رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

سیدمهدی طبیب زاده در نشست هم اندیشی با 18 رایزن‌های اقتصادی مطرح کرد

هدف اتاق کرمان قرار گرفتن استان بر فراز صادرات محصولات تکنولوژی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: کانسپت و هدف اتاق کرمان به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان این است که کرمان بر فراز کالاها و محصولات تکنولوژی و با فناوری بالا قرار بگیرد.

23 مهر 1404 - 08:40
کد خبر : 87492
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در نشست هم اندیشی تشکل های اتاق کرمان با 18 رایزن اقتصادی در کشورهای هدف افزود: سفر دو روزه هیات اعزامی رایزنان اقتصادی با هدف معرفی و شناخت بیشتر ظرفیت های حوزه های مختلف کرمان برای همراهی با فعالان اقتصادی استان است زیرا معتقدیم کرمان ناشناخته مانده است.

وی ادامه داد: محور اصلی فعالیت های اتاق، تلاش و پیگیری برای تحقق توسعه صادرات محور استان است و هر یک از ما باید به عنوان یک رسانه به معرفی ظرفیت های صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و… کرمان بپردازیم. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: از رایزنان اقتصادی کشورهای هدف درخواست داریم با توجه به شناختی که از کرمان به دست آوردند به اتاق کرمان اعلام کنند که از ظرفیت های چه حوزه هایی می توان برای درآمدزایی بیشتر استان و کشور استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه از رایزنان اقتصادی درخواست کرد از مسئولان کشور این سئوال را بپرسند که چرا با وجود کاهش ارزش پول ملی ایران صادرات نیز کاهش یافته است؟در حالی که در سایر کشورها اینگونه نیست؛ گفت: از نظر بخش خصوصی دلیل این اتفاق پیامدهای اعمال سیاست های ارزی محدود کننده از سال 1397 تاکنون است که بسیار متضرر بوده است.

طبیب زاده، بیان کرد: بشدت در دیپلماسی اقتصادی در حاکمیت مشکل داریم و کشور یا بنا ندارد، یا نمی داند، یا نمی خواهد و یا امکانش را برای رفع این مشکلات ندارد. رئیس اتاق کرمان با اشاره به وجود 19 رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف تاکید کرد: این درحالی است که فقط کشور ترکیه 26 رایزن بازرگانی در ایران دارد و باید برای افزایش تعداد رایزنان ایران در کشورهای هدف برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به سخنان اکثر رایزنان اقتصادی این هیات مبنی بر عدم شناخت از ظرفیت ها و جاذبه های کرمان خاطرنشان کرد: مدل همکاری کرمان با کشورهای هدف طراحی و از بهترین جملات و توضیحات برای معرفی کرمان استفاده شود.

کمبود مقررات واقعی ضربات جبران ناپذیری به صنعت خرما وارد می کند

نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان در این نشست به مهمترین مشکلات و چالش های صادرکنندگان خرمای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم صادرکنندگان خرمای ایران که آمار صادرات را به واقعیت نزدیک هم نمی کند نرخ گمرکی است که حدود 400 میلیون دلار صادرات را نشان می دهد اما عدد واقعی نزدیک به 850 میلیون دلار است و این سبب می شود در تصمیم گیری مدیران سوء تعبیر نسبت به محصولات ایران صورت بگیرد.

حامد بدرآبادی، دومین مشکل صادرکنندگان خرما را حضور تجار خارجی به ویژه هندی، عراقی، روس و ازبک در ایران دانست و اظهار کرد: این صادرکنندگان مستقیما اقدام به خرید از کشاورز کرده و با کارت های بازرگانی، خرما را بسیار راحت و پایین تر از قیمت صادرکننده واقعی در کشورهای هدف عرضه می کنند که این امر متاسفانه صدمات جبران ناپذیری را به صادرکنندگان خرما وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر خودروسازان بزرگ نیز به حوزه صادرات محصولات کشاورزی ورود کرده اند و در بازار هدف و مقصد، محصول را زیر قیمت محصول به فروش می رسانند، اضافه کرد: این تضادها، تناقض ها و مشکلات ناشی از ضعف در قوانین و مقررات صادرات کشور و کمبود مقررات واقعی است که ضربات جبران ناپذیر را به صنعت خرما وارد می کند.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران در ادامه به ارائه اطلاعات و آماری در خصوص صادرات و تولید خرما پرداخت و گفت: ایران سومین تولید کننده خرما در جهان از نظر تناژ تولید (با تولید سالیانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن) است اما رتبه صادرات خرمای ایران در بازار جهانی بین رتبه های چهارم و پنجم تغییر می کند. وی از دو برابر شدن حجم صادرات خرمای ایران در 10 سال گذشته خبر داد و افزود: با تلاش صادر کننده ها سهم بازار ایران در بازار جهانی بسیار رشد کرده و امیدواریم در سال های آینده این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

بدرآبادی، علت تفاوت رتبه در تولید و صادرات خرمای ایران را پایین بودن میانگین ارزش دلاری خرمای صادراتی ایران نسبت به کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: خرما در هفت استان و بیشتر در نیمه جنوبی کشور کشت می شود و کرمان به عنوان بزرگترین تولید کننده خرمای کشور با تولید بیش از350 تا 400 هزار تن خرما شناخته می شوند.

وی تصریح کرد: کرمان از نظر حجم صادرات خرما در رتبه اول قرار دارد، اما متاسفانه این آمار به دلیل صادرات اکثر محصولات کشاورزی کرمان از گمرکات دیگر استان ها در آمار گمرک نشان داده نمی شود. بدرآبادی، اضافه کرد: کرمان با داشتن بیش از ۷۰۰ واحد سردخانه، بسته بندی و فرآوری خرما بزرگ ترین کلونی واحدهای صنعتی، بسته بندی و خدماتی را در کشور دارد و این موقعیت، کرمان را به ترمینال و هاب بسته بندی و صادرات خرمای ایران تبدیل کرده است به گونه ای که خرما از بیشتر مناطق کشور در کرمان نگهداری، بسته بندی و صادر می شود.

نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران مهمترین خرماهای صادراتی ایران را به ترتیب مضافتی، استعمران، زاهدی و کلوته معرفی کرد و گفت: کشورهای عمده و مهم هدف صادراتی خرمای ایران به ترتیب مربوط به هندوستان، ترکیه و پاکستان، حوزه اوراسیا، اروپا و کشور همسایه است.

در ادامه این نشست روسا و نمایندگان انجمن صادرکنندگان استان، انجمن پسته ایران، انجمن ماشین آلات و قطعات صنعتی استان، انجمن دانش بنیان و انجمن سنگ استان به معرفی انجمن و فعالیت های خود پرداختند. مهمترین پیشنهادات انجمن های استان به رایزنان اقتصادی حاضر در این نشست ایجاد پل ارتباطی بین انجمن ها و واحدهای صنعتی استان با انجمن های دیگر کشورها، ایجاد شرایطی برای بازدید از واحدهای صنعتی کشورهای خارجی برای آشنایی آنها با تکنولوژی های جدید، فراهم کردن زمینه ارتباط با اکوسیستم نوآوری و فناوری کشوهای هدف و… بود.

گفتنی است، دومین رویداد از سلسله رویدادهای توسعه بازار کرمان با حضور جمعی از رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای هدف به مدت دو روز در کرمان برگزار شد. رایزنان اقتصادی در روز اول ضمن شرکت در همایش “معرفی و تبیین فرصت های صادراتی استان کرمان”، از نقاط گردشگری کرمان مثل بازار و حمام گنجعلیخان، تله کابین، آتشکده و گنبد جبلیه بازدید کرده و با  حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

بازدید از شرکت پیشرو صنعت دانش فراز، شرکت صادرات پسته نظری، اندیشکده شناسایی و تحقیق سموم آریان، سایت تولید انرژی خورشیدی، کارخانه فرش الماس کویر، بازدید از باغ شاهزاده، بازدید از کرمان مال و شرکت در نشست هم اندیشی تشکل های اتاق کرمان از جمله برنامه های دومین روز حضور این هیات در کرمان بود.

موضوعات :
در همین رابطه