رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نظارت بانک مرکزی نافی نقش سپرده‌گذاران نیست

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دریافت سود بالا از برخی بانک‌ها، ریسک بالاتری هم دارد، می‌گوید: بانک مرکزی بر فعالیت‌ها و صورت‌های مالی نهادهای مالی مجاز اشراف کامل دارد اما نظارت بانک مرکزی، نافی نقش مهم سپرده‌گذاران نیست.

27 خرداد 1396
کد خبر : 8866
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نظارت بانک مرکزی نافی نقش سپرده‌گذاران نیست

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: بانک مرکزی بر فعالیت‌ها و صورت‌های مالی نهادهای مالی مجاز اشراف کامل دارد اما نظارت بانک مرکزی نافی نقش مهم سپرده‌گذاران نیست.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات مؤسسات غیرمجاز و نقش مهم بانک مرکزی در کنترل این شرایط، گفت: یکی از دروس مهم علم اقتصاد، بازدهی غیرمتعارف و ناممکن است. بر همین اساس می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر در کشور ما برخی مؤسسات ادعای پرداخت نرخ سود بالاتر را دارند باید به شرایط آن‌ها شک کرد و نگرانی نسبت به فعالیت آن‌ها داشت.

تیمور رحمانی افزود: گرچه بانک مرکزی همواره سعی در کنترل و نظارت شرایط دارد اما این امر نافی نقش سپرده‌گذاران نیست زیرا سپرده‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که نرخ سود بالا و غیرمتعارف خطر خواهد داشت و بخشی از مشکلات ایجادشده به دلیل بی‌توجهی سپرده‌گذاران است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همان‌طور که فعالیت‌های بانک مرکزی طی دو سال اخیر نشان داده این بانک توانسته اوضاع را تحت کنترل درآورد و وجود خطر بزرگی همچون مؤسسات غیرمجاز مانعی برای کنترل اوضاع  نبوده است.

 رحمانی با اشاره به اینکه مؤسسات و بانک‌های دارای مجوز بانک مرکزی یکی دیگر از مباحث مهم و قابل‌توجه در شرایط فعلی است، گفت: درمجموع باید به این موضوع این‌گونه نگاه کرد که نهادهای مالی که مجوز بانک مرکزی  را دارند به دلیل اینکه بانک مرکزی اشراف کامل بر صورت‌های مالی و فعالیت آن‌ها دارد می‌تواند به‌موقع کمک‌حال آن‌ها باشد  و در حل مشکلات آنها نقش مؤثری ایفا کند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اجرای گزارشگری مالی بین‌المللی در سیستم بانکی ایران، اظهار کرد: بانک مرکزی در یک سال اخیرسعی کرده بانک‌ها را به این سمت‌وسو هدایت کند که صورت‌های مالی خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی تهیه کنند و هنگامی‌که صورت‌های مالی بانک‌هایی که مجوز دارند، بر اساس استانداردهای بین‌المللی تهیه شود می‌توان با اطمینان به شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها، درباره توانگری و سلامت مالی آن‌ها تصمیم‌گیری و اقدام کرد.

در همین رابطه