رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات اعلام کرد

مخالفت با لغو قانون انحصار دخانیات

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات می‌گوید: به دلیل تجربه نامطلوب کشورهایی که قانون انحصار دخانیات را لغو کرده‌اند و افزایش شدید مصرف بر اثر این اقدام، وزارت بهداشت با لغو این قانون در ایران مخالفت خواهد کرد.

14 تیر 1396
کد خبر : 9104
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به دلیل مطرح‌شدن طرح لغو انحصار دخانیات گفت: در سال‌های گذشته چند بار موضوع لغو انحصار دخانیات در مجلس مطرح و موردبررسی قرار گرفت اما مجلس شورای اسلامی با لغو انحصار دخانیات موافقت نکرد.

علی‌اصغر رمزی درباره دلیل مخالفت با لغو انحصار دخانیات گفت: سیگار کالایی مضر تلقی می‌شود و حکومت‌ها و دولت‌ها سعی دارند تا با ابزارهای مختلف از افزایش مصرف آن و رها شدن تولید، واردات، توزیع و مصرف آن جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: تجربه سایر کشورها در سال‌های گذشته که قانون انحصار دخانیات را در کشورشان لغو کرده‌اند نشان می‌دهد که لغو انحصار دخانیات،موجب افزایش شدید مصرف سیگار در آن کشورها شده و به سلامت جامعه لطمه وارد کرده است.

رمزی تصریح کرد: طرح جدید مطرح شده در مجلس هنوز به دست ما نرسیده که بتوان نظر کارشناسی ارائه کنیم اما درمجموع با استفاده از این قانون و تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه اقدام‌های مهمی در جهت کاهش واردات و قاچاق سیگار و جایگزینی تولید داخل با واردات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای منتشرشده، موفقیت‌های به دست آمده در این صنعت ناشی از استفاده از ابزارهای حاکمیتی موجود در این قانون بوده است و در چند سال اخیر، واردکنندگان و قاچاقچیان لطمه‌های زیادی از این اقدام‌ها و تغییرات دیده‌اند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به استفاده از توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات نیز گفت: هماهنگی خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود ازجمله قانون انحصار دخانیات، روش‌های توزیع محصولات دخانی و شرایطی که بتوان مصرف را کاهش داد به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در دو سال اخیر با هماهنگی وزارت بهداشت در بحث توزیع محصولات دخانی شروع شده است ، افزود: وزارت بهداشت با لغو قانون انحصار دخانیات به دلیل تجربه سایر کشورها و افزایش شدید مصرف بر اثر لغو آن، مخالفت خواهد کرد.

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد که کمیسیون‌های بهداشت، صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز مانند سال‌های گذشته که نسبت به طرح‌های مشابه واکنش نشان داده بود، با این طرح نیز مخالفت خواهد کرد.

در همین رابطه