رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت بارندگی در 6 حوزه آبریز

بارندگی کم شد؛ مصرف آب افزایش یافت

داده‌های منتشر شده از وضعیت بارندگی نشان می‌دهد میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 3 درصد کاهش یافته است؛ در این شرایط با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، توزیع مستمر و بدون مشکل آب، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، در گرو مدیریت درست مصرف آب توسط شهروندان است.

31 خرداد 1396
کد خبر : 8937
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با فرا رسیدن فصل گرما، توجه به مصرف درست آب، ازجمله مسائلی است که نقش مؤثری در زمینه‌سازی برای تأمین مستمر و عادلانه آب شرب در شهرهای بزرگ ایفا می‌کند. از دیگر سو، در شرایط فعلی که بر اساس گزارش وزارت نیرو، میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش یافته، توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبان گیر تأمین آب شهرهای بزرگ کشور بوده، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که عملاً میزان نزولات آسمانی نیز کمتر از سال گذشته بوده است، فقط پایبندی به الگوی درست مصرف آب از سوی شهروندان می‌تواند به تأمین مستمر و عادلانه آب کمک کند.

در این زمینه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره وضعیت آب در این کلان‌شهر می‌گوید: مشکلی برای تأمین آب تهران وجود ندارد اما اگر مردم رعایت نکنند، تأمین آب این کلان‌شهر دچار مشکل خواهد شد.

این در حالی است که اطلاعات منتشرشده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی در سال آبی جاری (اول مهر 95 تا دیروز) بالغ‌بر 223 میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 3 درصد کاهش نشان می‌دهد. از سوی دیگر این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت نیز 2 درصد کمتر است.

آمارها نشان می‌دهد که حجم بارش‌های سال آبی جاری تاکنون معادل 367میلیارد و 51 میلیون مترمکعب بوده و از 6 حوضه آبریز اصلی کشور، فقط بارندگی در حوضه آبریز فلات مرکزی به میزان 19 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

همچنین بارندگی‌های حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان معادل بارندگی‌های سال گذشته بوده اما بارندگی‌های 4 حوضه باقی‌مانده بین 28 تا 35 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افت کرده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: در حال حاضر مشکل تأمین آب در تهران وجود ندارد و بر اساس سرانه مصرف، پیش‌بینی‌های لازم برای مدیریت منابع آب انجام‌شده و بر اساس روال فعلی قرار نیست آب هیچ‌کدام از مناطق تهران قطع شود اما با توجه به گرمای هوا اگر مردم رعایت نکنند آب تهران دچار مشکل خواهد شد.

محمد پرورش با بیان این‌که در روزهای گرم افزایش مصرف آب را شاهد هستیم، اظهار کرد: مصرف آب نسبت به نرمال سال گذشته ۱۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته که البته هر سال شاهد میزانی از افزایش مصرف آب هستیم. بااین‌وجود اگر مردم در ساعات پیک مصرف، مدیریت درست داشته باشند مشکلی رخ نمی‌دهد در غیر این صورت ممکن است افت فشار داشته باشیم.

جدول زیر، میزان ریزش‌های جوی از اول مهر 95 تا پایان 30 خرداد سال آبی 96-95 را در مقایسه با متوسط درازمدت و میانگین بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته را به تفکیک 6 حوضه آبریز اصلی نشان می‌دهد.

موضوعات :
در همین رابطه