مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. جابری انصاری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در این دیدار ضمن نگاهی به مأموریتها و برنامههای این دوره از فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، توجه به اقشار مختلف جامعه، برقراری ارتباط دوسویه بین مردم و دولت، خروج از فعالیتهای سنتی و بازتعریف مأموریتهای تعریف شده برای این خبرگزاری را از جمله اقداماتی دانست که در دست پیگیری است.
در ابتدای این نشست، صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، بیان داشت: اعتقاد داریم با مدیریت منطقی و کارشناسی، کلیه مشکلات قابل حل است. مهم این است که ساختارهای معیوب را به درستی شناسایی و اصلاح کنیم؛ برای این مهم هم رویکردها باید تغییر کند.
او با انتقاد نسبت به بینظمیهای موجود در فرآیند مدیریت بازار، مردم ایران را انسانهایی متمدن، بافرهنگ و نجیب توصیف کرد و گفت: همزمان با تغییر قیمت بنزین این گمانه میرفت که شاید مردم نسبت به این مسئله گلایه کنند؛ اما مردم نجیب به خوبی با این موضوع کنار آمدند.
حسنزاده در بخش بعدی سخنان خود به چارچوب اتاق ایران، ارکان و اجزای آن اشاره کرد و در معرفی این نهاد مدنی گفت: اتاق ایران یک نهاد غیرانتفاعی است و اعضای آن برای منافع شخصی دور هم جمع نمیشوند بلکه اهداف ملی و ارتقای سطح تجارت و تولید را دنبال میکنند. اتاق ایران مشاور سه قوه است و سعی دارد راهکارهای مسائل و مشکلات موجود را ضمن شناسایی چالشها در چارچوب علمی، کارشناسی شده و دقیق از طریق رسانهها و یا مستقیم در اختیار دستگاههای اجرایی و تصمیمساز قرار دهد.
او ادامه داد: در این شرایط فقط با روشنگری و آگاهی دادن باید کشور را تقویت کنیم و امیدواری را ترویج دهیم. برای همین چارچوبی را برای بورسیه دانشجویان مرتبط به رشتههای مشخص که در سالهای پایانی دانشگاه هستند، تعریف کردیم تا وارد فضای کار شوند، اینگونه مهارت میآموزند و با کسب درآمد انگیزه کار پیدا میکنند. همچنین بورسیهای برای دانشآموزان دبیرستانی تعریف کردیم تا وارد فاز کار شوند و از نزدیک مهارتآموزی کنند. با این روشها در تربیت نیروهای ماهر، فعالیت میکنیم.
رئیس اتاق ایران در ادامه ساختار شورای گفتوگو و کمیته حمایت از کسبوکار را تشریح کرد.
یوسف نجفی، مشاور عالی رئیس اتاق ایران نیز با توجه به ظرفیتهای موجود در خبرگزاری ایرنا و اتاق ایران، پیشنهاد داد: راهبردهای لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت رسانه را با همکاری هم تعریف و متمرکز روی این اولویتها گام برداریم.
مشاور عالی رییس اتاق ایران همچنین بیتوجهی به اقتصاد رسانه را نیز به عنوان یک آسیب جدی عنوان و تاکید کرد: باید بر روی موضوع اقتصاد رسانه متمرکز شد و آن را حل کرد.
تحولات توسعهای باید در زنجیرهای از موضوعات اتفاق افتد
حسین جابری انصاری، مدیرعامل ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) تغییر وضعیت در کشور را منوط به شکل دادن زنجیرهای از تحولات دانست و گفت: در واقع نوعی نگرانی نسبت به بروز برخی تلاطمها در سطح جامعه وجود دارد که حرکت تحولی را سخت، پیچیده و نگرانکننده میکند. اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، میتوان مسیر تحولات را آسانتر طی کرد.
او خاطرنشان کرد: تنها پرداختن به یک حلقه از زنجیرهای از موضوعات کافی نیست و راهگشا نخواهد بود، این حلقهها در کنار هم معنا دارند و باید هماهنگ با هم اصلاح شده و رشد کنند.
او در ادامه به روند فعالیت خبرگزاری ایرنا و سیاستهای حاکم بر آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این خبرگزاری ۳۱ مرکز در سایر استانها دارد که طی سفرهای اخیر به استانها از آنها بازدید داشتم. در این سفرها به عنوان خبرگزاری ملی که باید بازتابدهنده واقعیتها باشد بازدید از اتاقهای سراسر کشور را در اولویت قرار داده و میدهم، چون اعتقاد دارم اگر بین دولت و جامعه مدنی که بخش مهمی از آن اتاقها هستند با رسانه، یک مثلث شکل بگیرد بسیار سازنده خواهد.
مدیرعامل ایرنا، احیای جایگاه این خبرگزاری به عنوان خبرگزاری ملی که پل ارتباطی بین جامعه و حکومت است و باید این مأموریت را به صورت حرفهای انجام دهد را اولویت کاری این دوره از فعالیت ایرنا دانست و گفت: خروج از جلد سنتی و باز شدن در این خبرگزاری به روی مردم و همه نخبگان، هدف اصلی است که پیگیری میکنیم و برای همین ارتباط با همه بخشهای کشور را دستورکار قرار دادیم.
او تصریح کرد: ایرنا باید خبرگزاری ملی ایران باشد و با همین عنوان کار جدی را شروع کرده و تا به الان دو شبکه تلویزیونی، یکی در سطح ملی و دیگری استانی در بستر اینترنت فعال کردیم و همچنان دنبال اقدامات حرفهای بیشتر برای گسترده کردن سطح فعالیتها هستیم که البته به تدریج محقق میشود.
جابری انصاری اعتقاد دارد بزرگترین کمکی که خبرگزاری ایرنا میتواند به تحقق هدف دولت چهاردهم در ایجاد وفاق ملی کند، احیای جایگاه ملی ایرنا است.
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان این مطلب که سعی داریم در این دوره از فعالیت خبرگزاری، نگاه جامع به کل کشور داشته باشیم و فقط مسائل ایران را به موضوعات سیاسی محدود نبینیم، گفت: به باورم طیف گسترده موضوعات باید مورد توجه باشد و از طرفی اعتقاد دارم که این خبرگزاری تنها به دولت تعلق ندارد و باید نگاه فراگیر به همه اقشار جامعه داشته باشیم.
او خاطرنشان کرد: محور دیگری که در صدر رویکرد خبرگزاری ایرنا قرار دارد این است که ایران در دنیا تنها نیست و باید خود را در بین کشورهای منطقه و سایر کشورها ببینیم. رسانه ملی باید اجزای مختلف را ببیند و دولتزده نباشد. دنبال آن هستیم خبرگزاری ملی را با مفهوم جدید شکل دهیم. پوست بیاندازیم و تنها نگاه یک طرفه نداشته باشیم. در این مسیر که تعریف کردیم گامهای کوچک و پیوسته را مدنظر داریم. اینگونه تحقق اهداف امکانپذیرتر است.
جابری انصاری در نهایت حمایت از اتاقها برای رساندن صدای آنها به جامعه و حاکمیت را یکی از مأموریتهای کلیدی خبرگزاری ایرنا عنوان کرد.
لازمه مهم آماده شدن برای حضور در جنگ رسانهای به روایت مدیر روابط عمومی اتاق ایران
نیما شایان، مدیر روابط عمومی اتاق ایران نیز با اشاره به باز شدن فضا برای انتشار اخبار شرکتهای دانشبنیان در سرویسهای علمی و فناوری خبرگزاریها و مطبوعات در نیمه دهه 80، گفت: تا قبل از آن، نام بردن از شرکتهای دانش بنیان و پرداختن به اخبار و دستاوردهای آنها به عنوان «تبلیغ» محسوب میشد و محدودیتهایی برای نشر اخبار شرکتهای دانشبنیان در رسانهها وجود داشت؛ اما با فرهنگسازی و پیگیریهای معاونت علمی و فناوری رییسجمهوری که به تازگی تاسیس شده بود، سد انتشار اخبار شرکتهای دانشبنیان در رسانهها شکسته شد. چراکه ایران نیاز داشت در موضوع ارزشآفرینی علم و ترویج تبدیل علم و فناوری به ثروت و محصول گام بلند بردارد.
مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به جنگ اقتصادی جاری، گفت: امروز اصلیترین مضمونی که دشمن در اردوگاه رسانهای خود به آن میپردازد، القاگری درباره قفل بودن اقتصاد ایران است. این درحالیست که دستاوردها و فعالیتهای جامعه فعالان اقتصادی کشور بهویژه در بخش خصوصی، باطلالسحر این مضمون القایی است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران با وجود همه سختیها و مشکلات، به حفظ ظرفیت تولید و بازارهای داخلی و خارجی میپردازند ولی انتشار اخبار آنها در رسانهها، نه به عنوان یک افتخار ملی بلکه به عنوان رپورتاژ تلقی میشود.
شایان تاکید کرد: اگر میخواهیم در جنگ رسانهای مجهز شویم، باید بدانیم که حتی انتشار خبر صادرات چند کانتینر محصول ایرانی به کشورهای هدف صادراتی نیز به مثابه یک شلیک به میانه اردوگاه رسانهای دشمن است؛ اما متاسفانه تاکنون از این فرصتها غفلت شده است. به نظر میرسد دولت آقای دکتر پزشکیان به همت مدیرعامل محترم ایرنا و دیگر اعضای ارشد رسانهای دولت چهاردهم میتوانند این سد را هم بشکنند و گام دوم تحولی که در دهه 80 برای باز شدن فضای رسانهها به روی برندها و تولیدکنندگان ایرانی گشوده شد را رقم بزنند.