به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در نخستین رویداد “گفتمان توسعه کرمان”، با بیان اینکه این گفتمان می تواند محیط خوشایندی را در کرمان ایجاد کرده و شهر هوشمند سنتی را در آینده شکل دهد، افزود: اتاق کرمان با توجه به رسالت اتاق های نسل چهارم و مسئولیت های اجتماعی خود به موضوع توسعه شهر کرمان توجه دارد و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی کرمان را در خور نام آن بسازیم.
وی با بیان اینکه بهبود کیفیت زندگی در شهر را از رسالت های خود می دانیم و در این راستا شرایط و همچنین بستر جاری شدن تفکر مهندسی در استان را فراهم می کنیم، ادامه داد: اتاق کرمان پیشتاز توسعه شهر کرمان بوده و مفهوم توسعه پایدار را به عنوان هدف نهایی مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه اتاق سعی دارد موضوعات مهم استان در مسیر توسعه پایدار را به صورت کارشناسی شده پیش ببرد، تصریح کرد: به نظر می رسد اتاق کرمان تبدیل به اتاق فکر توسعه استان شده و نقش خود به عنوان مشاور سه قوه را به خوبی ایفا می کند.
وی به دلایل توجه اتاق کرمان به موضوع معماری و توسعه شهری اشاره کرد و افزود: کرمان به محل جذب سرمایه گذاری تبدیل نشده؛ یافته ها نشان می دهد که رضایت چندانی از کیفیت زندگی در کرمان وجود نداشته و مهمانان و گردشگران نیز احساس رضایت ندارند اما برای ما بسیار مهم است که کیفیت زندگی مردم بالا برود و حس خوبی داشته باشند به همین دلیل براساس مسئولیت اجتماعی خود بر موضوع معماری کرمان و گفتمان توسعه کار می کنیم تا نتیجه آن توسعه شهر کرمان باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان یکی از دلایل تبدیل نشدن کرمان به مقصد گردشگری را کمبود امکانات توسعه ای مناسب و مناظر شهری دانست و اظهار کرد: خوشبختانه هماهنگی و هم افزایی خوبی بین اتاق کرمان و شهرداری ایجاد شده و همه برای توسعه شهر کرمان پای کار هستند و این هم افزایی می تواند نقطه آغاز تحول شهری کرمان باشد.
وی در ادامه به اهمیت اصلاح میدان آزادی کرمان اشاره کرد و گفت: میدان آزادی می تواند نمادی از گذشته پرافتخار و آینده درخشان کرمان باشد و مسابقه برای اصلاح این میدان باید از سطح استانی فراتر رفته و در سطح ملی و حتی بین المللی برگزار شود تا آیندگان آن را نمادی گویا از شهر کرمان بدانند.
ضرورت تعریف مسیری برای رسیدن به توسعه شهری کرمان
در ادامه رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان نیز با اشاره به برگزاری رویداد کرمان ۲۰۳۰ در اسفندماه 1403، اظهار کرد: هدف از این رویداد تعریف همه شاخص ها برای توسعه کرمان و تبدیل کرمان به شهری با کیفیت متفاوت و دارای نمادهاست که اگر موفق شود می تواند به عنوان الگویی در دیگر استان ها نیز اجرا شود. علی نقوی، با اشاره به تشکیل دبیرخانه رویداد ۲۰۳۰ در اتاق کرمان با حضور ۱۴ دستگاه استان برای پیگیری پروژه های توسعه شهری کرمان و همچنین برنامه ریزی برای برگزاری نشست های گفتمان توسعه کرمان(K.D.Talk)، افزود: یکی از مهمترین اهداف رویداد “گفتمان توسعه کرمان” تعریف مسیری برای رسیدن به توسعه شهر کرمان است.
وی با بیان اینکه در کرمان مطالبه گری جدی برای اجرای پروژه های شهری وجود ندارد، اظهار کرد: در توسعه شهر کرمان باید به نکات مهمی پرداخته شود زیرا توسعه شهری صرفاً محدود به پروژه های توسعه فیزیکی و ساختاری نیست و قاعدتاً باید به مسائل بسیاری مانند تاریخ کرمان، فرهنگ و هنر و آسیب های کرمان توجه کرد. نقوی، با طرح این سوال که چرا با وجود درآمدهای بسیار بالای استان از محصولاتی مانند خرما و پسته، معادن و صنایع چرا بخشی از این درآمد در کرمان سرمایه گذاری نمی شود، اضافه کرد: نبود مکان های شاخص، نبود نمایشگاه و فرودگاه بین المللی مناسب در کرمان از جمله آسیب هایی است که در گفتمان توسعه کرمان باید به این موضوعات به صورت دقیق پرداخت.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان ادامه داد: براساس نظرسنجی های مردمی، میدان آزادی، خیابان شریعتی و ورودی های شهر کرمان نیاز به اصلاح جدی دارند و در بیانیه پایانی رویداد 2030، اصلاح میدان آزادی به عنوان یکی از مهمترین مکان های شهر کرمان مورد تاکید قرار گرفت. نقوی، با ارائه گزارشی از نظرسنجی مردمی برای اصلاح میدان آزادی کرمان، گفت: در حال حاضر تعامل بسیار خوبی بین اتاق کرمان با شهرداری و شورای شهر کرمان برای جریان سازی توسعه در شهر ایجاد شده و همه باید کمک کنیم تا مسیر خوبی برای رسیدن به توسعه شهر کرمان فراهم شود.
وی، با بیان اینکه تشکل های مهندسی استان بسیار ضعیف بوده و در تشکل سازی قوی عمل نکردیم، ادامه داد: پیشنهاد می شود اسفند ماه ۱۴۰۴ رویداد گفتمان توسعه کرمان را برنامه ریزی کنیم تا با همراهی اتاق کرمان و حضور مهندسان معمار شاخص کشور و استان، بتوانیم مطابق با بافت تاریخی کرمان کارهای ارزشمند و شاخصی در کرمان اجرا کنیم.
اراده و نگاه مدیران تاثیر مهمی در توسعه شهر کرمان دارد
شهردار کرمان نیز ضمن قدردانی از برگزاری رویداد گفتمان توسعه و با بیان اینکه اتاق کرمان در سنوات اخیر جهش چشم گیری در ابعاد مختلف داشته و منشاء اثر است، افزود: در توسعه شهری چندین مولفه وجود دارد که یکی از این مولفه ها نگاه متولیان امر به موضوع توسعه پایدار شهری است. محسن تویسرکانی، نگاه مدیران شهری و اراده آنها برای راهبری استان را ضروری دانست و اظهار کرد: ما باید کرمان گذشته را به گونه ای راهبری کنیم که مشکلی ایجاد نکنیم، همچنین راهبری امروز کرمان (مانند مسائل ترافیکی و…) و مهمتر از همه راهبری کرمان آینده بسیار مهم است.
وی با تاکید بر اینکه باید گامی در جهت آینده شهر کرمان برداریم، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی شهروندی موضوع بسیار مهمی است که باید روی آن کار کرد و همه دستگاه ها به میدان بیایند؛ مدیران استراتژی و اجرایی باید قوی تر شده و برای توسعه شهر کرمان کار کنیم. تویسرکانی، با اشاره به اینکه برای بودجه شهری باید به سمت انتفاع غیرمستقیم رفته و برای نجات بافت تاریخی و فرسوده کرمان از روش هایی مانند تسهیلات، پرداخت عوارض و… استفاده کنیم، اضافه کرد: هرکجا که مردم پای کار بودند موفق شدیم زیرا شهرداری ها به تنهایی قادر به انجام کار نیستند و دلسوزان و نخبگان باید در ابعاد مختلف به کمک شهرداری بیایند.
تاکید استاندار کرمان بر ایجاد برندینگ شهری
استاندار کرمان در این نشست بیان کرد: باید بر موضوع برندینگ استان کار کنیم و در این ارتباط کارگروهی در استانداری تشکیل شده تا به طرح مشخصی برای برندینگ استان کرمان در حوزه های مختلف برسیم زیرا ظرفیت ها و فرصت های خوبی در استان وجود دارد و هر نوع سرمایه گذاری در این حوزه هم از بُعد اجتماعی و هم از بُعد فرهنگی توجیه پذیر است.
محمدعلی طالبی، با اشاره به تعامل خوب بین مجموعه های مختلف استان، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برای رسیدن به توسعه استان، اظهار کرد: ظرفیت های کرمان در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته اما امروز مطالعات برای توسعه شهر کرمان انجام و طرح تفصیلی آن آماده شده است.
وی با اشاره به جذابیت های شهری کرمان و قرار گرفتن عناصر گردشگری، مذهبی و تاریخی در مجموعه ای مانند پردیسان قائم، خاطرنشان کرد: این منطقه می تواند یکی از جذاب ترین جلوه های گردشگری کرمان باشد. طالبی، به موضوع اصلاح میدان آزادی شهر کرمان نیز توجه کرد و ضمن قدردانی از اتاق کرمان برای دغدغه مندی در این موضوع گفت: امیدواریم بتوانیم نماد خوبی از استان ایجاد کنیم تا الگویی برای اجرای طرح های دیگر باشد.
رویداد ۲۰۳۰ کرمان را به سمت توسعه هدایت می کند
در ادامه شهردار اسبق تهران، با بیان اینکه بخش خصوصی باور کرده که سرمایه گذاری در بافت تاریخی معقول، ملی و اقتصادی بوده و به همین دلیل در شهرهایی مثل یزد پای کار آمد و شهر حفظ شد، ادامه داد: صرفاً آرزوی مدیران حاکم برای رسیدن به توسعه شهری کافی نیست. پیروز حناچی، با اشاره به نقش تاریخی کرمان در ادوار مختلف تاریخی و همچنین شخصیت ها و چهره های بزرگ استان، اظهار کرد: با بخش خصوصی جریان معماری ایران را می توان راحت تر از بخش دولتی پیش برد.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به دو نوع نگاهی که به معماری ایرانی وجود دارد و گروهی معماری مدرنیته و گروهی معماری سنتی را مورد توجه دارند، خاطر نشان کرد: در کرمان بخشی از بافت تاریخی از بین رفته اما هنوز دیر نشده و مانند کاری که در یزد انجام شد باید بناها و بافت تاریخی را حفظ کرد. وی با تاکید بر توجه به الگوهای تاریخی معماری در بافت تاریخی کرمان، تصریح کرد: از بافت تاریخی مسکونی کرمان چیز قابل توجهی باقی نمانده اما هنوز هم می توان کار کرد.
حناچی، با بیان اینکه رویداد ۲۰۳۰ ما را به سمت تحقق آرزویی برای توسعه شهر کرمان هدایت می کند، ادامه داد: این برنامه ریزی در جهان استراتژی توسعه شهری (CDS) نامیده می شود که به معنای فرایند تهیه چشم انداز بلندمدت برای یک شهر است که براساس آن برنامه های عملیاتی بلندمدت و کوتاه مدت تدوین می شود. دبیر اسبق شورای عالی شهرسازی و معماری، دستیابی به مدیریت و حاکمیت شهری بهبود یافته، دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده و کاهش و کنترل فقر را از جمله اهداف توسعه شهری برشمرد و گفت: قابل زندگی بودن، رقابتی بودن، بانکی بودن و مدیریت خوب، از جمله اصول توسعه شهری است.
وی با بیان اینکه نیاز به CDS در کرمان احساس می شود اما تاکنون اقدام موثری در این باره انجام نگرفته، گفت: تاریخی بودن یکی از مزیت های کرمان است که باید در این حوزه سرمایه گذاری کرده و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود؛ اتاق کرمان کار خوبی را آغاز کرده و اگر مسیر مناسبی برای توسعه کرمان تعریف شود تغییر مدیران تاثیری برای آن ندارد. حناچی تاکید کرد: باید آرزویی دست یافتنی برای آینده کرمان ترسیم و چشم اندازی مناسب برای آن تعریف کرد.
معماری قابل رویت ترین شاخصه برندینگ است
رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز با اشاره به تغییرات شهری کرمان نسبت به دهه های گذشته، ادامه داد: همدلی ایجاد شده در کرمان برای بهبود شهر، مهمترین سرمایه است. حامد مظاهریان، به اهمیت برندینگ شهری اشاره کرد و گفت: هر شهر به فراخور ظرفیت های خود از نوعی آوازه برخوردار است و برندینگ شهری تنها به معنای مقایسه شهرها با هم و جذب مخاطب نیست بلکه سبب می شود شهر زنده تر باشد و مسائل اقتصادی بهتر پیش برود.
وی با بیان اینکه برندینگ سرمایه های یک شهر را متمایز می کند، به نقشی که معماری می تواند در برندینگ فرهنگی و شهری کرمان ایفا می کند پرداخت و اضافه کرد: در جهان امروز معماری قابل رویت ترین شاخصه برندینگ است و خانه های کرمان از مواردی است که می تواند برندینگ شهر را تحت تاثیر قرار دهد.
مظاهریان، با طرح این سوال که چگونه می توان با معماری برای خود هویت ساخت، گفت: شهر دبی مثال خوبی برای این موضوع است. وی با اشاره به ساخت آثار شاخصی در دنیا و ایران مانند میدان آزادی تهران، سردر دانشگاه تهران و… براساس طرح های ارائه شده در مسابقات معماری، تصریح کرد: از دهه 80 میلادی توجه جهان به برگزاری مسابقات معماری است که طرح های برتر از این طریق مشخص و اجرا می شوند و اگر ساخت بناهای جدید در کرمان نیز بر همین اساس باشد، دستاورد خوبی به دنبال دارد و کرمانی متفاوت و متمایز را می سازد.
رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران در پایان بیان کرد: کرمان بسیار غنی است و با وجود اینکه توجه به آثار گذشته به عنوان وظیفه اخلاقی ضروری است، باید این ظرفیت ها را ثروت بدانید.
گفتنی است دو نشست تخصصی با عناوین”ضرورت بازطراحی میدان آزادی به عنوان یکی از نقاط کلیدی شهر کرمان” و “بازخوانی تجربه استفاده نو از میراث تاریخی، از جمله برنامه های جانبی این رویداد بود که با حضور مسئولان، اساتید دانشگاه، مشاوران و طراحان حوزه شهری و میراث فرهنگی برگزار شد.