وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسهای که امروز (شنبه) در محل ساختمان وزارت صنعت برگزار شد، اعلام کرد: به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی مشکلات ذوبآهن هستیم و با پیگیری سعی در حل مسائل مرتبط با آن داریم.
محمدرضا نعمتزاده در ادامه با اشاره به اینکه حملونقل در صنعت دریایی کشور کماکان جای رشد دارد، گفت: باوجود آبراههای مختلف در کشور کماکان برخی کشتیها برای تعمیر به خارج از کشور روی آورده میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رایزنی و مذاکره با صندوق توسعه ملی در ارتباط با صنعت کشتیسازی خبر داد و بیان کرد: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و راهی را در نظر بگیریم که چگونه میتوان از منابع موجود استفاده کرد و یا در زمان ساخت در رهن بانک قرار داد.
نعمتزاده با تأکید بر اینکه دولت باید تسهیلات و حمایتهای بخش خصوصی را در نظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی کار را پیش ببریم. بنده بهشخصه این مسئله را حرام میدانم که اگر کاری که توان آن در داخل کشور وجود دارد، به خارج از کشور ارجاع شود. بهطور مثال ما اخیراً از آل سی باز شده در پتروشیمی جلوگیری کرده و اعلام کردیم که باید حل شود و هرچند در این رابطه مخالفتهایی داشت اما با پیگیری کار قبل از واردات تجهیزات خارجی کار را آغاز کردیم اما پمپ، الکتروموتور و سایر تجهیزات موردنیاز را در داخل ساختیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید همه مدیران و مسئولان جسارت لازم را داشته باشند و با رعایت نکات فنی، تولید داخل را مدنظر قرار دهند و دراینبین همانطور که مصرفکنندگان به تولید داخلی اعتماد کردهاند، تولیدکنندگان نیز باید در این راستا اعتمادسازی کنند.
وی با تصریح اینکه کماکان بین شهرهای ساحلی ایران حملونقل دریایی مناسبی وجود ندارد، گفت: چرا باید زمانی که راه دریایی در کشور وجود دارد، از جاده تردد کنیم؟ هرچند برخیها بهانه میگیرند که نرخهای دریایی بالاست که البته حق هم دارند البته میبینیم که باپشتکار میتوان بسیاری از مسائل را حل کرد. بهطور مثال ملاحظه کردیم که پس از رایزنیهای انجامشده خط مسافربری و تجاری دریایی با عمانیها راهاندازی شد و چنین مسائلی باید توسعه یابد.
نعمتزاده در ادامه صحبتهایش در جمع خبرنگاران از تبیین برنامه راهبردی صنایع دریایی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این برنامه با نظر کارشناسی فعالان، کارشناسان و اساتید در نظر گرفته شده و امیدواریم با پیروی از این برنامه راهبردی درزمینهٔ توانمندی طراحی، مهندسی و نیز تأمین منابع مالی گام برداریم. قطعاً شورای عالی صنایع دریایی در حال دنبال کردن برنامه مذکور است و امیدواریم که با همکاری کلیه بخشهای مرتبط شاهد رونق صنایع دریایی و بهبود آن نسبت به گذشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای بزرگی همچون ایزوایکو و صدرا که مدتها بهصورت نیمه فعال درآمده و تقریباً تعطیل شده بودند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه میدهند اظهار کرد: این واحدها در حال تولید شناورها هستند و سکوهای موردنیاز صنعت نفت را نیز در دستور کار خود قرار دادهاند بنابراین امیدواریم با گسترش فعالیت آنها تمام تعمیرات مربوط به کشتیها و ساخت تجهیزات صنعت کشتیسازی در داخل کشور مدنظر قرار گیرد چراکه ما توانستهایم کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن را در داخل کشور بسازیم و بنابراین میتوانیم کار را ارتقا دهیم و با توجه به ایجاد دو حوضچه خشک در بندرعباس وضعیت تولید شناورهای بزرگ وجود دارد و در حال مذاکره با دو شرکت خارجی کرهای و چینی هستیم تا جهت مشارکت در پروژه صنایع دریایی اقدام کنیم.
وی در پاسخ به اینکه معاون معدنی وزارتخانه اعلام کرده است تجهیزات قدیمی در بخش معدن کشور استفاده میشود و امکان تولید این تجهیزات در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در هفته گذشته جلسهای با یکی از شرکتهای فعال در این رابطه برگزار شد تا در جهت ساخت ماشینآلات راهسازی و ساختمانی و نیز ماشینآلات معدنی فعالیت کنیم و علاوه بر این باید بدانیم که آنها با چند شرکت خارجی در حال مذاکره درباره سرمایهگذاریهای مشترک هستند تا بخشی از این ماشینآلات در داخل کشور ساخته شوند. شاید ساخت برخی از این تجهیزات در داخل بهصرفه نباشد که میتوانیم آنها را وارد کنیم اما توانمندی خوبی در تأمین ماشینآلات متوسط در ایران وجود دارد و پیشبینی میشود که ظرف یک سال شاهد تولید ماشینآلات مربوطه باشیم.
نعمتزاده در مورد مشکل ترخیص کشتیها در گمرک یادآور شد: درگذشته موانعی چه در بخش مدیریتی چه در نحوه خصوصیسازی به دلیل تحریمها وجود داشت و برخی از تعهدات ارائهشده به کشتیسازان با تأخیر روبرو میشد خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده و اگر صنایع کشتیسازی تعهدی داشته باشند، به آن عمل میشود.