر نشویم و تجربه دوره امضای برجام تکرار نشود که شرکتهای آلمانی آماده بودند و حدود 50 شرکت به ایران آمدند، اما در ایران هنوز آمادگی برای بهرهبرداری از فرصتها فراهم نبود.
اصغری تاکید کرد: ارتباطات میان دو کشور و روابطی که با شرکتهای آلمانی داریم را باید در این دوره حفظ کنیم. همچنین شعب بانکی ایران در آلمان با سختیهای بسیاری تشکیل شدهاند و حتما باید آنها را حفظ کنیم.
در پایان نشست هم قرار شد جلسات تخصصی درباره مسائل حقوقی و بانکی به صورت تخصصیتر برگزار شود و بانکها سعی کنند به یکدیگر کمک کنند و راهحلها و ابتکارات خود در مقابله با مشکلات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.