رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق البرز نشست بررسی موقعیت استراتژیک بندر صحار

عمان پل ارتباطی صادرات به آفریقا و منطقه است

نشست بررسی موقعیت استراتژیک بندر صحار عمان در جهت گسترش روابط تجاری با این کشور با حضور مدیر ارشد بازرگانی بندر و منطقه آزاد صحار و جمعی از تجار و فعالان بخش‌خصوصی برگزار شد.

03 مرداد 1396
کد خبر : 9399
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

نشست بررسی  موقعیت استراتژیکی بندر صحار عمان در جهت گسترش روابط تجاری با این کشور با حضور "میثم بن علی" مدیر ارشد بازرگانی بندر و منطقه آزاد صحار،رئیس اتاق البرز و جمعی از تجار و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

رییس اتاق البرز از کشور عمان به عنوان پل ارتباطی صادرات محصولات تولیدی ایران به بازار های مصرف آفریقا و منطقه نام برد. 

 رئیس اتاق البرز در این نشست گفت: دو کشور ایران و عمان از دیرباز روابط بسیار خوب و حسنه داشته اند و این مهم همواره زمینه همکاری های مشترک درابعاد مختلف به ویژه تجارت و بازرگانی بین دوکشور را درپی داشته است.

رحیم بنا مولایی افزود: با توجه به تحریم های آمریکا که از قاطعیت ملت ایران در مبارزه با ظلم و ظالم سرچشمه گرفته ، لذا در مسیر واردات برخی کالاها و مواد اولیه از اروپا  با مشکلاتی مواجه هستیم .کشور عمان از جمله کشور های دوست ایران است که تاکنون در این زمینه راهگشا بوده و یاری مان کرده است. 

بنا مولایی اظهار کرد: تولید کنندگان و تجار  ایرانی می توانند فضا و انباری مناسب برای دپو کالاهای موردنیازشان که از اروپا خریداری می کنند در کشور عمان  داشته باشند  و سپس این کالاها را با  تمهیداتی به کشورمان انتقال دهند.

وی با اشاره به مشکل " ال سی" با ارز دلار آمریکا در مبادلات پولی با اروپا گفت: اتحادیه اروپا این مشکل ایران را برطرف کرده و اکنون تعاملات تجاری (ال سی)  با یورو انجام می شود. 

بنا مولایی افزود: اکنون در مبادلات پولی با عمان ابهام وجود دارد. ما منتظریم بانک مرکزی برایمان مشخص کند در امور بانکی با عمان، مبادلاتمان با ریال یا یورو انجام شود یا اینکه ارز دیگری مورد نظر بانک مرکزی است. 

وی گفت: عمان می تواند منطقه مناسبی برای جابجایی ارز تجار و فعالان اقتصادی ایران باشد ، البته هزینه این جابجایی باید در قیمت تمام شده و درآمد ها لحاظ شود.  

بنامولایی خاطر نشان کرد: متاسفانه شاهدیک سری جوسازی در کشورهای عربی هستیم. عربستان سعودی با جوسازی در تبلیغات گسترده کشورهای عربی را ترغیب به تحریم خرید کالاهای ایرانی کرده است. با این حال ما براین باوریم که با کمک کشور عمان می توانیم  بازار مصرف کشورهای عربی را در اختیار داشته باشیم، ضمن آنکه هم اکنون بازار دو کشور سوریه و عراق مملو از انواع محصولات ایران است.

 رییس پارلمان بخش خصوصی البرز با اشاره به توانمندی استان در تولید انوع منسوجات،  مواد دارویی، خشکبار ، میوه و سبزی و انواع مواد غذایی به ویژه فراورده های گوشتی و تخم مرغ گفت:  هم اکنون بستر برای صادرات این محصولات به آفریقا و کشور های منطقه  از طریق کشور عمان فراهم است .

مرکز عرضه محصولات صادراتی البرز در مسکو افتتاح شد

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان البرز نیز دراین نشست  به راه اندازی و افتتاح نخستین مرکز عرضه محصولات صادراتی البرز با عنوان مرکز" البرزی - ایرانی"  با هدف پوشش کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در پایتخت روسیه  (مسکو) طی هفته گذشته خبر داد .

مجید سریزدی افزود: شرکت توسعه صادرات استان البرز برای ایجاد مراکز عرضه محصولات صادراتی " البرزی - ایرانی" در دو کشور عمان و مجارستان به ترتیب به عنوان مراکز کشورهای خلیج فارس  و اروپا برنامه ریزی و اقدامات اولیه  را انجام داده است. همچنین مرکز دیگری نیز به زودی در کشور عمان افتتاح می شود.

سریزدی همراهی کردن با مجموعه  تجار ، بازرگانان و سرمایه گذاران استان که قصد فعالیت تجاری در کشور های هدف را دارند از اهداف ایجاد این مراکز عنوان کرد.

وی اظهار کرد:  موضوع مهمی که سرمایه گذاران و تجار مورد توجه قرار میدهند، پهنای جمعیتی است نه پهنای سرزمینی، زیرا همیشه  توسعه در پهنای سرزمینی اتفاق می افتد . 

سریزدی افزود: در شرایطی که جمعیت کشور عمان کمتر از 5 میلیون نفر است، اما  ظاهرا اقتصاد این کشور کم جمعیت با الگوی امارات پیش می رود و قصد اجرای طرح های گردشگری در مسیر توسعه سرزمینی را دارد. 

وی گفت: علاوه بر کالا، خدمات و علوم دانش بنیان بازار صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی و البته گردشگری بازار داغی است که می تواند شرایط مناسبی را برای ورود سرمایه گذاران و بازرگانان ایرانی در کشورهای هدف تجاری فراهم کند.

گفتنی است در ادامه این نشست، میثم بن علی، مدیر ارشد بازرگانی بندر و منطقه آزاد صحار به ارائه گزارشی از ویژگی و مزیت های این منطقه و بسته ای از مشوق ها برای سرمایه گذاران پرداخت.

در همین رابطه