رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

در نشست مدیران آموزش اتاق‌های سراسر کشور در اتاق اصفهان مطرح شد

نقش آموزش در جلوگیری از اتلاف منابع، حیاتی است | اصفهان، قطب همگرایی آموزشی اتاق‌های بازرگانی

نشست مدیران آموزش اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با محوریت بررسی ساختارهای آموزشی، استانداردسازی دوره‌ها، به ‌اشتراک‌گذاری تجربه‌های استانی و نقش آموزش در توسعه زیست‌بوم کسب‌وکار، در اتاق اصفهان برگزار شد.

01 آذر 1404 - 08:37
کد خبر : 88193
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان، در این نشست مدیران آموزش استان‌ها دیدگاه‌های خود را درباره استانداردهای آموزشی، ساختار سازمانی، اعتبار گواهی‌نامه‌ها، اصلاح رویه‌های بودجه‌ای، امنیت شغلی کارکنان، ضرورت هوشمندسازی آموزش و ایجاد جریان ملی آموزش تجارت مطرح کردند.

معمار مهارت‌های آینده باشیم

نادره راست‌قلم، مدیر مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی اتاق اصفهان با بیان اینکه آینده اتاق‌های بازرگانی وابسته به تصمیمات امروز است، گفت: یا با رویکردی نو و جسورانه به معمار مهارت‌های آینده تبدیل می‌شویم، یا در تکرار گذشته گرفتار می‌شویم. اگر آموزش‌ها مهارتی نشوند و گواهی‌نامه‌های ما اعتبار لازم را نداشته باشد، نمی‌توانیم در زیست‌بوم کسب‌وکار کشور اثرگذار باشیم.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی بین استان‌ها افزود: تجربه‌ها و توانمندی استان‌ها باید در کنار هم قرار گیرد تا یک سینرژی ملی در حوزه آموزش ایجاد شود. مهم‌ترین مأموریت اتاق‌ها، ارتقای مهارت‌های اقتصادی در کشور است.

مدیر آموزش اتاق اصفهان همچنین اعلام کرد: اصفهان آمادگی کامل برای میزبانی، آموزش مربیان و کمک به برگزاری طرح بازرگان کوچک در سراسر کشور دارد. دوره‌ها از صفر تا صد توسط تیم داخلی طراحی و اجرا می‌شود. وجود شورای راهبردی در کنار مدیریت آموزش باعث شده برنامه‌ها منسجم، چابک و منطبق با نیاز استان باشد.

امنیت شغلی؛ پایه بهره‌وری

سید جواد زمانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، با انتقاد از «فرهنگ هدررفت منابع» در کشور اظهار داشت: ایران کشوری با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی است و نباید مردم درگیر مشکلات معیشتی باشند. بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ناشی از حیف شدن زمان، انرژی و سرمایه ملی است.

وی نقش آموزش در جلوگیری از اتلاف منابع را حیاتی دانست و افزود: اگر آموزش اثرگذار نباشد، عملاً فرصت‌ها از دست می‌رود. اتاق‌های بازرگانی باید مانع تکرار این چرخه حیف و هدررفت شوند.» زمانی به امنیت شغلی کارکنان اتاق‌ها اشاره کرد و گفت: امنیت شغلی نخستین و مهم‌ترین امنیت برای کارکنان است. کارمندان نباید قربانی تغییرات دوره‌ای انتخابات شوند. طبق قانون، امور اداری و مالی اتاق مستقل است و کارکنان باید از ثبات شغلی برخوردار باشند.

وی تأکید کرد: نداشتن امنیت شغلی باعث کاهش بهره‌وری و آسیب به زندگی افراد می‌شود. بارها شاهد بوده‌ام که بی‌ثباتی شغلی زندگی خانواده‌ها را متلاشی کرده است.

آموزش؛ پایه اقتصاد خصوصی آینده

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان، آموزش را یکی از سه وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی دانست و تأکید کرد: اگر در حوزه آموزش کم‌کاری شود، مسئولیت آن بر عهده ما است.

وی گفت: اتاق اصفهان نیز طی سال‌های اخیر جهش قابل توجهی در حوزه آموزش داشته و این بخش باید به‌عنوان یک وظیفه تاریخی برای تقویت بخش خصوصی دیده شود. آموزش، پایه اصلی آمادگی کشور برای حرکت از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی است. اتاق‌ها باید نقش خود را در پرورش نسل جدید بازرگانان و رهبران اقتصادی آینده جدی بگیرند. در اتاق اصفهان استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای انتخاب اساتید آموزشی اعمال شده است. تمام دوره‌ها دارای پیوست هوش مصنوعی هستند و اتاق اصفهان در مدیریت آموزش، هوشمندسازی را جدی دنبال می‌کند.

رئیس اتاق اصفهان در پایان خواستار همکاری گسترده‌تر اتاق‌ها برای ایجاد یک فرایند ملی آموزش تجارت شد و ادامه داد: هیچ نهادی جز اتاق‌های بازرگانی توان ایجاد یک جریان سراسری آموزش تجارت را ندارد و این یک وظیفه تمدنی برای آینده اقتصاد کشور است.

تجربه اصفهان، الگویی برای همه استان‌ها

آرزو جمالی، مدیر امور استان‌های اتاق  ایران، گفت: نوآوری‌ها، نظم و کار تیمی شکل‌گرفته در اتاق اصفهان قابل تقدیر است و استفاده از تجربه‌های این اتاق برای سایر استان‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی با اشاره به واگذاری مدیریت دوره‌های آموزشی به اتاق‌های شهرستان‌ها افزود: پس از این واگذاری، شاهد رشد قابل توجهی در کمیت و کیفیت دوره‌های آموزشی بوده‌ایم. همکاران استان‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند به‌صورت مستقل، حرفه‌ای و با کیفیت بالا فرآیند آموزش را مدیریت کنند.

توسعه صادرات؛ فراتر از اعزام و پذیرش

 سعید ابراهیمی، مدیر توسعه روابط بین‌الملل اتاق اصفهان، بر اهمیت آموزش و توسعه تجارت بین‌الملل تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های بین‌المللی نباید محدود به اعزام و پذیرش شرکت‌ها باشد و باید در قالب استراتژی توسعه صادرات پایدار پیش برود.

وی با اشاره به نقش مرکز تجارت اتاق بازرگانی افزود: پنج حوزه کلیدی خدمات به شرکت‌ها از جمله اطلاعات تجاری و تحلیل بازار، پروموشن و صادرات از طریق نمایشگاه‌ها و بیزینس مچینگ، ایجاد فضای کسب‌وکار و محیط تجاری مناسب، برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی با توجه به مزیت‌های ملی و استانی و دسترسی به بازار و آموزش تخصصی ورود به بازارهای خارجی ارائه می‌شود.

ابراهیمی بر شناسایی دقیق نیازهای اعضا و ارائه خدمات هدفمند تأکید کرد و گفت: اتاق با همکاری کمیسیون‌ها، انجمن‌ها و واحد مطالعات و پژوهش، برنامه‌های آموزشی و توسعه بازار را به‌صورت منظم برگزار می‌کند.

روابط عمومی هوشمند؛ مرجع اقتصاد استان

پروین محسنی، مدیر روابط عمومی اتاق اصفهان، از رویکرد جدید و راهبردی روابط عمومی اتاق در دوره دهم خبر داد و گفت: هدف اصلی این واحد، تقویت جایگاه اتاق اصفهان در نظام حکمرانی اقتصادی استان و تبدیل آن به مرجع هوشمند اطلاع‌رسانی اقتصاد اصفهان است. روابط عمومی اتاق با بهره‌گیری گسترده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید خبر، تحلیل داده، مدیریت رسانه و طراحی محتوا، روندهای اطلاع‌رسانی را هوشمندسازی کرده و کارشناسان روابط عمومی به ابزارهای نوین محتوایی مسلط شده‌اند.

وی از ایجاد «نظام یکپارچه ارتباطات سازمانی» خبر داد و گفت: روابط عمومی تلاش کرده ارتباط مؤثر میان اتاق و ذی‌نفعان را تقویت کند. همچنین به احیای رسانه خبری اتاق با نام «اتاق پیشرو» اشاره کرد که انتشار رسمی اخبار اتاق را بر عهده دارد.

  محسنی به راه‌اندازی زیرساخت‌های اطلاعاتی شامل سامانه مدیریت اخبار، داشبورد پایش رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه الکترونیکی، سیستم‌های پیامکی و استودیو ضبط اشاره کرد و اقدامات شاخص روابط عمومی را شامل تولید محتوای چندرسانه‌ای، گزارش‌های اختصاصی، پخش زنده در رسانه‌های ملی و استانی و انتشار کتاب‌ها و بروشورهای تخصصی عنوان کرد.

 محسنی افزود: برنامه منظم تولید محتوا در قالب بسته‌های هفتگی نیز اجرا می‌شود؛ شنبه‌ها رسانه‌نما مروری بر اخبار منتشر شده از اتاق در رسانه‌ها، یکشنبه‌ها، رویدادکاو مروری بر نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی، دوشنبه‌ها، ایزیمو یا دوشنبه‌های سرمایه‌گذاری، سه‌شنبه‌ها، خدمات پیشرو برای معرفی خدمات اتاق اصفهان به اعضا، چهارشنبه‌ها، بازارنما برای بررسی بازارهای هدف صادراتی، پنجشنبه‌ها، راهنما برای پرونده خبری با موضوعات فراگیر بخش خصوصی و جمعه‌ها، پادکست 120  ثانیه برای مرور اخبار هفته قبل اتاق اصفهان.

سامانه هوشمند؛ ثبت و آموزش بدون خطا

عرفان نجفی، مدیر واحد فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های اتاق اصفهان، از راه‌اندازی و به‌روزرسانی سامانه جامع عضویت و آموزش اتاق خبر داد.

 وی اعلام کرد: با اتصال سامانه‌ها به ثبت‌احوال و شاهکار، خطاهای اطلاعات هویتی کاربران حذف شده و فرایند ثبت‌نام، احراز هویت و تطبیق شماره ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

 نجفی گفت: بانک اطلاعات اعضا یکپارچه شده و کارت‌های منقضی‌شده دیگر امکان استفاده از خدمات و تخفیف‌ها را ندارند. همچنین بخش بازرگانان جوان و کوچک، پروفایل‌سازی، مدیریت مدرسان و ثبت سوابق آموزشی به طور کامل در سامانه فعال شده است.

وی افزود: عملکرد واحد آموزش و رویدادهای در حال برگزاری نیز به صورت شفاف روی سایت منتشر می‌شود و سامانه جدید نقش مهمی در شناسایی دقیق اعضا، جلوگیری از صدور کارت‌های غیرواقعی و تقویت فرآیندهای آموزشی اتاق اصفهان دارد.

هاب سرمایه‌گذاری؛ پلی برای همه استان‌ها

نوید ادریس، مدیر واحد توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان، از ساختار جدید مراکز تخصصی و برنامه‌های توسعه‌ای اتاق خبر داد و اعلام کرد: بر اساس رویکرد هیئت نمایندگان جدید، تمام مراکز اتاق دارای ریاست مشخص و شورای راهبردی شده‌اند و مأموریت آن‌ها انتقال تجربه، هدایت تخصصی و تقویت همگرایی در اکوسیستم کسب‌وکار است.

ادریس یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها را سامانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بیش از ۳۴۲ فرصت اقتصادی تکمیل‌شده عنوان کرد و گفت: هدف اتاق تبدیل این سامانه به هاب تأمین مالی کشور است تا همه اتاق‌های سراسر کشور بتوانند پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را در آن ثبت کنند.

وی تأکید کرد: همه مراکز اتاق اصفهان با هدف توسعه بازار، جذب سرمایه، تقویت مهارت‌های تیمی و ارتقای فرهنگ کسب‌وکار به‌صورت هماهنگ فعالیت می‌کنند.

بودجه و حق‌الزحمه؛ نیاز به بازنگری

سیما امانی، مدیر آموزش اتاق کرج، با اشاره به وضعیت بودجه و حق‌الزحمه مدرسین، اعلام کرد: روند فعلی تخصیص بودجه آموزشی و حق‌الزحمه مناسب نیست و نیاز به افزایش قابل توجه این کمک‌ها در استان‌ها وجود دارد.

 وی همچنین به مشکلات بودجه‌بندی آموزشی اشاره کرد و افزود: بودجه آموزش در اتاق ایران به صورت جداگانه تعریف نشده و در سرفصل‌های درآمد و هزینه‌های کلی و بخش‌های بین‌الملل و سایر ادغام شده است، که این امر مانع اولویت‌بندی و مدیریت مؤثر آموزش‌ها می‌شود.

قرارداد واحد کشوری؛ کاهش هزینه و تسهیل آموزش

زهرا برقی بافقی، مسئول آموزش اتاق  یزد، با اشاره به تجربه موفق همکاری بین استان‌ها، بر ضرورت تدوین قرارداد واحد کشوری برای اساتید تأکید کرد و گفت: با داشتن یک قرارداد سالانه و مستدل از سوی اتاق ایران، نیاز به مذاکره جداگانه با هر استان و پرداخت مبالغ متفاوت به اساتید از بین می‌رود.

وی افزود: قرارداد واحد کشوری می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و امکان بهره‌گیری آسان‌تر از این اساتید در تمامی استان‌ها را فراهم کند.

آرامش و نظم؛ نتیجه مدیریت استانی

مینا محرمی، مسئول آموزش اتاق  زنجان، گفت: از زمان انتقال مستقیم فعالیت‌های آموزشی به امور استان‌ها و حضور خانم جمالی، آرامش و نظم قابل‌توجهی در مدیریت آموزش ایجاد شده است.

وی پیشنهاد داد: ایجاد معاونت یا ساختار ویژه آموزش بین‌الملل در اتاق ایران بررسی شود و امکان برگزاری تورهای آموزشی داخلی و خارجی برای مدیران و فعالان حوزه آموزش فراهم گردد. اتاق ایران بخشی از هزینه این برنامه‌ها را به‌صورت یارانه‌ای حمایت کند.

مدیران آموزش؛ استراتژیست‌های استان

منصوره محمدی، مسئول آموزش اتاق  قم، با تأکید بر اهمیت ارتقای مهارت‌های مدیران آموزشی، گفت: اولویت اصلی ما باید آموزش مدیران آموزش باشد. سال گذشته چند دوره برگزار شد، اما لازم است براساس نظرسنجی جدید، دوره‌های موردنیاز و دغدغه‌های مشترک در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: مدیران آموزش باید استراتژیست باشند و برنامه‌ریزی دقیق برای دوره‌های استان خود داشته باشند. نباید تنها منتظر پیشنهاد استادان یا کمیسیون‌ها بمانیم، بلکه باید نیازهای استان را خودمان طراحی و مدیریت کنیم.

معاونت آموزش؛ مطالبه مدیران کشور

طیبه عباسی، مدیر آموزش اتاق  گرگان، گفت: میزبانی اصفهان بسیار حرفه‌ای و بی‌نقص بود و فرصت ارزشمندی برای یادگیری و آشنایی نزدیک با عملکرد این اتاق فراهم کرد.

وی افزود: آنچه در اصفهان می‌بینیم نتیجه تلاش یک مجموعه هماهنگ است و این الگو می‌تواند در استان‌های دیگر نیز پیاده‌سازی شود.» عباسی مهم‌ترین مطالبه خود را ایجاد معاونت آموزش در ساختار اتاق ایران عنوان کرد و اظهار داشت: «با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و نیاز روزافزون به برنامه‌ریزی حرفه‌ای، زمان آن رسیده که اتاق ایران معاونت مستقل آموزش داشته باشد. این موضوع خواسته جدی بسیاری از مدیران آموزش کشور است.

همکاری شمال‌غرب؛ آموزش مشترک و آنلاین

علیرضا پورسلطانی، مدیر آموزش اتاق  تبریز، با اشاره به شکل‌گیری همکاری آموزشی میان شش اتاق شمال‌غرب کشور (تبریز، ارومیه، اردبیل، سنندج و زنجان)، گفت: برای نخستین‌بار دوره‌های آموزشی این منطقه به‌صورت مشترک و آنلاین طراحی و اجرا شد. نشست‌های مشترک اتاق‌های شمال‌غرب تاکنون در تبریز، ارومیه و اردبیل برگزار شده و چهارمین نشست نیز در اصفهان برگزار خواهد شد.

پورسلطانی ادامه داد: برای سنجش اثربخشی علمی دوره‌ها از ظرفیت دانشگاه‌های شش استان استفاده خواهد شد تا کیفیت آموزش‌ها دقیقاً ارزیابی و مسیر دوره‌ها اصلاح شود.

موضوعات :
در همین رابطه