رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با حضور فراکسیون صنایع غذایی مجلس و سازمان غذا و دارو در اتاق ایران

مشکلات صنایع لبنی کشور در چهار محور بررسی شد

روند قیمت‌گذاری، اصلاح قیمت شیرخشک، تعیین تکلیف نهایی در مورد تداوم تولید شیر خشک شماره 3 و وضعیت واردات این محصول چهار محور اصلی نشست فراکسیون صنایع غذایی مجلس با رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از فعالان صنایع لبنی کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران، بود.

07 شهریور 1396
کد خبر : 9974
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فراکسیون صنایع غذایی مجلس طی نشستی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از تشکل‌های حوزه صنایع لبنی کشور به بررسی چالش‌های این بخش پرداختند. مشکلات این حوزه در 4 محور مطرح شد و روند قیمت‌گذاری همچنان به عنوان اولین چالش بنگاه‌های تولیدی مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس اظهارات فعالان این حوزه، روند قیمت‌گذاری محصولات باید مورد بازنگری قرار گیرد. از سال 1394 اجازه افزایش قیمت به کارخانه‌های تولید شیر خشک نوزاد داده نشده که این مقوله با توجه به افزایش بهای تمام شده کالا موجب آسیب‌رسانی به واحدهای فعال شده است.

کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی ایران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز از منظر دیگری به موضوع قیمت‌گذاری نگاه کرد و خواستار نرخ‌گذاری محصولات با نظر تشکل‌های فعال در هر حوزه شد. به اعتقاد این فعال اقتصادی قیمت‌گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا می‌تواند به بهبود شرایط تولید کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: دو سال قبل جلسات متعددی با سازمان‌های مربوطه برای آزادسازی قیمت‌ها به جز کالاهای اساسی برگزار کردیم که به نتیجه هم رسیدیم اما  موضوع فراموش شد.

به باور این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اگر نظام عرضه و تقاضا رعایت شود خودبه‌خود گران‌فروشان طرد شده و نظام توزیع نیز اصلاح می‌شود.

در ادامه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در مورد مشکلات دیگری که در این حوزه وجود دارد، گفت: سال گذشته نزدیک تعطیلات نوروز ناگهان اعلام شد که تولید شیر خشک شماره 3 که ویژه کودکان بالای دو سال است، به درخواست انجمن ترویج شیر مادر، ممنوع است. با رایزنی‌هایی که انجام شد توانستیم این مشکل را برطرف کنیم و مجوز تولید را تا پایان سال 96 بگیریم، اما متأسفانه مجددا بخشنامه‌ای مبنی بر توقف تولید این محصول خاص ابلاغ شده است.

وی افزود: این بخشنامه‌های یک‌شبه آسیب‌های جدی به تولید می‌زند و حتی مانع جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور می‌شود.

نماینده شرکت نستله نیز با حضور در این جلسه با تأیید اظهارات باکری خواستار ارائه چشم‌انداز مشخصی در مورد تولید این محصول در کشور شد. به اعتقاد وی شرکت‌های خارجی باید بتوانند پیش‌بینی از وضعیت اقتصادی ایران داشته باشند تا بتوانند برای خود برنامه‌ریزی کنند در غیر این صورت هیچ شرکتی رغبت به سرمایه‌گذاری نخواهد داشت چراکه از آینده سرمایه خود مطمئن نیست.

مسئله دیگری که در این نشست موردتوجه قرار گرفت، موضوع بدهی داروخانه‌ها به کارخانه‌های تولیدی بود. بخش زیادی از شیر خشک‌های تولیدی به داروخانه‌ها فروخته شده اما نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند و همین‌طور بر میزان بدهی‌ها افزوده شده است. پاسخ داروخانه‌ها به این وضعیت هم این است که  سازمان تأمین اجتماعی هنوز با آن‌ها تسویه‌حساب نکرده است.

در ادامه، جمشیدی نماینده سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر که از سال 1392 هیچ فرآورده شیر خشکی وارد کشور نشده است گفت: در سال گذشته تولیدکنندگان کشور موفق شدند 5 میلیون و 200 هزار قوطی شیر خشک صادر کنند. این نشان می‌دهد که وضعیت کشور از نظر کیفیت تولید شیر خشک بالاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مصرف شیر مادر را ترویج کنیم با توقف شیر خشک شماره 3 به این هدف نمی‌رسیم. حتی ممکن است این کار افزایش قاچاق را هم در پی داشته باشد چون تقاضا برای آن هست و بازار خوبی پیش روی قاچاقچیان قرار می‌گیرد.

غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت که به تازگی این مسئولیت را به عهده گرفته با ابراز خرسندی از صادراتی شدن محصول شیر خشک نوزاد که استاندارهای خاص بین‌المللی دارد، تصریح کرد: کلیات اظهارات ارائه شده قابل‌پذیرش است و باید برای اجرایی کردن آنها، جزئیات موردتوجه قرار بگیرد؛ به‌طور حتم در برنامه‌ریزی‌های آینده از این نظرات استفاده خواهیم کرد.

اعضای فراکسیون صنایع غذایی مجلس نیز با تأیید مشکلات مطرح شده از نمایندگان دولت خواستند که بررسی‌های کارشناسی را در مورد موضوعات مطرح شده انجام داده و آنها را برای اجرا در اختیار مجلس قرار دهند.

موضوعات :
در همین رابطه