رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خبر داد

خرید تضمینی گندم به ٤.٦ میلیون تن رسید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌گوید: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون، 4 میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از ۲۷ استان کشور خریداری و نزدیک به ۵۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

04 تیر 1396
کد خبر : 8987
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید 4 میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از ۲۷ استان کشور خبر داد و گفت: ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده از گندمکاران به 60 هزار میلیارد ریال می‌رسد.

یزدان سیف افزود: تاکنون نزدیک ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و بقیه این مبلغ بزودی واریز می‌شود.

به گفته سیف، خوزستان با خرید یک‌میلیون و ۳۴۸ هزار تن گندم در رتبه نخست قرار دارد و پس‌ازآن گلستان با یک‌میلیون و ۵۰ هزارتن، فارس با ۶۶۰ هزارتن، کرمان با ۲۰۶ هزارتن، خراسان رضوی با ۲۰۳ هزار تن و اردبیل با ۲۰۰ هزار تن جایگاه‌های بعدی را از آن خود کردند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: میزان خرید گندم کرمان تا امروز رکورد پارسال را که نزدیک ۲۰۵ هزارتن بود، شکسته است.

به گفته او، ۵۲۳ مرکز فعال در سراسر کشور گندم می‌خرند که تاکنون ۲0۰ هزار تن گندم‌های خریداری‌شده دوروم (ماکارونی) است.

سیف تولید امسال گندم را ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن را 11 میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: خودکفایی کشور در گندم استمرار می‌یابد.

به گفته او، امسال بر اساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می‌شود.

۱۲۶ هزارتن کلزا خریداری شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از آغاز فصل برداشت تاکنون ۱۲۶ هزار تن کلزا به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال از ۲۷ استان کشور خریداری شده است.

سیف افزود: خرید کلزا نسبت به پارسال که ۶۷ هزارتن بود، 2 برابر شده است.

به گفته او، در این مدت گلستان با ۴۹ هزار و ۳۹۰ تن بیشترین فروش کلزا را داشت. مازندران با ۱۹ هزار و ۳۱۷ تن، خوزستان با ۱۸ هزار و ۹۴۳ تن، فارس با ۱۲هزارتن، اردبیل با ۶ هزار و ۳۰۰ تن و ایلام با پنج هزار و ۹۰۰ تن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

سیف اعلام کرد ۷۵درصد مطالبات کلزاکاران کشور پرداخت شده است و افزود: مطالبات این کشاورزان هر هفته یک‌بار به حسابشان واریز می‌شود.

به گفته او، طبق مصوبه دولت هر کیلوگرم کلزا با قیمت 28 هزار و 730 ریال خریداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در سال زراعی جاری خرید گندم از 21 اسفند 95 از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهرماه امسال ادامه دارد.

بنا بر این گزارش، در سال گذشته، 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی در سال گذشته 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بود.

همچنین در سال 95 حدود 67 هزار تن کلزا در کشور خریداری شده بود.

شرکت بازرگانی دولتی ایران نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی را 27 هزار و 830 هزار ریال تعیین کرد که 2 برابر قیمت خرید تضمینی گندم است.

با اقدام‌های صورت گرفته در دولت یازدهم به نظر می‌رسد در سال 1396 نسبت به پارسال تولید کلزا دستکم سه برابر و درمجموع تولید دانه‌های روغنی 2.5 برابر شود.

در همین رابطه