رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در نشست پایش صادرات استان فارس عنوان شد

توسعه صادرات فارس نیاز به حمل‌ونقل هوایی پایدار دارد

در نشست پایش صادرات استان فارس بر نقش حمل و نقل هوایی در صادرات استان فارس تاکید شد.

03 مرداد 1396
کد خبر : 9392
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

نشست پایش صادرات استان فارس با محوریت راه‌اندازی مجدد صادرات هوایی از فرودگاه شیراز با حضور مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در اتاق شیراز برگزار شد.

نائب رئیس اتاق شیراز در این جلسه گفت: برای حمایت و پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس اختصاص  سیستم حمل و نقل  هوایی و پایانه بار هوایی در شیراز، یک نیاز اساسی است.

محمدصادق حمیدیان در این جلسه با موضوع راه اندازی مجدد صادرات هوایی از فرودگاه شیراز بیان کرد: حمل و نقل هوایی یکی از نیازهای اساسی حوزه صادرات استان فارس است. برای اینکه تولیدات و صادرکننده های فارس بتوانند بازارهای خوب و پایداری داشته باشند عزم جدی برای تحقق این امر ضروری است.

حمیدیان افزود: در دوران های مختلف بحث حمل هوایی بار و راه‌اندازی کارگروه هوایی  در شیراز مطرح شده است اما مکانیزم پایدار برای حمل هوایی محقق نشده است. شرکت های هواپیمایی تمایل به همکاری با صادرکنندگان دارند اماکمبودها و مشکلاتی بویژه در حوزه زیرساختهای صادرات هوایی وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت بخش دولتی است.

وی اظهار کرد: در سالهای گذشته طرح هدایت صادرات با هدف توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی که یک بخش از آن نیز صادرات  هوایی بار بود را برای استان تعریف کردند، متاسفانه به دلیل اجرا نشدن طرح در سالهای بعدی به اهدا ف  خود نرسیده است.

حمیدیان بیان کرد: در سالهای گذشته علیرغم آماده نبودن زیرساخت های لازم برای حمل هوایی بار در فرودگاه شیراز و ضعف استان در امکانات حمل هوایی، به همت صادرکنندگان ، پرسنل گمرک و فرودگاه و نیروهای نطامی و انتظامی مرتبط سالیانه بالغ بر هزار و 800 تا دو هزار تن بار صادراتی به وسیله هواپیماهای مسافربری عموما  به خارج کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

وی افزود: در پی بحران کشور قطر و در یک ماه گذشته، بازار صادراتی موقتی برای ایران و استان فارس به وجود آمد که در این مدت روزانه بین 95 تا 105 تن بار هوایی از شیراز به خارج ارسال شد که این میزان حمل هوایی از  استان معادل وزنی یک سال صادرات هوایی بود. همین امرنشان دهنده ظرفیت بالای استان برای رشد حداقل ۱۰ برابری صادرات هوایی در هر سال است که نیازمند عزم جدی مسئولین در توسعه زیرساختهای این فرایند صادراتی است.

رئیس اتاق شیراز بیان کرد: در بخش صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان به قطر، برای نخستین بار اتاق شیرازگواهی مبداگوشت گوسفندی و  مرغ گرم را صادر کرد که یک موفقیت در حوزه صادرات استان است.

وی اظهارکرد: بر اساس آمار 30 درصد محصولات صادراتی کشاورزی کشور از جمله میوه و تره بار در استان فارس تولید می شود. این درحالی است که 95 درصد صادرات استان غیر نفتی است. دولت باید حمایت های اصولی تری از صادرات غیرنفتی استان انجام دهد زیرا امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم مبارزه اقتصادی قرار دارند.

اختصاص بودجه کمک به حمل هوایی در بسته حمایت دولت

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران  نیز در این جلسه گفت: در بسته حمایتی امسال در بخش اقتصاد مقاومتی یک بند در خصوص کمک به راه اندازی خطوط منظم حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی آمده است که با این بودجه نمی توانیم اقدامی برای راه اندازی چند خط حمل پایدار و دائم هوایی انجام دهیم.

نوری افزود: بر اساس این بند بودجه ای برای کمک به حمل هوایی اختصاص داده شده است که تخصیص ها در این زمینه بر اساس میزان بار صادراتی انجام می شود. استان فارس برای تخصیص اولویت اول رادارد زیرا بهترین عملکرد در بخش صادرات کالاهای فسادپذیر را داشته است.

وی با اشاره به اینکه بارهر استان بیشتر، سهم بیشتری نیز دارد، بیان کرد: در این زمینه دولت بخشی از کرایه حمل هوایی را بعد از عملیات تقبل می کند و هنوز میزان مشخصی تخصیص داده  نشده اما پیش بینی ما در این زمینه بین 10 تا 20 درصد است.

نوری اظهارداشت: ما باید سالانه پیش بینی میزان حمل بار هوایی را داشته باشیم، متاسفانه تاکنون این کار در کشور انجام نشده است و از امسال میزان حمل بار صادراتی از چهار استان کشور را به عنوان میانگین حمل بار هوایی در کشور در نظر می گیریم.

وی ادامه داد: از چهار نقطه کشور شامل جیرفت، دزفول، شیراز و البرز تقاضا برای راه اندازی حمل هوایی بار وجود دارد که هر یک از این مناطق تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام داده اند. این چهار منطقه پتانسیل های خوبی برای صادرات کالاهای تازه مانند میوه، سبزیجات و لبنیات دارند. نقاضای این مناطق در تهران بررسی شده است که به دلیل حجم زیاد صادرات بار از فارس، شهر شیراز اولویت دارد.

نوری با بیان اینکه صادرات به قطر بهانه ای برای راه اندازی و تقویت حمل هوایی در کشور شد، افزود: برای فعال و تقویت کردن حمل هوایی رایزنی هایی با شرکت های فعال در کشور انجام شد اما به دلیل هزینه های بالا، جواب مثبتی از سوی آنها دریافت نشد. نباید تنها در زمان نیاز یک بازار به حمل هوایی، برای ایجاد این مهم فعال شویم لذا بخش دولتی و خصوصی باید در کنارهم برای جبران عقب ماندگی ها در این حوزه تلاش کنند.

لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها برای توسعه صادرات استان فارس

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه گفت: همه دستگاه های اجرایی باید برای توسعه صادرات استان همکاری کنند که در این زمینه وجود کارگروه اختصاصی برای حمل هوایی بار در استان ضروری است.

سیدرضا ساداتی افزود: علیرغم توان استان در تولید کالای با کیفیت، صادرکنندگان و تجار ما در بحث ارسال بار به قطر هم با مشکلاتی روبرو بودند که باید برای رفع این مشکلات در سطح ملی حمایت هایی انجام شود.

در این جلسه که فعالان حوزه صادرات به قطر، متولیان حوزه صادرات و حمل کنندگان بار هوایی در استان حضور داشتند دیدگاه ها و نظرات برای راه اندازی کارگروه اختصاصی حمل بار در استان مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه