به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در آئین اختتامیه نهمین جشن ملی پسته رفسنجان، گفت: امروز در نقطه عطف تاریخی ایستادهایم؛ نقطهای که تصمیمات و اقدامات جمعی ما سرنوشت یکی از باشکوهترین میراثهای اقتصادی و فرهنگی ایران، یعنی پسته کرمان را رقم می زند.
وی پسته را نه تنها یک محصول کشاورزی بلکه برند جهانی، نماد مقاومت و منبع عزت و درآمد هزاران خانواده ایرانی دانست و تاکید کرد: باید با شجاعت بپذیریم که رویکردهای دیروز، پاسخگوی چالشهای امروز نیست. ما در آستانه یک تحول اساسی قرار داریم؛ تحولی که نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای بقا و شکوفایی است.
طبیب زاده، در ادامه به بیان چالش های حوزه پسته پرداخت و گفت: خشکسالی را دیدهایم، گرد و غبار را لمس و فشار اقتصادی را احساس کردهایم اما اینها پایان داستان نیست بلکه تنها فصلهای دشواری هستند که ما را به سمت یک نوآوری بزرگ سوق میدهند. مشکل آب، ما را به سمت هوشمندترین سیستمهای آبیاری دنیا سوق می دهد. مشکل خاک، ما را وادار به خلق اصولیترین روشهای کشاورزی خواهد کرد و رقابت جهانی، ما را مجبور به خلق ارزش افزودهای بینظیر می کند.
وی با طرح این سوال که چشمانداز آینده چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: فرد کشاورزی را تصور کنید که با تلفن همراه خود، دقیقترین میزان رطوبت خاک درختانش را میسنجد و آب را به اندازه یک قطره حساب شده در اختیار ریشه قرار میدهد؛ کارخانهای تصور کنید که پسته را نه به صورت خام بلکه به عنوان روغنی گرانبها، کرهای لذیذ، یا فرآوردههای غذایی به جهان عرضه میکند.
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: تصور کنید برند “پسته کرمان” در بازارهای جهانی نه با قیمت که با کیفیت و اصالت می درخشد و مشتریانش برای داشتن آن از یکدیگر سبقت می گیرند. این رویا نیست بلکه آیندهای است که در دستان ما قرار دارد.
وی رسیدن به آینده ترسیم شده را نیازمند طرح نقشه راه مشترک و اقدامات مشخص، همگرایی و عزمی ملی در چهار جبهه دانست و اظهار کرد: در جبهه دانش و فناوری از مزرعه تا آزمایشگاه باید متعهد شویم که کشاورزی دقیق (Precision Agriculture) را با استفاده از سنسورها، مجموعهای از ارتباطات و تعاملات رایانهای (IoT) و دادهکاوی در باغات خود حاکم کنیم.
طبیب زاده، با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری بر توسعه ارقام مقاوم و پرمحصول، ادامه داد: در جبهه مدیریت منابع (نجات آب و خاک) باید متعهد شویم تا آبیاری تحت فشار را نه به عنوان یک پروژه، بلکه به عنوان یک “فرهنگ” در تمامی باغات خود نهادینه و کودهای زیستی و آلی برای احیای خاک های فرسوده استفاده کنیم.
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه در جبهه صنعت و بازار (خلق ارزش افزوده) باید متعهدانه از دایره خامفروشی خارج شویم، افزود: هریک از ما و در هر سطحی، باید به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده حرکت کرده و با همکاری یکدیگر، برند “پسته ایران” را آنچنان تقویت کنیم که هر گرم از آن، نماد کیفیت و اعتماد باشد.
وی جبهه چهارم را همکاری و حکمرانی (اتحاد مثلث طلایی) دانست و گفت: اجرای این نقشه راه تنها با همکاری یک مثلث طلایی، یعنی کشاورز با پذیرش روشهای نوین، صنعتگر و تاجر با سرمایهگذاری و بازاریابی هوشمند و حاکمیت با تسهیلگری، ارائه تسهیلات ارزانقیمت و رفع موانع قانونی ممکن است.
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه تاریخ به ما نگاه میکند و نسلهای آینده در حال قضاوت ما هستند، اضافه کرد: آیا ما نسلی خواهیم بود که شاهد نابودی تدریجی پسته ایران باشد؟ یا نسلی خواهیم بود که با جسارت و دانایی، رنسانس پسته ایران را کلید زد و آن را به اوجی بیسابقه رساند؟ تحول از همین جمع و از تصمیم من و شما آغاز میشود، بنابراین برای نجات و شکوفایی پسته ایران باید متحد شویم و داستان جدیدی بنویسیم؛ داستانی که نشان از مقاومت، نوآوری و موفقیت دارد زیرا پسته ایران، میراث ما، مسئولیت ما و افتخار آینده ماست.
در پایان، ایجاد یک “کارگروه مشترک” برای پیگیری این نقشه راه از سوی رئیس اتاق کرمان پیشنهاد شد. رئیس اتاق کرمان از غرفه های مختلف نمایشگاه جانبی جشنواره پسته رفسنجان بازدید کردند.