رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد

جذب منابع خارجی به تناسب رشد اقتصادی کشور

قائم مقام بانک مرکزی می‌گوید: استفاده از ابزار تامین مالی خارجی تا حد زیادی کنترل شده و مدیریت شده است و به تناسب رشد اقتصادی کشور و مراودات تجاری گسترش می‌یابد.

03 شهریور 1396
کد خبر : 9878
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
قائم مقام بانک مرکزی می‌گوید: استفاده از ابزار تامین مالی خارجی تا حد زیادی کنترل شده و مدیریت شده است و به تناسب رشد اقتصادی کشور و مراودات تجاری گسترش می‌یابد.

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی

 

قائم مقام بانک مرکزی درباره علت پایین بودن میزان بدهی خارجی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی گفت: در عین حال که علاقه مند به استفاده از منابع خارجی هستیم اما باید مراقبت کنیم زیرا بدهی خارجی متغییری است که همیشه حساسیت برانگیز است و می تواند در شرایط سخت برای کشور دشواری هایی را ایجاد کند.

اکبر کمیجانی در جمع خبرنگاران افزود: بنابراین آرام آرام که حجم اقتصاد و مبادلات تجاری کشورمان گسترش می یابد، استفاده از ابزارهای تامین مالی خارجی هم رو به افزایش است و می توان گفت که استفاده از این روش تا حد زیادی کنترل شده و مدیریت شده است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود بانک های خارجی از ترس جریمه های آمریکا به ایران وام نمی دهند، گفت: چنین نیست زیرا هیات هایی که در این زمینه در رفت و آمد هستند شرایط ما را هم در نظر می گیرند و ایران نیز شرایط و شروط خود را مطرح می کند.

کمیجانی درباره جذب فاینانس هشت میلیارد یورویی از اگزیم بانک کره جنوبی نیز گفت: کارهای آن در وزارت اقتصاد انجام شده و از جزئیات آن اطلاع دقیق ندارم.

حسابی در چین مسدود نیست

از قائم مقام بانک مرکزی درباره وضعیت حساب های ایرانیان در چین و اینکه گفته می شود برخی از این حساب ها مسدود شده، سوال شد که در پاسخ توضیح داد: مشکلی در این زمینه نسبت بلکه چین یکسری از مقررات خود را اصلاح کرده است و در نتیجه در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی، سیستم جدیدی پیاده شده که در نتیجه آن روند کارها کمی کند شده است.

کمیجانی افزود: من این موضوع را پیگیری کردم و اعلام شد که هیچ مشکلی در نقل و انتقال درآمدهای ما وجود ندارد و حتی چیزی به نام مسدودی حساب ها وجود ندارد.

وی درباره اینکه گفته می شود چین با این سنگ اندازی ها قصد دارد که به جای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران را به خرید کالاهای کشورش سوق دهد، گفت: هر کشوری در روابط تجاری خود دنبال فروش کالاهای خود است و این امری طبیعی است و حتی خود ایران نیز راغب به فروش محصولات خود و گسترش تجارت است اما چنین نیست.

افزایش نرخ دلار در شرایط طبیعی است

قائم مقام بانک مرکزی درباره قیمت دلار در بازار آزاد و اینکه به بالای 38 هزار ریال رسیده است نیز گفت: بانک مرکزی نوسان های نرخ دلار را به طور سالانه محاسبه می کند ؛ شاید در دوره هایی کوتاه مدت یکسری نوسان هایی بوجود آید اما باید این تغییرات در بازه سالانه و با توجه به شرایط اقتصاد کلان و پیش بینی نرخ تورم سنجیده شود.

کمیجانی یادآور شد: برای نمونه دی ماه پارسال به دلیل تقاضای فصلی و نیز انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا و موضع گیری های وی، نوسانی را در اواخر پاییز و اوایل زمستان شاهد بودیم اما با مدیریت خوب، از آن شرایط عبور کردیم.

وی وضعیت بازار ارز را مطلوب عنوان کرد و گفت: اکنون در شرایط خوب و پایدار هستیم.

در همین رابطه