رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس دفتر سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی در تهران خبر داد

صدور روادید تجاری کره‌جنوبی برای تجار ایرانی طی مدت 24 تا 48 ساعت

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست با یونگ سوک کیم، رئیس سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره (کترا) در تهران، ضمن تأکید بر لزوم حفظ موازنه تراز تجاری میان دو کشور به واسطه تجارت غیرنفتی، خواستار یافتن بخش‌های جدید برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و کره جنوبی شد.

04 شهریور 1396
کد خبر : 9902
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس دفتر سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره (کترا) در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

محمدرضا کرباسی در این دیدار بر نقش مهم کترا در توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کره جنوبی تاکید کرد و گفت: ارتباط بسیار خوب و نزدیکی میان این سازمان با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ایجاد شده و ما آماده‌ایم همچنان زمینه‌های همکاری‌های بیشتر با کترا را بررسی کنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در ادامه به سفر رئیس‌جمهور کره به ایران در سال گذشته و برگزاری همایش تجاری ایران و کره توسط اتاق ایران اشاره کرد و گفت: در طول سفر رئیس‌جمهور کره به تهران بیش از 40 یادداشت تفاهم به امضا رسید. حال باید میزان تحقق این یادداشت‌های تفاهم با همکاری کترا، ارزیابی شود. از طرفی باید با حفظ سهم کره در بازار و اقتصاد ایران، بخش‌های جدید برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید کالا در مناطق آزاد ایران و انتقال آن به سرزمین اصلی از جمله پیشنهادهای ایران برای توسعه مناسبات خود با کره جنوبی است.

کرباسی همچنین از اهمیت حفظ موازنه تجاری بین دو کشور به واسطه تجارت غیرنفتی سخن گفت و تشریح کرد: در حال حاضر 90 درصد صادرات ایران به کره جنوبی نفت است و تنها 10 درصد از آن مربوط به کالاهای غیرنفتی است.

ترانزیت کالاهای کره‌ای از ایران به کشورهای همسایه و منطقه به دلیل قیمت‌های رقابتی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و کره جنوبی به دلیل انرژی و نیروی کار ارزان و ماهر، همکاری در زمینه برق و الکترونیک، سیمان، پتروشیمی، کشتی‌سازی و شیلات و همکاری‌های علمی و فنی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که از سوی معاون بین‌الملل اتاق ایران مطرح شدند.

وی در ادامه ضرورت حل مشکلات بانکی و تسهیل روابط مالی میان تجار دو کشور را مورد تاکید قرار داد و از طرف کره‌ای خواست  توصیه‌نامه اتاق ایران به عنوان دعوت‌نامه برای صدور روادید تجاری برای تجار عضو اتاق ایران مورد پذیرش واقع شود.

کرباسی در پایان از اتاق بازرگانی و صنعت کره دعوت کرد تا هیأت تجاری خود را به ایران اعزام کند.

تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی

یونگ سوک کیم، رئیس کترا در تهران، جایگاه ایران در زمینه انرژی و پتروشیمی را مهم و حساس ارزیابی کرد و گفت: قرار است کره، خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی، و همچنین ایجاد زیرساخت‌ و ساخت 10 بیمارستان در نظر بگیرد.

وی از تسهیل در صدور روادید طی مدت 24 الی 48 ساعت و کاهش میزان اسناد مورد نیاز و امکان درخواست روادید مکرر توسط تجاری که به‌طور مستمر به کره سفر می‌کنند، خبر داد و افزود: کارمندان کره‌ای هم باید برای تمدید روادید خود سالی یک‌بار از ایران خارج شوند، ما هم از طرف ایرانی می‌خواهیم شرایط برای تمدید روادید آنها آسان‌تر شود.

رئیس کترا همچنین تأکید کرد: سفر هیأت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی ایران به کره برای مذاکرات بانکی می‌تواند مؤثر باشد.

در همین رابطه