رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در سمینار نمایشگاه و کنفرانس جاده ابریشم دریایی گواندونگ در قرن 21 مطرح شد

چین در کشورهای ثالث، از پیمانکاران ایرانی استفاده کند

سمینار نمایشگاه و کنفرانس جاده ابریشم دریایی گواندونگ در قرن 21 از سوی اتاق مشترک ایران و چین و با حضور هیاتی از استان گواندونگ چین، به سرپرستی معاون مدیرکل اداره بازرگانی این استان، دهم مردادماه در تهران برگزار شد.

12 مرداد 1396
کد خبر : 9558
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 سمینار نمایشگاه و کنفرانس جاده ابریشم دریایی گواندونگ در قرن 21 از سوی اتاق مشترک ایران و چین و با حضور هیاتی از استان گواندونگ چین، به سرپرستی معاون مدیرکل اداره بازرگانی این استان، دهم مردادماه در تهران برگزار شد.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در این سمینار گفت: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و ما چین را به لحاظ حجم بالای مراودات تجاری دوجانبه، کشور همسایه خود می‌دانیم.

عسگراولادی ضمن اشاره به مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری متقابل، بزرگ‌ترین مانع موجود در روابط تجاری دو کشور را مسائل بانکی دانست و بر لزوم حل مسائل موجود با همکاری مقامات دو کشور تاکید کرد.

نقش محوری ایران در جاده ابریشم

وو پی مین رایزن بازرگانی سفارت چین نیز در ایران طی سخنانی در این سمینار گفت: ایران در ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی نقش مهمی دارد. روابط ایران و چین طی سال‌های اخیر به‌خصوص پس از سفر سال گذشته رئیس‌جمهور چین به تهران گسترش یافته است.

رایزن بازرگانی سفارت چین گفت: دو طرف به ایجاد روابط راهبردی تاکید دارند و روابط اقتصادی ایران و چین طی ماهه‌ای پس از اجرای برجام، افزایش چشمگیری داشته است. همزمان شاخص ویژگی‌های اقتصادی ایران در زمینه صادرات و تولید نفت خام، تأثیر اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد ایران را به خوبی نشان داده است.

 وی وجود موانع در روابط دو کشور را تأیید و تصریح کرده با آگاهی از وضعیت موجود و مشکلات پیش روی فعالان تجاری دو کشور باید برای حل مسائل تلاش و همکاری کرد.

وو پی مین با اشاره به مشکلات بانکی گفت: چین همکاری خوبی در این زمینه داشته و بانک‌های تجاری خود را برای تقویت روابط با بانک‌های ایران ترغیب کرده است. امیدواریم موانع برطرف شود.

رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران با اشاره به رشد 30 درصدی روابط تجاری دو کشور در شش ماه اول 2017 تصریح کرد دو کشور ایران و چین مهم‌ترین شرکای تجاری یکدیگر هستند بطوریکه چین بزرگ‌ترین خریدار محصولات نفت و گاز ایران و بزرگ‌ترین مقصد کالاهای غیرنفتی ایران است.

وو پی مین پیشرفت پروژه‌های مهم دو کشور را مثبت ارزیابی نمود و گفت قرارداد تأمین مالی پروژه تهران-مشهد اولین پروژه چینی در ایران در دوره پسا برجام است.

رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران پیشرفت شهرک‌های صنعتی، پروژه‌های پیمانکاری و نمایشگاه‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های مهم در توسعه روابط دو کشور عنوان کرد و روند موجود در زمینه حضور شرکت‌های چینی در نمایشگاه‌های تخصصی ایران و حضور یکی از شرکت‌های فعال چینی در زمینه خودرو در ایران را موفقیت‌آمیز دانسته و بر تداوم همکاری‌ها به‌طور ویژه با محوریت طرح جاده و کمربند تاکید کرد.

ظرفیت همکاری در کشورهای ثالث

سید آقازاده، رایزن بازرگانی ایران در چین در تشریح وضعیت روابط اقتصادی دو کشور گفت تجارت دوجانبه در ماهه‌ای اول سال 2017 رشد مطلوبی داشته است بطوریکه در ماهه‌ای اول افزایش 70 درصدی و در شش ماهه اول رشد 37 درصدی را شاهد هستیم و امیدواریم که طی سال 2017 رشد دو رقمی را در صادرات داشته باشیم و یکی از راهه‌ای محقق کردن توسعه روابط ارائه مدل‌ها و الگوهای جدید در اقتصاد است.

اکبری، مدیرکل همکاری اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نیز طی سخنانی گفت: علیرغم افزایش حجم روابط اقتصادی دو کشور، ما محدودیتی در توسعه روابط ایران و چین قائل نیستیم

 وی گفت: همکاری در زمینه تأمین مالی و صدور خدمات فنی و مهندسی مهم‌ترین هدف ما در رابطه با چین است و خوشبختانه تجارت ما به این سطح رسیده و اولین پروژه تأمین مالی دو کشور بعد از برجام ممکن شده است. معتقدیم با فرموله شدن همکاری‌های مالی، تأمین مالی پروژه‌های دیگر هم آغاز خواهد شد.

 مدیرکل همکاری اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت به‌واسطه ظرفیت‌های فرهنگی پیمانکارانی ایرانی در کشورهای ثالث، از دوستان چینی درخواست داریم با پیمانکاران ایرانی در کشورهای ثالث ازجمله عراق افغانستان و آسیای میانه و افریقا هم همکاری کنند. همکاری شرکت‌های ایرانی و چینی در کشورهای ثالث می‌تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

 وی تنها مانع موجود در روابط دو کشور را همکاری‌های بانکی دانست و گفت: حسن نیت دولت چینی را برای تشویق و تقویت بانک‌های دو کشور دیده‌ایم اما این را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم که مسئولان دو کشور باوجود حجم روابط باید سریع‌تر برای حل مسائل بانکی راهکاری پیدا کنند.

در همین رابطه