رئیس اتاق یاسوج بر این باور است که بخش خصوصی از صفر تا صد فرآیند تولید تا صادرات را انجام میدهد و در این راستا تقویت زیرساختها و مشوقهای صادراتی به عهده دولت است تا فعالان اقتصادی با تکیه بر آنها بتوانند در مسیر حرکت خود به توفیق برسند.
عبدالله قبادی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی خرما و صنایع وابسته در بوشهر و در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین با اشاره به جایگاه خرما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور بر ضرورت تقویت زیرساختهای صادراتی و بهبود نظام برندینگ در این حوزه تأکید کرد.
قبادی ضمن قدردانی از اتاق بوشهر بابت برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: در وصف خرما میتوان خیلی خوب کار کرد؛ چه در صنایع پاییندستی و در زنجیره ارزش و چه در بحث صادرات این محصول. چراکه خرما یک محصول استراتژیک برای ایران است و همه میدانیم که در بحث صادرات آن میتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم؛ اما مشکلاتی در زیرساختها وجود دارد که باید دولت به فکر رفع آنها باشد.
این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که بخش خصوصی کار خود را انجام میدهد و از صفر تا صد تولید و صادرات را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: مشوقهای صادراتی باید بهصورت ویژه برای خرما دیده شود. در حوزه تکنولوژی بستهبندی نیز عقب هستیم و ضرورت دارد مشکلات این حوزهها بررسی و شناسایی شود. اگر لازم است، باید نقدینگی برای سرمایه در گردش تزریق شود تا بتوانیم کار مؤثری برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان خرما انجام دهیم. استانهایی که خرماخیز هستند باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند موفق شوند، نه اینکه مانند بسیاری از موارد دیگر، بیعمل بمانیم و فقط نظاره کنیم.
رئیس اتاق یاسوج با اشاره به ضعف ساختاری در حوزه برندینگ گفت: یکی از معضلات اساسی در امر صادرات، بحث برندینگ است. متاسفانه هنوز نتوانستهایم محصول خود را به نام ایران معرفی کنیم. این ضعف فقط در خرما نیست؛ در بسیاری از محصولات دیگر هم دیده میشود چون از ابتدا موضوع برندینگ را جدی نگرفتیم. الان زمان خوبی برای کار روی برند خرماست و باید در این حوزه برنامهریزی شود.
قبادی ادامه داد: خرما به کشورهای حوزه CIS هم قابلیت صادرات بالایی دارد. در شناسایی بازارهای هدف، اتاقهای مشترک میتوانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند. نباید منتظر بمانیم دیگران برای ما کار کنند. همه اتاقها بهویژه اتاقهایی که در استانهای خرماخیز فعال هستند، باید برای شناسایی بازارهای هدف اقدام کنند. کار سختی نیست؛ خرمای ایران در هر منطقه ویژگی خاص خود را دارد و از نظر کیفیت، مطلوب است.
این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت بازارهای صادراتی گفت: از کشورهای حوزه خلیج فارس میشود شروع کرد تا برسیم به بازارهای CIS و دیگر کشورهایی که قابلیت صادرات خرما به آنها وجود دارد. کشورهایی که میتوان به آنها صادرات انجام داد کم نیستند و این کار هم دشوار نیست، فقط نیاز به همت دارد و باید باور کنیم که خرما یکی از محصولات استراتژیک ماست؛ محصولی که تولیدش مانند دیگر محصولات هزینهبر نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: اگر بهصورت هدفمند و با برنامه حرکت کنیم، هم در زمینه برندینگ و هم در حوزه توسعه صادرات میتوانیم به نتایج قابل توجهی برسیم. امید داریم بتوانیم با کمک دولت و اتاقهای سراسر کشور، گام مؤثری برای رشد صادرات خرما برداریم.