نشست «بازار قطر فرصت طلایی برای ایران» با حضور جمعی از صادرکنندگان اصفهانی در اتاق اصفهان برگزار شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این نشست گفت: باید نهایت استفاده را از فرصت پیشآمده در بازار قطر برای تولید و تجارت استان اصفهان ببریم.
مسعود گلشیرازی افزود: واحدهای تولید محصولت غذایی و آشامیدنی استان اصفهان میتوانند با همکاری شرکتهای مدیریت صادرات بهصورت عملیاتی در بازار قطر حضور یابند و کمیسیون آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.
گلشیرازی از تشکیل کارگروه تخصصی ویژه بازار قطر زیرمجموعه کمیته توسعه صادرات این کمیسیون خبر داد و گفت: سازماندهی صنایع غذایی و آشامیدنی استان برای حضور عملیاتی در این بازار در دستور کار این کارگروه قرارگرفته است.
وی بر نقش شرکتهای مدیریت صادرات بهعنوان عامل تقویت تولید تأکید کرد و گفت: تولید بدون تجارت منتهی به شکست است و شرکتهای مدیریت صادرات میتوانند نقش بازرگانی واحدهای تولیدی را بر عهده بگیرند.
گلشیرازی اضافه کرد: با توجه به ظرفیتهای اقتصادی استان اصفهان راهاندازی 300 شرکت مدیریت صادرات بهعنوان هدف کمیسیون تعریفشده است.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان خاطرنشان کرد: انجمن شرکتهای مدیریت صادرات باهدف توانمندسازی این شرکتها از سوی اتاق اصفهان بهزودی تشکیل میشود.
شرکتهای مدیریت صادرات در ورود به بازار قطر پیشگام باشند
حمیدرضا مؤمنی مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این نشست از شرکتهای مدیریت صادرات استان اصفهان خواست که در ورود با بازار قطر پیشگام باشند تا فرصت بازار قطر مانند روسیه، آسیای میانه، عراق و افغانستان از دست نرود.
مؤمنی خواستار اعزام هیات تجاری استان اصفهان به قطر شد و گفت: اعزام این هیات میتواند به بازاریابی و نیازسنجی کالاهای استان اصفهان کمک کند.
وی ایرلاین قطر را فرصت مناسب برای حمل بار هوایی کالای استان اصفهان دانست و گفت: کارگو پایانه اصفهان میتواند سکوی ارسال محصولات غذایی استان به قطر باشد.
مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت با اشاره به پیگیری رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برای حضور در بازار قطر گفت: دو کشتی حمل بار والفجر برای انتقال کالاهای ایرانی به قطر از سوی این سازمان هماهنگ شده است.
فرصت مناسب بازار قطر برای ایران
مشاور کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این نشست گفت: حجم بازار سه میلیون نفری قطر شاید اندک باشد ولی ازنظر کیفیت بازار جایگاه ویژهای در بازارهای بینالمللی دارد.
علیمحمد آقاجان با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 در قطر گفت: بازار قطر به مصالح ساختمانی و نیروی فنی و مهندسی برای آمادهسازی جام جهانی نیاز دارد و استان اصفهان میتواند این نیاز را برطرف کند.
وی اضافه کرد: قطر یکی از کشورهای سرمایهفرست به بازارهای جهانی است و ایران میتواند مقصد این سرمایهگذاران باشد.
محمد عسگری، مدیر یک شرکت مدیریت صادرات استان اصفهان در این نشست گفت: قطر بیش از 80 درصد مواد غذایی خود را از عربستان و امارت متحده عربی با تعرفه کمتر از 5 درصد وارد میکرد و برای تأمین کالاهای موردنیاز باید این تعرفه برای جمهوری اسلامی لحاظ شود.
محمدرضا غفرالهی، مدیرت یک شرکت مدیریت صادرات استان اصفهان در این نشست به مشکل صدور ویزای قطر برای فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: صادرات یک فرایند بلندمدت است و به قطر باید نگاه بلندمدت داشت.
محسن اصلانی، معاون نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این نشست گفت: کمک ایران به قطر در مقطع کنونی میتواند در روابط سیاسی و اقتصادی آینده دو کشور نقش مهمی ایفا کند.
کریم سلیمی، معاون معاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست خواستار استفاده فعالان اقتصادی از این فرصت شد و گفت: معاونت بازرگانی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران آماده اعزام هیاتهای تجاری به قطر و همچنین تسهیل صادرات تولیدات استان به این کشور است.
فرهاد حاجی مرادی، مدیر تنظیم بازار محصولات و نهادههای کشاورزی استان اصفهان در این نشست از توانمندی استان در صادرات محصولات لبنی و گوشت زنده به قطر خبر داد و گفت: صادرکنندگان استان اصفهان میتوانند با واردات گوشت نسبت به صادرات آن به قطر اقدام کنند.
نسرین سخایی، مدیر یک شرکت مدیریت صادرات خواستار برندسازی کالای مواد غذایی استان برای حضور در بازار قطر شد و گفت: نبود برندهای معتبر بینالمللی در صنایع غذایی استان اصفهان از چالش این بخش بهویژه در صادرات است.