جمال رزاقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در گفتگو با پایگاه اتاق ایران آنلاین، گفت: نمایشگاه بینالمللی 2025 AgroFood Oman ، به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، دامپروری، شیلات و فناوریهای مرتبط در کشور عمان، از ۱۰ تا ۱۲ آذر ۱۴۰۴ (اول تا سوم دسامبر ۲۰۲۵) در مرکز همایشها و نمایشگاههای مسقط برگزار خواهد شد.
وی افزود: این نمایشگاه امسال هفتمین دوره خود را تجربه میکند و با حمایت وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی عمان و حضور شرکتها، هیاتهای تجاری، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از کشورهای مختلف جهان برگزار میشود.
رزاقی جهرمی، هدف اصلی این رویداد را تقویت امنیت غذایی، توسعه زنجیره تأمین در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، و ایجاد بستر تعامل میان فعالان تجاری منطقهای و بینالملل عنوان کرد و گفت: نمایشگاه AgroFood Oman طی سالهای گذشته به محلی معتبر برای معرفی دستاوردها، تبادل تجربیات، کشف فرصتهای سرمایهگذاری و ایجاد همکاریهای مشترک میان کشورهای مختلف تبدیل شده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان افزود: مشارکت هیاتها و شرکتهای ایرانی در دورههای اخیر نیز نشاندهنده ظرفیت بالای این رویداد برای توسعه روابط اقتصادی و گسترش بازارهای صادراتی کشورمان است.
آمارها و شرکت کنندگان
رزاقی جهرمی با اشاره به آمار قابل توجه شرکتکنندهها در دوره پیشین این رویداد، گفت: در دوره ششم که سال ۲۰۲۴ برگزار شد، بیش از ۱۵۰ شرکتکننده از ۱۸ کشور مختلف حضور داشتهاند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایشگاه با رویکرد تقویت امنیت غذایی و توسعه اقتصاد غیرنفتی عمان همراه است، ضمن بر شمردن بخشهای متنوع نمایشگاه، گفت: نمایشگاه شامل بخشهای مختلف فناوریهای کشاورزی، شیلات، تأمین زیرساختها، بستهبندی، ماشینآلات، خدمات لجستیکی، و غیره است. همچنین حمایت دولتی زیادی دارد و وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی عمان از برگزارکنندگان آن است.
وی در ادامه به مزایای این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان اشاره و اظهار کرد: فرصت برای شبکهسازی با شرکای منطقهای و بینالمللی، نمایش نوآوریها و فنآوریهای جدید، روشهای بهبود بهرهوری، سیستمهای آبیاری، گلخانه، فرآوری غذا و شیلات، بررسی فرصتهای سرمایهگذاری در زیرساختها، تولید محلی، بازارهای صادراتی از مزیتهای این نمایشگاه برای فعالان اقتصادی حوزه غذا و کشاورزی و بازدیدکنندهها است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان درباره سابقه حضور این اتاق در ادوار نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی عمان، یادآور شد: در دوره ششم که سال ۲۰۲۴ برگزار شد، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان یک هیات تجاری ایرانی ۳۵ نفره به نمایشگاه اعزام کرد. این هیات تجاری ایرانی اگرچه غرفه مستقل نداشت، اما با هدف تحقیق بازار، برگزاری جلسات B2B با طرف عمانی، شناخت فرصتها و امکان صادرات در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. البته شرکتهای صنایع غذایی و نوشیدنی ایرانی در این نمایشگاه غرفه داشتهاند.
گشترش روابط تجاری مستقیم و شناخت دقیق بازار مقصد
وی در ادامه درباره تأثیر حضور در چنین نمایشگاههایی بر روند مبادلات میان دو کشور و گسترش روابط تجاری مستقیم گفت: حضور در نمایشگاه، امکان ملاقات مستقیم با واردکنندهها، توزیعکنندهها و تصمیمگیرندگان عمانی را فراهم میآورد که در غیر این صورت دسترسی به آنها دشوار است. این ارتباطات میتواند منجر به قرارداد، نمایندگی، واردات و صادرات شود. همچنین شرکتکنندگان فرصت دارند تا نیازها، ترجیحات مصرفکنندگان، مقررات واردات، استانداردهای کیفیت و بستهبندی عمان را بهتر بشناسند. این باعث میشود محصولات با تطبیق بیشتر به بازار ارائه شوند و ریسک در صادرات کاهش پیدا کند.
معرفی نوآوریها و تکنولوژی جذب سرمایه و مشارکت
رزاقی جهرمی ادامه داد: نمایش فنآوریها و نوآوریها برای کشور مقصد و کشور صادرکننده، هم رقابت را تشدید میکند و هم امکان بهبود و بهرهوری بیشتر در تولید را ایجاد مینماید. ممکن است سرمایهگذاران محلی و خارجی به دنبال مشارکت و سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای خارجی باشندکه امکان انعقاد قراردادهای فنی، انتقال دانش و مشارکت در زنجیره تأمین در تعاملات این نمایشگاه امکانپذیر میشود. مهمتر از همه اینکه امکان یافتن مشتریان جدید، ورود به بازار جزء و عمده عمان، و احتمالا صادرات به بازارهای منطقهای از طریق عمان ایجاد میشود.
راهگشا در مواجهه با محدودیتها و تحریمها
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در پاسخ به اینکه آیا حضور در چنین برنامههایی در مواجهه با محدودیتها، تحریمها و مشکلات میتواند راهگشا باشد، گفت: قطعاً میتوان گفت بله، تا حد زیادی. چرا که تحریمها و محدودیتهای تجاری معمولا بر روی تعرفه، نقل و انتقال پول، حملونقل و مقررات گمرکی مؤثر هستند. اما نمایشگاهها فضایی فراهم میآورند که شبکهسازی قویتر و آسانتر ممکن میشود و با تماس مستقیم با طرف مقابل، امکان یافتن راهحلهایی مثل واسطهها، نمایندگان محلی و شرکتهای حملونقل مطمئنتر فراهم میشود؛ هزینههای ورود به بازار کاهش مییابد چون به جای ورود از طریق واسطههای متعدد یا هزینههای تحقیق بازار جداگانه، فرصتی برای مقایسه چندین گزینه در یک محل ایجاد میشود.
رزاقی جهرمی ادامه داد: اطلاع از مقررات و تغییرات آنها نکته مهم دیگری است که در این برنامهها حاصل میشود. در نمایشگاهها معمولا جلسات تخصصی، سمینارهایی برگزار میشوند که در آنها قوانین واردات، گواهیها، استانداردها، مسائل بهداشتی/قرنطینهای مطرح میشود. این امر کمک میکند تا شرکتها خود را آماده کنند. ضمن اینکه اعتماد متقابل هم افزایش مییابد؛ چراکه ملاقات رو در رو باعث اعتماد بهتر شده و ممکن است موانع غیررسمی کاهش پیدا کند؛ مانند مسائل مالی، بیمه و شرایط قرارداد که در مذاکره مستقیم بیشتر قابل حل هستند.
او افزود: در نمایشگاهها، تنوع مسیرها و یافتن مسیرهای جایگزین آسانتر است و اگر یک مسیر صادراتی به دلیل تحریمها سخت شده باشد، ممکن است راههای جدیدی پیدا شود تا از طریق عمان یا کشور ثالث، یا استفاده از خدمات لجستیکی منطقهای صورت گیرد.
وی ادامه داد: با این حال باید تأکید کرد که نمایشگاه تنها یک ابزار است؛ برای بیشترین بهره نیاز است که از آن با استراتژی درست استفاده شود: محصولات مناسب بازار آماده شود، مقررات کنترل شود، کیفیت تضمین شود، هماهنگی مالی و حملونقل، بستهبندی مناسب و بازاریابی مناسب داشته باشیم.
رزاقی جهرمی در پایان و در این مورد که آیا اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، هیاتی را به نمایشگاه اگروفود عمان اعزام خواهد کرد؟، گفت: بله، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در صدد است هیاتی را به این نمایشگاه اعزام کند. در این باره برخی اتاقهای استانی اعلام آمادگی کردهاند تا از فعالان اقتصادی استان خود برای حضور در هیات دعوت بعمل آورند. پیشبینی میکنیم هیاتی متشکل از 50 فعال اقتصادی در حوزه مواد غذایی و کشاورزی به عمان اعزام کنیم.