به گزارش روابط عمومی اتاق قم، محمد ایرانی رئیس اتاق قم در نشست مشترک رایزنان منتخب بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف با اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم که با حضور معاون اقتصادی استانداری قم و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، در سالن ابریشم اتاق بازرگانی قم برگزار شد با اشاره به بازدید رایزنان از نمایشگاه دائمی توانمندیهای تولیدی استان، گفت: استان قم با وجود مساحت کم به لحاظ سرزمینی اما در بسیاری از بخشها توان تولیدی قابل توجهی دارد.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی بخش خصوصی ایران ضعف در ارائه و معرفی کالا در بازارهای جهانی است، افزود: ما نتوانستهایم محصولات خود را بهدرستی به دنیا عرضه کنیم و همین موضوع سبب از دست رفتن بسیاری از فرصتهای اقتصادی شده است؛ نمونه آن صادرات فلهای محصولاتی مانند زعفران و پسته است که در خارج از کشور بستهبندی و با برندهای دیگر عرضه میشوند.
رئیس اتاق بازرگانی قم هدف اصلی ایجاد نمایشگاه دائمی و راهاندازی پلتفرمهای اطلاعرسانی اتاق را معرفی بهتر توانمندیهای استان دانست و ادامه داد: وقتی بازدیدکننده تنها یک توپ الیاف را میبیند، شاید نتواند صنعت گسترده نساجی قم را درک کند؛ اما نمایش زنجیره کامل تولید از الیاف معمولی تا الیاف فشرده و … کمک میکند تصویر دقیقتری از ظرفیتهای واقعی صنعت در ذهن مخاطب شکل بگیرد.
ایرانی با اشاره به محدودیتهای مالی واحدهای تولیدی برای حضور در بازارهای خارجی، خواستار افزایش نقش و ارتباط مؤثر رایزنان اقتصادی با اتاقهای بازرگانی شد و گفت: انتظار ما این است که رایزنان، اطلاعات دقیق و بهروز از کشورهای محل مأموریت خود را درباره نیازهای وارداتی، رقبا، مزیتهای سیاسی و اقتصادی کشورها و فرصتهای تجاری در اختیار اتاق قرار دهند تا ما نیز بتوانیم تولیدکنندگان و تجاری را معرفی کنیم که امکان برقراری ارتباط مستقیم و ایجاد روابط تجاری پایدار با بازارهای هدف را داشته باشند.