رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

در دومین همایش ملی کسب‌وکارهای خانوادگی در اتاق اصفهان مطرح شد

برند خانوادگی؛ سرمایه‌ای فراتر از سود | بنگاه‌های خانوادگی را پیشران اشتغال پایدار

در دومین همایش کسب‌وکارهای خانوادگی، بر ضرورت توجه به ارزش‌های خانوادگی، انتقال بین‌نسلی، حرفه‌ای‌سازی مدیریت و حمایت از خانواده‌های کارآفرین به‌عنوان ستون‌های پنهان اقتصاد تأکید شد.

26 آذر 1404 - 09:28
کد خبر : 88589
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان، در این همایش کسب‌وکارهای خانوادگی یکی از ریشه‌دارترین و در عین حال کم‌صداترین ارکان اقتصاد دانسته شد که با تکیه بر اعتماد، تعهد و نگاه بلندمدت می‌تواند نقشی مؤثر در اشتغال پایدار و توسعه اجتماعی ایفا می‌کنند.

فرهنگ خانواده، زیربنای ماندگاری کسب‌وکار

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به اهمیت ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی گفت: اگر قرار است قله‌ای در این مسیر فتح شود، باید ارزش‌های خانواده به‌عنوان یک اصل بنیادین در کسب‌وکار به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: ایجاد فضایی که در آن فرهنگ خانواده بر فرهنگ صرفاً اقتصادی غلبه داشته باشد، می‌تواند آرامش خانواده را به محیط کسب‌وکار تزریق کرده و هم‌زمان به رشد هر دو کمک کند.

کشانی با اشاره به دغدغه مشترک حاضران نسبت به آینده کسب‌وکار و فرزندانشان اظهار کرد: توجه به ارزش‌های نسل آینده یک ضرورت است. نمی‌توان با ارزش‌های گذشته، آینده را ساخت؛ نسل جدید با ارزش‌هایی جهانی‌تر، مبتنی بر فناوری و همگام با تحولات روز وارد میدان می‌شود و باید فرصت داشته باشد این ارزش‌ها را به خانواده، کسب‌وکار و جامعه تزریق کند.

رئیس اتاق اصفهان با توصیه‌ای صریح به نسل‌های بعدی تأکید کرد: شغل خانوادگی بهترین نقطه آغاز است. هر کسب‌وکاری از صفر شروع می‌شود، اما کسب‌وکار خانوادگی مسیری از رشد و بلوغ را طی کرده و می‌تواند سکوی پرتابی مطمئن‌تر برای نوآوری و توسعه باشد؛ البته به شرط گفت‌وگو، تعامل و پذیرش دیدگاه‌های متفاوت.

وی خاطرنشان کرد: برند خانوادگی می‌تواند پشتوانه‌ای قوی‌تر از برند صرفاً تجاری باشد و اگر نسل‌ها با احترام متقابل از آن پاسداری کنند، به عاملی مؤثر در رشد و اعتبار پایدار کسب‌وکار تبدیل خواهد شد.

خانواده‌های کارآفرین؛ ستون پنهان توسعه

سعید جابر انصاری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی با اشاره به نقش تعیین‌کننده خانواده‌های کارآفرین گفت: خانواده‌هایی که در جهان موتور اقتصاد و ستون پایداری اجتماعی هستند، در ایران همچنان کم‌دیده شده‌اند.

وی با تأکید بر تفکیک مفاهیم اظهار کرد: مشاغل خانگی نقطه آغاز فعالیت اقتصادی هستند، اما کسب‌وکار خانوادگی بنگاهی است که مالکیت و تصمیم‌گیری آن در اختیار خانواده قرار دارد و به‌عنوان نهادی بین‌نسلی، به‌طور مستمر ارزش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق می‌کند.

انصاری با تبیین تفاوت ثروت و سرمایه گفت: هنر خانواده‌های کارآفرین، تبدیل ثروت ایستا به سرمایه مولد و پیوند دادن امروز به آینده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی با تأکید بر ضرورت طراحی الگوی ایرانی افزود: خانواده‌های کارآفرین می‌توانند در نقطه تعادل دولت، بازار و جامعه بایستند و هم‌زمان به امنیت، سود و رفاه پاسخ دهند.

تحول حرفه ای ؛ الزام بقا

مهدی جمالی‌نژاد، استاندار اصفهان با اشاره به نقش خانواده‌محوری در توسعه استان گفت: کسب‌وکارهای خانوادگی از کم‌صداترین اما مؤثرترین ارکان اقتصاد هستند؛ بنگاه‌هایی که با صبوری، اعتماد و کار مداوم شکل گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: تداوم این بنگاه‌ها بدون تحول ممکن نیست و تفکیک نقش‌های خانوادگی از مسئولیت‌های حرفه‌ای، جانشین‌پروری، شفافیت مدیریتی و پذیرش دانش نو از الزامات این مسیر است.

استاندار اصفهان بنگاه‌های خانوادگی را پیشران اشتغال پایدار دانست و گفت: این بنگاه‌ها اشتغال بومی و مسئولانه ایجاد می‌کنند و مصداق واقعی اقتصاد مردمی هستند.

موضوعات :
در همین رابطه