میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در نشست بررسی مشکلات مرز چذابه مطرح شد

نبود دستگاه ایکس‌ری در مرز چذابه، عامل ورود قاچاق

نشست بررسی مشکلات مرز چذابه با حضور رئیس اتاق اهواز و فرمانده هنگ مرزی چذابه برگزار شد. مشکلات مدیریت مرز چذابه، تامین امنیت گذرگاه مرزی، نبود دستگاه ایکس‌ری و تفاوت ساعت کاری گمرک ایران و عراق بخشی از مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

18 مرداد 1396
کد خبر : 9620
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نشست بررسی مشکلات مرز چذابه با حضور رئیس اتاق اهواز و فرمانده هنگ مرزی چذابه  برگزار شد. مشکلات مدیریت مرز چذابه، تامین امنیت گذرگاه مرزی، نبود دستگاه ایکس‌ری و تفاوت ساعت کاری گمرک ایران و عراق بخشی از مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

حضور رئیس اتاق اهواز و فرمانده هنگ مرزی چذابه در منطقه مرزی.

نشست بررسی مشکلات مرز چذابه با حضور رئیس اتاق اهواز و فرمانده هنگ مرزی چذابه  برگزار شد. مشکلات مدیریت مرز چذابه، تامین امنیت گذرگاه مرزی، نبود دستگاه ایکس‌ری و تفاوت ساعت کاری گمرک ایران و عراق بخشی از مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

رئیس اتاق اهواز در این نشست گفت: مشخص نیست مدیریت مرز چذابه بر عهده چه ارگانی است و این امر موجب سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.

شهلا عموری با اشاره به نبود دستگاه ایکس‌ری در مرز چذابه گفت: بخش خصوصی نمی‌تواند دستگاه ایکس‌ری خریداری کند چرا که مشخض نیست مراودات تجاری در آینده چگونه خواهد بود و نمی‌تواند سرمایه گذاری و هزینه ای در این زمینه انجام دهد.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی نمی تواند مشکل اختلاف ساعت و ساعت کاری را حل کند. باید یک ساعت و نیم اختلاف با کشور عراق حل و گمرک کار خود را با ساعت کاری عراق وفق دهد چرا که این اختلاف ساعت موجب کاهش مدت‌زمان کار می‌شود. اگر قرار باشد میزان صادرات 25 درصد افزایش یابد، گمرک باید همراهی کند.

عموری افزود: دو کیلومتر فاصله بین درب‌های خروجی مرز چذابه و بارانداز طرف عراقی باید آسفالت شود و اگر قرار است بخش خصوصی این هزینه را متحمل شود به ما اعلام کنند که دیگر بیش از این ضرر نکنیم؛ لطفا هر سازمانی وظایف خود را درست انجام دهد و شانه خالی نکند.

برقراری امنیت بارانداز چذابه بر عهده گارد گمرک است

فرمانده هنگ مرزی چذابه در این نشست با تاکید بر اینکه برقراری امنیت بارانداز بر عهده گارد گمرک است، گفت: گارد گمرک در اینجا مستقر نیست و خصوصاً درب‌های ورودی و خروجی پلمپ مناسبی نمی‌شود.

سرهنگ جهانگیر امیری اظهار کرد: در حیطه کار مرزبانی، مشکلات مرز چذابه بسیار است. مرزبانی، کنترل ورود و خروج و کنترل امنیت از جمله این مشکلات است که صدور کارت تردد یکی از موارد لازم در این کنترل است. بخشی از این مشکلات به سازمان ما و بخشی به پایانه‌ها و سایر سازمان‌ها مربوط است.

امیری عنوان کرد: یکی از مشکلات کار در مرز چذابه مربوط به ساعت کاری نامشخص است که باعث ایجاد بی‌نظمی در بارانداز شده و اختلاف ساعت با کشور عراق نیز به این بی‌نظمی اضافه می‌کند. انتظار داریم ترخیص‌کارانی که کارت تردد ندارند نسبت به تهیه کارت اقدام کنند.

وی افزود: عدم نظارت ترخیص‌کاران در روند کار تخلیه و نبود دستگاه ایکس ری در درب ورود و خروج خودرویی جهت کنترل بار از دیگر مشکلات مرز چذابه است. همچنین مستقر نبودن پرسنل کنترل تردد مسافری در همه ساعات شبانه‌روز با توجه به محدودیت‌های بازرسی خانم‌ها توسط آقایان نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

انجام قاچاق از مبادی رسمی در نبود دستگاه ایکس‌ری 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان در اشاره به یکی از مشکلات دیگر مرز چذابه گفت: با توجه به این‌که ورود ارز بیش از 10 هزار دلار برای افراد مجاز نیست و سیستم بانکی عراقی قابلیت‌های فاینانس ندارد، بنابراین بسیاری از تجار و مسافران عراقی پول خود را به‌صورت دستی همراه می‌آورند که باید در ورودی و خروجی مرزها این امر یادآوری و به زبان‌های فارسی و عربی تذکر داده شود.

رضا سعیدی نیز مشکل نبود دستگاه ایکس‌ری در مرز چذابه را جدی خواند و گفت: به دلیل این‌که دستگاه ایکس‌ری در مرز وجود ندارد، مبادی رسمی به محل ورود قاچاق تبدیل شده است. گمرک باید در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورد.

موضوعات :
در همین رابطه