رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق اهواز

قیمت تمام‌شده بالا موجب کاهش صادرات به عمان می‌شود

نشست بررسی مسائل و مشکلات صادرات به کشور عمان با حضور برخی صادرکنندگان به این کشور برگزار شد.

24 تیر 1396
کد خبر : 9219
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

نشست بررسی مسائل و مشکلات صادرات به کشور عمان با حضور رئیس اتاق اهواز و برخی صادرکنندگان در اتاق اهواز برگزار شد.

رئیس اتاق اهواز در این نشست گفت: هزینه بالای حمل‌ونقل و بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا امکان رقابت در کشور عمان را برای صادرکنندگان ما کم می‌کند. درصورتی‌که خط کشتی‌رانی ایجاد شود و استان یارانه‌ای در اختیار واحدهای تولیدی و صادراتی قرار دهد می‌توان صادرات به عمان را افزایش داد.

شهلا عموری افزود: در این خصوص با استانداری ‌صحبت شد که بسته پیشنهادی به آن‌ها ارائه دهیم  تا این بسته حمایتی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان اجرا کنند. باید این نیازها و بسته حمایتی با حضور بازرگانان مصوب شود که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز مطرح و برای توسعه صادرات به عمان اجرا شود.

عموری اظهار کرد: شرکت‌های ایرلاین برای حمل بار می‌توانند در اهواز توقف داشته باشند اما به شرطی که بار برای صادرات وجود داشته باشد. همچنین برای گرفتن خط کشتی‌رانی نیز باید مقرر شود که مرتب هفته‌ای چند تن کالا صادر ‌شود؛ در غیر این صورت اتاق بازرگانی باید 30 درصد جریمه بپردازد.

انتقال وجه یکی از بزرگ‌ترین معضلات کارکرد با عمان است

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: پیش‌ازاین وعده‌های حمایت از بازرگانان به کشور عمان داده‌شده بود که یکی از این حمایت‌ها صدور مشوق صادراتی برای عمان بود. که در صورت داشتن خط کشتی‌رانی، 50 درصد مبالغ پرداخت می‌شود اما این بحث تنها به بندرعباس منتهی شد که اگر دریکی از بندرهای خوزستان باشد هزینه حمل‌ونقل کاهش یافته و صادرات راحت‌تر می‌شود.

علی غوابش با بیان اینکه انتقال وجه یکی از بزرگ‌ترین معضلات کارکرد با عمان است، افزود: دو بانک عمانی صحار و مسقط در ایران شعبه داشته و آماده افتتاح ال سی هستند اما در عمل این کار انجام‌شدنی نیست. بانک مرکزی به بانک سامان که بیشترین مراودات را با بانک‌های عمان دارد ریال عمان اختصاص نمی‌دهد و بانک صحار و مسقط فقط با ریال عمان کار می‌کنند.

غوابش گفت: مسئله دیگر بحث ترانزیت است که اگر بخواهیم کالایی را از عمان وارد و به عراق صادر کنیم بحث مسافت در این امر مشکل‌ساز است؛ چراکه کالا به بندرعباس ارسال و هزینه زیادی باید برای ترانزیت این کالا بپردازیم اما اگر به بندر خرمشهر یا یکی از بندرهای استان بیاوریم چنین مشکلی برای ترانزیت نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بحث دیگر در خصوص حضور ما در کشور عمان است؛ در بحث صادرات به کشور عراق ما سنتی کار کردیم اما تجار ایرانی بسیاری از روزهای سال در عراق حضور داشته و بازاریابی می کردند ولی در عمان به دلیل نداشتن پرواز مستقیم حضور نداریم.

موضوعات :
در همین رابطه