رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

رئیس اتاق خرمشهر در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

بندر خرمشهر، قربانی بی توجهی به لایروبی اروند | مطالبه بخش خصوصی خوزستان برای احیای شریان حیاتی تجارت

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به گذشته پررونق بندر خرمشهر، می‌گوید: در سال های اخیر به دلیل لایروبی نشدن این آبراه و کاهش عمق آب، تردد شناورهای بزرگ متوقف و بندر از چرخه تجارت فعال حذف شده است.

05 آبان 1404 - 11:08
کد خبر : 87719
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیدمصطفی موسوی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خرمشهر، گفت: اروند رود زمانی شاهرگ تپنده اقتصاد جنوب غرب کشور بود و کشتی های بزرگ تجاری از طریق آن به بندرخرمشهر  تردد می کردند اما در سال های اخیر به دلیل رسوب گذاری و کاهش عمق آب امکان تردد شناورهای با تناژ بالا عملا متوقف شده و این بندر از چرخه تجارت فعال خارج شده اند.

موسوی در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: لایروبی اروند صرفا یک مطالبه محلی نیست بلکه ضرورتی ملی است و بدون اجرای این طرح نمی توان انتظار داشت ظرفیت های تجاری و صادراتی خوزستان فعال شود وی تأکید کرد موقعیت جغرافیایی بندر خرمشهر، زیرساخت های بندری و دسترسی مناسب به شبکه زمینی و ریلی فرصت بی نظیری برای توسعه تجارت دریایی فراهم کرده اما تا زمانی که مسیر آبی به عمق استاندارد نرسد امکان بهره برداری از این ظرفیت ها وجود ندارد.

رئیس اتاق خرمشهر ادامه داد: طی سفر رئیس اتاق ایران و اعضای هیأت رئیسه به استان خوزستان و بازدید از ظرفیت های اقتصادی فعالان بخش خصوصی بار دیگر بر لزوم لایروبی اروند رود و استفاده از ظرفیت های بندر خرمشهر در حوزه تجارت جنوب غربی کشور تأکید کردند این موضوع نشان می دهد بخش خصوصی برای احیای این مسیر حیاتی کاملا متحد و پیگیر است.

وی تصریح کرد: لایروبی اروند نه تنها برای رونق بندر خرمشهر  اهمیت دارد بلکه می تواند تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق را تسهیل کند و زمینه را برای ایجاد مناطق لجستیکی مشترک فراهم آورد بخش خصوصی معتقد است بدون اقدام فوری و جدی، فرصت های مهم اقتصادی و ترانزیتی در جنوب غرب کشور از دست می رود.

موسوی با اشاره به اهمیت اقتصادی مواد انباشته شده در بستر رودخانه گفت این مواد ارزشمند بوده و قابلیت استفاده در حوزه های صنعتی و عمرانی را دارد و می تواند در پروژه های توسعه ای به کار گرفته شود بنابراین لایروبی اروند علاوه بر بهبود تجارت، دارای مزیت اقتصادی مستقیم نیز خواهد بود.

به دنبال این مطالبه صمد حسن زاده رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر ژاپن در تهران پیشنهاد کرد شرکت های ژاپنی با همکاری ایران در اجرای پروژه لایروبی اروند مشارکت کنند وی افزود شرکت های ژاپنی فناوری و توانمندی لازم را در این حوزه در اختیار دارند و تجربه اجرای پروژه های مشابه در دیگر کشورها را دارند این پیشنهاد می تواند نقش مهمی در تسریع روند اجرایی و بهینه سازی هزینه ها ایفا کند.

موسوی با انتقاد از سال ها بی توجهی به موضوع لایروبی اروند گفت رکود و کاهش فعالیت های تجاری در بندر خرمشهر نشان دهنده پیامدهای عملی عدم اقدام مناسب است وی خاطر نشان کرد حتی شناورهای متوسط و کوچک نیز به دلیل عمق ناکافی آبراه با محدودیت مواجه هستند و بخش خصوصی با دغدغه جدی پیگیر حل این مشکل است.

رئیس اتاق خرمشهر افزود: بخش خصوصی خوزستان بارها در جلسات مختلف اعلام کرده است که بدون بازگشت آبراه اروند به عمق استاندارد هیچ برنامه ای برای توسعه بندر خرمشهر به نتیجه نخواهد رسید این در حالی است که بنادر رقیب منطقه با سرعت در حال توسعه و جذب بار هستند و کاهش ظرفیت تجاری بندر خرمشهر، موقعیت رقابتی ایران در خلیج فارس را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی تأکید کرد: لایروبی اروند علاوه بر بازگرداندن رونق به بندر خرمشهر می تواند همکاری های اقتصادی با عراق و کشورهای منطقه را افزایش دهد مسیر صادرات کالا از جنوب غرب کشور را کوتاه تر و کم هزینه تر کند و این اقدام به کاهش فشارهای اقتصادی بر فعالان بخش خصوصی منجر خواهد شد.

موسوی در پایان گفت: بخش خصوصی آماده همکاری با دولت و سازمان های ذی ربط برای اجرای پروژه است اما انتظار دارد اراده ای جدی و تصمیم نهایی در سطح ملی گرفته شود امروز بندر خرمشهر بیش از هر زمان دیگری به اقدام فوری نیاز دارد تا دوباره به جایگاه واقعی خود در تجارت دریایی کشور بازگردد.

موضوعات :
در همین رابطه