السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 23 آبان 1403

رایزن بازرگانی ایران در عراق در اتاق اصفهان عنوان کرد

شرکت‌های ایرانی به تبلیغات و خدمات پس از فروش در عراق توجه کنند

رایزن بازرگانی ایران در عراق در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی اتاق اصفهان بر تبلیغات بیشتر کالاهای ایرانی در عراق تأکید کرد.

17 مرداد 1396
کد خبر : 9649
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق از تولیدکنندگان و بازرگانان اصفهانی خواست با ایجاد شبکه مویرگی پخش کالا در عراق از فرصت پیش‌آمده پس از خروج داعش از عراق نهایت استفاده را ببرند.

اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎزاده در نشست کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان خواستار ایجاد شبکه بازاریابی در استان‌های عراق از سوی تولیدکنندگانی استان اصفهان شد و گفت: تجربه موفق شرکت کاله در تبلیغات و بازاریابی محصولاتش می‌تواند برای سایر برند‌های تجاری تکرار شود.

وی اتاق اصفهان را اتاقی پیشرو و پویا در عرصه تجارت با عراق برشمرد و گفت: اتاق اصفهان می‌تواند با اتاق‌های بازرگانی کربلا، نجف، بغداد و بصره همکاری مشترک برای افزایش سطح مبادلات تجاری داشته باشند.

وی به شناسایی 63 مسئله پیش روی تجارت ایران و عراق اشاره کرد و گفت:33 مسئله داخلی و 30 مسئله خارجی وجود دارد. با حل این مسائل می‌توان سطح تجارت عراق را چند برابر ساخت.

محمدرضازاده میزان صادرات ترکیه به عراق در سال 2016 را 8 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این رقم در سال 2012 معادل 12 میلیارد دلار بوده و نشان از کاهش حضور اقتصادی ترکیه در عراق دارد ولی کشور چین در حال پیشی گرفتن از ایران و ترکیه در عراق است.

وی اضافه کرد: واردات عراق طی سال 2016 بیش از 37 درصد کاهش‌یافته است و این در حالی است که سهم ایران در واردات کشور عراق 19 درصد است.

محمدرضازاده، وجود باورهای غلط در بین بازرگانان سنی عراق نسبت به ناامنی ایران برای اهل تسنن را مانع خرید کالاهای ایرانی از سوی آنان برشمرد و گفت: تبادل هیات‌های تجاری بین استان‌های عراق با ایران می‌تواند زمینه استقبال از کالاهای ایران را فراهم کند.

وی افزود: تبلیغات در عراق دو برابر نسبت به تبلیغات در ایران اثربخش است. متأسفانه شرکت‌های بازرگانی ایرانی از توجه به تبلیغات در عراق غفلت می‌کنند و چنانچه این بازار در اختیار تولیدکنندگانی ایرانی قرار گیرد میزان فروششان نسبت به بازار داخل بیشتر خواهد شد.

محمدرضازاده گفت: برندهای ترکی‌ در هر شهر عراق دارای چند نمایندگی خدمات پس از فروش‌ دارند ولی متأسفانه کالاهای ایرانی خدمات پس از فروش ارائه نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی شبکه بانکی شتاب در شهرهای عراق خبر داد و گفت: حضور فعال بانک‌های ایرانی می‌تواند حجم تجارت دو کشور را افزایش دهد.

قاسم علی جباری، رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: استان اصفهان می‌توانند سهم بسزایی در صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه