رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد

کارگران و کارفرمایان در تصمیم‌گیری‌های تأمین اجتماعی دخیل شوند

سید مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان در مراسم تجلیل از کارفرمایان کارآفرین نمونه استان کرمان از ضرورت مشارکت کارگران و کارفرمایان در تصمیم‌گیری‌های تامین اجتماعی سخن گفت.

25 مرداد 1396
کد خبر : 9759
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

 

آئین تجلیل از کارفرمایان کارآفرین نمونه استان کرمان با همکاری اداره کل تأمین اجتماعی استان و اتاق کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان در این مراسم گفت: کارگران و کارفرمایان به‌عنوان دو رکن اصلی سازمان تأمین اجتماعی، هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ها، وضع قوانین، صدور بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های متعدد این مجموعه ندارند. انتظار توجه بیشتر و جدی‌تر به نقش کارگران و کارفرمایان در این سازمان وجود دارد.

سید مهدی طبیب‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر دولت به‌صورت یک‌جانبه در سازمان تأمین اجتماعی حاکم است، افزود: کارفرمایان و کارگران با تأکید بر اجرای سه‌جانبه گرایی در این سازمان، درخواست احیای شورای عالی تأمین اجتماعی را برای تحقق این مهم مطرح می‌کنند.

طبیب زاده، از کارفرمایان و کارآفرینان به‌عنوان سربازان پرتلاش جبهه اقتصاد و تولید نام برد و تأکید کرد: باید همه تلاش‌ها برای رهایی این افراد از مشکلات بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای صورت گیرد تا دغدغه‌ای جز کسب‌وکار و ایجاد اشتغال نداشته باشند.

 وی پیشنهاد برگزاری همایش معرفی کارآفرین نمونه با در نظر گرفتن جایزه کارآفرینی را مطرح و بیان کرد: امیدواریم این مهم برای تقدیر از تلاش‌ها و دلسوزی‌های کارآفرینان برتر استان محقق شود.

احیای شورای عالی تأمین اجتماعی پیگیری می‌شود

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: یکی از مطالبه‌های جدی بخش خصوصی احیاء شورای عالی تأمین اجتماعی است که سازمان این خواسته را دنبال و پیگیری خواهد کرد.

رضا معینی اظهار کرد: تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ کشور، نیاز به ارتباطات زیربنایی و معقول با زیرمجموعه‌های خود دارد. باید محیط پیرامون در حوزه کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی شناسایی و نقد و آنالیز حوزه درون سازمان انجام شود تا بتوان در مسیر صحیح حرکت کرد.

معینی ادامه داد: در تعامل با حوزه‌های کارفرمایی و کارگری چند معضل و مشکل اصلی درزمینه ماده 47، بازبینی فرآیندها وجود داشت که برای حل آن‌ها گام‌هایی برداشته‌شده است.

وی بیان کرد: اقداماتی برای کارفرمایان صورت گرفته که می‌توان به اصلاح بیش از 35 بخشنامه بر اساس خواست شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی به‌ویژه در حوزه کارفرمایی اشاره کرد. سازمان تلاش کرد مشکلات را با حوزه کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی جمع‌بندی و به‌مرور اصلاح کند.

معینی با اشاره به فعالیت هیات‌های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: سیسم سنتی ارسال، ابلاغ و دعوت‌نامه‌ها تغییر کرده است. این مهم به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیات‌ها منجر شده و روند کار، مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی با تأکید بر اصلاح دیدگاه‌ها نسبت به هیات‌ها گفت: هیات‌ها به‌عنوان نهاد شبه قضایی فراتر از سازمان تأمین اجتماعی، دارای جایگاه مستقل هستند. در این هیات‌ها پرونده‌ها باید بر اساس قوانین، مقررات و محتویات دنبال شوند.

ماهانه 150 میلیارد تومان، تعهدات پرداختی تأمین اجتماعی کرمان

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان نیز در ادامه این مراسم گفت: تأمین اجتماعی بر دفاع از حق تأکید دارد و می‌خواهد همه آنچه مبنای پرداخت تعهدات قانونی قرار می‌گیرد به‌حق و در چارچوب عدالت و منطق باشد.

علی حسینی افزود: در استان کرمان بیش از یک‌میلیون و 450 هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. ماهانه با احتساب هزینه‌های درمان، بیش از 150 میلیارد تومان برای ارائه خدمات به شرکای اجتماعی و به‌ویژه تعهدات این سازمان به مستمری گیران استان است.

حسینی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی با نگاه مثبت و تغییر رفتار نسبت به کارفرمایان، همواره به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در جامعه است و تعاملات خوبی در کشور و استان کرمان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ابلاغ قانون بخشودگی جرائم و اجرای آن تا ششم اردیبهشت‌ماه امسال، در استان کرمان بیش از 15 هزار کارفرما درخواست بخشودگی جرائم خود را مطرح کردند. بیش از 220 میلیارد تومان از بدهی 500 میلیارد تومانی معوقه کارفرمایان در این درخواست‌ها بود که بخشودگی شامل حال آن‌ها شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان افزود: در حال حاضر بازرسی از کارگاه‌ها و ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. از کارفرمایان انتظار داریم با پرداخت کارکردهای واقعی بیمه‌شدگان و ارسال بر مبنای دستمزدهای واقعی زمینه تحقق عدالت اجتماعی را فراهم کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم پس از تجلیل از کارفرمایان کارآفرین نمونه استان، کارگاه هم‌اندیشی با تشکل‌های کارفرمایی و آموزش رابطان بیمه‌ای برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه