میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفتگو

ایران می‌تواند پاسخگوی نیاز کشاورزی عمان باشد

راهکارهای افزایش صادرات در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت.

26 تیر 1396
کد خبر : 9279
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان خوزستان با حضور استاندار و رئیس اتاق اهواز در استانداری خوزستان برگزار شد.

رئیس اتاق اهواز در این نشست با اشاره به راهکارهای خود در خصوص توسعه صادرات به عمان گفت: ایجاد دفتر تجاری در کشور عمان، اعزام هیات‌های تجاری به این کشور، احداث شهرک‌های صنعتی و صدور ویزای مدت‌دار برای فعالان اقتصادی ازجمله راهکارهایی است که باعث توسعه صادرات به این کشور می‌شود.

شهلا عموری اظهار کرد: یکی از دلایل مهم بحث صادرات به کشور عمان نیاز شدید این کشور به واردات محصولات کشاورزی است و ایران می‌تواند جوابگوی این نیاز باشد.

عموری بابیان این‌که کشور عمان دارای مرز دریایی با ایران و مزیت هم‌جواری است، افزود: عمان با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر 15 درصد از واردات جهانی را در سال 2016 به خودش اختصاص داده است. این کشور نسبت به دیگر کشورها در رده بالاتری قرار دارد.

وی تصریح کرد: عمان در سطح جهانی از نظر شاخص توانمندسازی تجاری از 136 کشور، دارای رتبه 46 و ایران در رتبه 132 قرار دارد. این کشور پس از 5 سال رشد اقتصادی، در سال 2015 به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی با رکود مواجه شده است.

عموری با اشاره به این‌که کشور عمان از نظر اقتصادی یک کشور پیشرفته است، گفت: چشم‌انداز رشد اقتصادی عمان در سال 2015 افزایش‌یافته بود و انتظار می‌رود در سال 2022 رشد اقتصادی این کشور افزایش یابد. سرانه تولید ناخالص داخلی کشور عمان در سال 2016، حدود 16 هزار دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022 افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بخش خدمات 68 درصد از اقتصاد عمان را تشکیل داده و سهم این بخش‌ در سال 2015 بیشتر بوده است. دیگر ویژگی کشور عمان کسب‌وکار هتلداری است که در سال 2015، رشد مثبتی داشته است.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به سهم بالای حمل‌ونقل در کشور عمان گفت: روند تجارت کالا در عمان در سال 2010 تا 2016 روند روبه رشدی داشته به‌گونه‌ای که سال 2013 بیشترین واردات را به خود اختصاص داده است. اما پس‌از آن کشور عمان با افت ارزش کالاها مواجه شد.

عموری عنوان کرد: بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور عمان، چین است که 43 درصد از سهم کالاهای کشور عمان را به خود اختصاص داده و سهم ایران از کالاهای وارداتی به این کشور، 3 درصد است.

وی با اشاره به روابط تجاری عمان با ایران گفت: از سال 92 به بعد نوسانات ورود کالا به عمان موجب شد که این کشور با ایران روابط تجاری برقرار کند و بیشترین صادرات ایران به عمان نیز مربوط به آهن، فولاد و حیوانات زنده و گوشت بوده است.

 

وی با بیان اینکه این کشور طی سال‌های اخیر روابطی با کشورهای دیگر برقرار کرده است، یادآور شد: عمان یکی از مهم‌ترین کشورهای توسعه‌یافته است که باعث جذب سرمایه‌گذاری می‌شود. نرخ تورم در کشور عمان زیر 3 درصد است و این کشور به‌شدت نیازمند مواد فولادی و صنعتی است که این برای کشور ما یک فرصت تلقی می‌شود.

عموری با اشاره به این‌که کشور عمان 90 درصد از مواد غذایی خود را از بقیه کشورها تهیه می‌کند، گفت: با توجه به مرغوبیت مواد کالایی ایران و علاقه فراوان مردم عمان به کشور ایران، این مزیت برای ایران است که بتواند محصولات خود را به این کشور صادر کند.

وی با بیان این‌که کشور عمان ویژگی و ظرفیت‌های مهمی برای صادرات دارد، گفت: قابلیت دسترسی آسان، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، اشتراکات و پیوندهای فرهنگی و وجود ثبات و امنیت اقتصادی بالا از مزیت‌های ارتباط با کشور عمان است.

کارگروه ویژه صادرات به عمان تشکیل شود

استاندار خوزستان در این نشست گفت: برای توسعه صادرات به عمان باید یک کارگروه ویژه تشکیل شود. در این کارگروه تمام حوزه‌ها شامل اقتصادی، بازرگانی، کشاورزی، برنامه‌ریزی و بودجه همکاری کنند و همه اعضای کارگروه با جدیت این مسئله را دنبال کنند.

غلامرضا شریعتی با اشاره به نام‌گذاری امسال و لزوم توجه ویژه به سیاست‌ درون‌زایی و برون‌گرایی، اظهار کرد: کشور عمان یک بازار مناسب است و شاید از معدود کشورهایی باشد که روابط سیاسی آن ثابت و چشم‌انداز آینده کشور ما باوجود بازار عمان، بسیار روشن است و می تواند شریک طرح های پایدار ما شود.

شریعتی گفت: طی سال‌های گذشته ارزش کالاهای تجاری عمان حدود 400 میلیون دلار بوده است که امسال این میزان به نحو زیادی افزایش پیداکرده، اما سهم خوزستان از این بازار ناچیز است.

وی تصریح کرد: استان خوزستان امسال در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را کسب کرد. برای این‌که بخواهیم در صادرات نیز موفق باشیم نیازمند انسجام و اراده قوی‌تری هستیم. باید همه بخش‌های استان یک برنامه عملیاتی برای صادرات داشته باشند و بر طبق همان برنامه، پیش بروند؛ در این زمینه به یک کارگروه اختصاصی نیاز است که بانک‌ها، اتاق بازرگانی، بندرها و حوزه معاونت اقتصادی استانداری برنامه‌ریزی منسجمی در این کارگروه داشته باشند.

شریعتی بابیان این‌که مسئولان استان باید اراده جمعی را در خود تقویت کنند، گفت: مسئولان نباید بر اساس سلیقه خود عمل کنند و باید همکاری لازم داشته باشند. باید اقتصاد ما ریسک‌پذیر و جسور باشد.

استاندار خوزستان افزود: با برنامه‌ریزی پنج‌ساله انجام‌گرفته، باید چهار میلیارد دلار صادرات به کشور عمان انجام شود و خوزستان نباید از این سهم عقب باشد. طی دو سال گذشته فعالیت تجاری و صادرات خوزستان در بازار کشور عراق رضایت‌بخش بود اما در بازارهای دیگر تلاش بیشتری می‌طلبد.

وی بابیان اینکه تنها با برگزاری جلسه و سخنرانی نمی‌توان مشکلی را در حوزه اقتصادی حل کرد، افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی استان لازم است یک برنامه عملیاتی برای توسعه ارتباطات تجاری تهیه کرد و سیستم دولتی و خصوصی ارتباط مؤثرتری با یکدیگر داشته باشند.

شریعتی با اشاره اینکه امسال استان خوزستان کاهش رکود را تجربه کرد، گفت: امور مالیاتی باید مالیات را در چارچوب قانون وضع کند تا کمترین فشار بر روی بخش‌های اقتصادی استان وارد شود و این بخش‌ها بتوانند به‌راحتی به فعالیت‌های اقتصادی عمل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه