میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان مطرح شد

60 میلیارد تومان اعتبار به بنگاه‌های اقتصادی اردبیل پرداخت می‌شود

چهل و سومین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل برگزار شد.

16 خرداد 1396
کد خبر : 8700
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل در چهل و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: از بانک‌های عامل انتظار می‌رود در پذیرش و پرداخت تسهیلات به واحدهای راکد و غیرفعال تعلل نکنند تا با تزریق این تسهیلات این واحدها جان دوباره‌ای بگیرند.

حسین پیرمؤذن با اشاره به مصوبه اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر توقف صدور اجرائیات برای واحدهای تولیدی از سوی تأمین اجتماعی در بررسی دفاتر سال‌های گذشته این واحدها اظهار کرد: ما در شورای گفت‌وگوی کشور و ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور پنج وزیر جلوی ابلاغیه‌ها و برخی از محکومیت‌های برخی از واحدهای تولیدی را از سوی تأمین اجتماعی گرفته‌ایم تا زمینه برای اجرای قانون جدید به نفع واحدهای تولیدی فراهم آید.

پیرمؤذن با اشاره به ارائه آخرین آمار از وضعیت پرداخت تسهیلات تولید به‌صورت ملی و استانی تصریح کرد: درخواست ما این است که در جلسات بررسی مشکلات واحدهای تولیدی علل و عوامل پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک‌ها به واحدهای راکد و غیرفعال که در حساب مالی‌ آن‌ها زیان‌دهی و عدم تأمین سود مناسب مالی دیده می‌شود، مشخص شود تا امسال واحدهایی که به دلایل مختلف از سوی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات موردپذیرش قرار نگرفتند، از تسهیلات رونق تولید بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق اردبیل گفت: در سال جاری و با فعال شدن سامانه بهین‌یاب، ثبت‌نام از صاحبان واحدهای تولیدی برای پرداخت تسهیلات رونق تولید آغاز می‌شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر زمینه این کار برای بهره‌مندی صاحبان واحدهای تولیدی از تسهیلات مناسب فراهم آید.

پیرمؤذن گفت: ‌از طرف بخش خصوصی اعلام می‌کنم که در استان اردبیل نیز باید تلاشی جدی انجام دهیم تا در وهله اول نرخ بهره بانکی پایین آمده و در قالب کمک بهره تسهیلات مبالغی به واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال پرداخت شود که پیشنهاد ما برای نرخ سود تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی هشت درصد و صنعت نیز 12 درصد است.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که از وجوه اداره شده مبالغی برای کمک به واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود که به نظر می‌رسد با عنایت استاندار اردبیل در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های خوبی‌ آغازشده تا صاحبان واحدهای تولیدی بتوانند از این تسهیلات شایسته و بهتر استفاده کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ارائه لایحه معافیت‌های مالیاتی ارزش افزوده به مجلس و بررسی آن در کمیسیون اقتصادی در جلسه آینده شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد: به صورت مفصل پیشنهادات و مطالبات بخش خصوصی در این زمینه اعلام می‌شود تا از طریق نمایندگان استان در مجلس پیگیری برای برخورداری صاحبان واحدها و صنوف مختلف از معافیت‌های مالیاتی ارزش بر افزوده شفاف و روشن شود.

حذف معافیت مالیاتی فرش

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: فرش دستباف از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده حذف شده و این اقدام تعجب فعالان این عرصه را به همراه داشته است.

حسین وثوقی ایرانی گفت:‌ براساس ماده 142 قانون مالیات مستقیم درآمد کارگاه‌های فرش، صنایع دستی و اتحادیه‌های تولیدی از پرداخت مالیات معاف هستند که این معافیت مالیاتی سال‌های سال است که برای فعالان فرش دستباف در نظر گرفته شده است.

وثوقی ایرانی تصریح کرد: در لایحه جدید اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که تقدیم مجلس شده تنها فرش از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده حذف شده و  فعالان این عرصه خواستار تجدید نظر دولت و مجلس در این زمینه هستند.

دبیرکل اتاق اردبیل گفت: فعالان این عرصه از طریق نمایندگان مجلس به جد این موضوع را پیگیری می‌کنند تا در بررسی این لایحه در مجلس فعالان فرش نیز همچنان از معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند شوند که امیدواریم نمایندگان استان در مجلس نیز این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به حل مشکل اقدامی جدی و اساسی انجام دهند.

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ارائه لایحه جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس و بررسی موضوع در کمیسیون اقتصادی ما همچنان آماده دریافت پیشنهادات فعالان بخش دولتی و خصوصی در اصلاح این قانون هستیم تا ایرادات و اشکالات در این زمینه برطرف شود.

 صدیف بدری گفت: در نامه‌ای از اتاق اصناف، بازرگانی، اداره کل مالیات و نهادهای مرتبط خواسته‌ام تا پیشنهادات خود را برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، اعلام کنند تا با رفع ایرادات و اشکالات بتوانیم این قانون را در مجلس به تصویب برسانیم تا در سال‌های آینده عملیاتی و اجرایی شود.

بدری تصریح کرد: در فرصت یک هفته باقی مانده باید پیشنهادات و راهکارهای جدید به ویژه از سوی فعالان بخش غیر دولتی و صنوفی همچون طلافروشان، اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون ارائه شود تا ما بتوانیم مشکلات، ایرادات و اشکالات را برطرف کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به ضرورت پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای راکد و نیمه‌فعال اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها به‌ گونه‌ای است تا با حمایت‌های استانی از صاحبان واحدهای تولیدی نرخ سود تسهیلات پرداختی نیز به حداقل برسد.

بدری به مشکل ذوب آهن اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: 260 نفر از کارگران این کارخانه با مشکلاتی روبه‌رو هستند که اگر اقدام مناسب برای حل مشکلات کارگری این واحد تولیدی انجام نشود، ما در استان با آسیب‌ها و دغدغه‌های جدی روبه‌رو می‌شویم.

60 میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود

استاندار اردبیل گفت: براساس قانون بودجه و برنامه ششم توسعه 60 میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی در حمایت از واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود.

 مجید خدابخش اظهار کرد: ما از محل وجوه اداره شده و براساس احکام دائمی برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه شورای برنامه‌ریزی موظف هستیم تا 20 درصد اعتبارات استانی را از محل کمک‌های فنی، اعتباری برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: رقم پیشنهادی در استان 60 میلیارد تومان است که قرار است براساس تصمیم شورای برنامه‌ریزی استان این منابع را به روش‌های مناسب که اعضای شورای برنامه‌ریزی تصمیم می‌گیرند آن را در اختیار صاحبان واحدهای تولیدی قرار دهیم تا زمینه توانمندسازی و حل مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی فراهم آید.

استاندار اردبیل گفت: روش‌های متعددی برای توزیع این 60 میلیارد تومان پیشنهاد شده که در نهایت بهترین پیشنهاد را انتخاب و سعی می‌کنیم تا از واحدهای تولیدی و اقتصادی حمایت کنیم که در مجموع تا پایان سال این رقم در اختیار صاحبان واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد.

خدابخش با یادآوری اینکه در سال‌جاری نیز با برگزاری جلسات مستمر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تلاش جدی بر این است تا صاحبان واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال از تسهیلات بهره‌مند شوند، افزود: دولت علی‌رغم اینکه چند مشکل را نظیر چک برگشتی، معوقات بانکی، مشکلات دارایی و مالیاتی و بیمه صاحبان واحدهای تولیدی را برطرف کرد اما همچنان برخی از صاحبان واحدهای تولیدی راغب به دریافت این تسهیلات نشدند که ضروری است دلیل این امر مشخص شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از صاحبان واحدهای تولیدی به دلیل بالا بودن رقم نرخ سود و برخی نیز به دلایل متعدد این تسهیلات را دریافت نکردند که امیدواریم اتاق بازرگانی با دعوت از صاحبان این واحدها دلیل این امر را مورد بررسی قرار دهد تا در سال‌جاری مشکلات و موانع در این زمینه برطرف شود.

رئیس شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی به لایحه قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده و بررسی آن در مجلس اشاره کرد و افزود: امیدواریم بخش خصوصی پیشنهادات خود را در این زمینه برای حل موانع و مشکلات پیش رو به نمایندگان مجلس ارائه دهند تا در بررسی این لایحه موضوع مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

 

موضوعات :
در همین رابطه