رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

پیشنهاد جدید برای کارت خرید کالای ایرانی

قرار است که ۶۵۰ هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۹۶ و یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار کارت دیگر طی سال ۹۷ در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

15 مرداد 1396
کد خبر : 9589
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پرونده طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در حالی سال گذشته بسته شد که نه‌تنها انتقادات عدیده‌ای به آن وارد شد بلکه دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی نسبت به چگونگی اجرای آنچه در خصوص لیست کالاهای مدنظر و نیز تسهیلات بانکی معترض بودند.

بااین‌وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی پیشنهاد جدیدی را به‌منظور اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به بانک مرکزی ارائه کرده که حدود ۲۰ روز قبل به تأیید و اصلاح سازمان برنامه‌وبودجه نیز رسیده است.

بدین منظور پیش‌بینی دو میلیون کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در دستور کار قرار گرفته و میزان اعتبار هر کارت به‌طور متوسط برابر پنج میلیون تومان است تا درمجموع طرح مذکور به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در صورت توافق نهایی بانک مرکزی اجرایی شود.

افزایش جامعه تحت پوشش طرح

قرار بر این است که ۶۵۰ هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ و یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار کارت دیگر طی سال ۱۳۹۷ در اختیار متقاضیان قرار گیرد و جامعه هدف تحت پوشش آن کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت و نیز مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی خواهند بود.

در این طرح، اعتبارات پیش‌بینی‌شده توسط منابع بانک‌ها با نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد که شش درصد آن توسط واحدها و ۱۲ درصد آن توسط متقاضیان به نفع سیستم بانکی پرداخت خواهد شد در نظر گرفته شده است.

شهریورماه زمان احتمالی آغاز کار

عباس هاشمی، مدیرکل دفتر لوازم‌خانگی و صنایع فلزی وزارت صنعت معدن و تجارت، با تأیید این خبر، به ایسنا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه موردنظر در راستای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را به بانک مرکزی اعلام کرده و در صورت تأیید بانک مرکزی از ابتدای شهریورماه سال جاری طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته وی، مشکلات اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته موردبررسی قرار گرفته تا در طرح پیش‌رو شاهد معضلات پیش‌آمده نباشیم.

در همین رابطه