رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

آسمان و دریای ایران مسیر جدید ترانزیت قطر

قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور عربی با قطر شرایط جدیدی را برای حوزه خلیج فارس رقم زده است. این اقدام ناگهانی در دنیای سیاست بلافاصله در اقتصاد خود را نشان داد.

16 خرداد 1396
کد خبر : 8726
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عربستان و امارات به عنوان اصلی‌ترین شرکای اقتصادی قطر با قطع روابط خود، معادلات اقتصادی منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند.

از روز گذشته عبور پروازهای قطری در آسمان عربستان نیز ممنوع شده است و هواپیماهای قطری مسیرهای جایگزین را در دستور کار قرار داده‌اند.

ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای دسترسی قطر به اروپا است به همین دلیل آسمان غرب کشور به محل عبور پروازهای قطری بدل شده است. تصاویر راداری نشان می‌دهد که از روز گذشته عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران برای دور زدن تحریم عربستان، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. این موضوع می‌تواند برای ایران درآمدزا باشد چراکه ایرلاین های قطری باید هزینه استفاده از آسمان ایران را به سازمان هواپیمایی کشور بپردازند.

روز گذشته همچنین ارتباطات ترانزیتی قطر و عربستان برای نقل و انتقال کالا به این کشور قطع شده است. عربستان تنها مسیر زمینی قطر برای نقل و انتقال کالا محسوب می شود که از روز گذشته مسدود است. از روز گذشته صف طولانی کامنیون‌ها در مرز قطر و عربستان ایجاد شده است.

در حال حاضر قطر برای نقل و انتقال کالا تنها می‌تواند از مسیر دریایی و هوایی بهره ببرد در حالی که زیرساخت‌های لازم برای جایگزینی سریع وجود ندارد. این فرصت برای ایران وجود دارد که ظرفیت‌های دریایی و هوایی خود را فعال کند.

در حال حاضر طبق اعلام یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌های کشور، از امروز تمام پروازهای ایرلاین های قطری برای تردد به اروپا از آسمان ایران عبور می کنند. با این وجود اگر ظرفیت‌های پروازی ایرلاین‌های ایران توان پاسخگویی به نیاز قطر در نقل و انتقال کالا را داشته باشد می تواند، در این راه سهم خود را از حمل و نقل هوایی این کشور افزایش دهد.

دربخش حمل و نقل دریایی، ایران ظرفیت‌های بالایی برای تامین نیازهای قطر دارد اما رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی چالش‌هایی را برای حضور در بازار قطر متصور است. به گفته پل‌مه باید قیمت تمام شده خدمات کشتیرانی ایران باید کاهش یابد تا قابل رقابت در منطقه و جهان باشد.

موضوعات :
در همین رابطه