رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

یادداشت اختصاصی حسین پیرموذن برای پایگاه خبری اتاق ایران

در حمایت از تولید کلی‌گویی نکنید

حسین پیرموذن، عضو هیئت رییسه اتاق ایران در یاداشتی تحلیل کرده است: کشورهای برای رسیدن به توسعه سعی می‌کنند مزیت‌های رقابتی خود را به مزیت پایدار تبدیل کنند؛ و یکی از راه‌های توسعه اقتصادی تولید رقابت‌پذیر است که الزامات خاصی دارد.

حسین پیرمؤذن

نایب رئیس اتاق ایران
11 خرداد 1395
کد خبر : 1437
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حسین پیرموذن، عضو هیئت رییسه اتاق ایران در یاداشتی تحلیل کرده است: کشورهای برای رسیدن به توسعه سعی می‌کنند مزیت‌های رقابتی خود را به مزیت پایدار تبدیل کنند؛  و یکی از راه‌های توسعه اقتصادی تولید رقابت‌پذیر است که الزامات خاصی دارد.

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران

کشورها به منظور دستیابی به چشم‌انداز و اهداف مدون خود روش‌های مختلفی را می‌پیمایند ولی راهبرد همه کشورها، در دستیابی به چشم‌انداز و اهداف خود بر مبنای مزیت‌های نسبی و رقابتی  است. برای همین بر این اهداف تاکید دارند؛ و در این راستا سعی دارند که مزیت‌های رقابتی خود را به مزیت‌های پایدار تبدیل کرده و بر پایه آن افزایش بهره‌وری، کارایی و رونق اقتصادی را ایجاد کنند. مزیت‌هایی چون تولید محصولات ارزان، محصولات با کیفیت، رضایت‌مندی مشتری و بسیاری از عوامل می‌تواند در بهبود مزیت‌های رقابتی چه در سطح کشور و بین ‌لمللی موثر باشد و راه را برای رشد اقتصادی مستمر باز کند.

یکی از عوامل بهبود مزیت رقابتی کشورها حمایت از تولید و رقابت‌پذیری آن در سطوح بنگاه و کشور هست و هر چه رقابت‌پذیری صنعت و تولید در کشوری بیشتر باشد بر طبق گفته آقای پورتر به بهبود رقابت‌پذیری در صنایع کشور و در نتیجه در سطح بین‌المللی کمک خواهد کرد. اینکه چگونه میتوان رقابت‌پذیری صنعت را افزایش داد به سیاست‌ها و بسترسازی دولت‌ها بستگی دارد و تجارب جهانی نشان داده که حمایت مستقیم از تولید نه تنها به رقابت‌پذیری و بهره‌وری تولید کمک نمی‌کند بلکه منجر به رانت‌جویی و فساد مالی و گسترش بخش دولتی خواهد شد و این مورد در کشورهای نفت‌خیز بیشتر نمود پیدا می‌کند.

بر طبق سیاست‌های ابلاغی اصل چهل و چهار قانون اساسی دولت به عنوان سیاست‌گذار می‌بایستی به کاهش تصدی‌گری اقدام کند و راه را برای حضور بخش خصوصی هموارد کند. اما متاسفانه در سال‌های گذشته به این اصل به عنوان منع تامین مالی دولت نگریسته شده و کمتر به بخش خصوصی توجه شده است و رکود حاکم بر فضای کسب و کار هم بر اجرای ناصحیح این اصل مترقی تاثیر گذشته و در شرایطی که بخش خصوصی از رکود رنج می‌برد و کسب و کارها رو به تعطیلی و کاهش ظرفیت می‌رود.، بخش خصوصی چگونه می‌تواند مشتری مناسبی برای این نوع واگذاری‌ها باشد؟

اقتصاد و تولید هر کشوری نتیجه نظام تصمیم‌گیری آن کشور است و هرچه تصمیم‌گیری کشور بر اساس مطالعات جامع و بدور از بخشی‌نگری و بر پایه شناخت کامل از علت و معلول‌ها باشد، قطعا شاهد اقتصاد و تولیدی پویا و رقابت‌پذیر و با تاب‌آوری بیشتری خواهیم بود. امروزه ساختارهای تصمیم‌گیر نقش بسیار موثری در اینگونه تصمیم‌گیری‌ها دارند و شناخت ساختار تصمیم‌گیری در بروز شرایط مناسب و یا نامناسب بسیار کلیدی است. در شرایطی که صنعت و تولید کشور سالهاست از ساختار و محیط نامناسب کسب و کار رنج می‌برد و نیاز به راهبرد مناسب برای برون‌رفت از این شرایط و ایجاد رونق اقتصادی دارد، چگونه هست که هنوز همین ساختارهای تصمیم‌گیر سعی دارند با بسته‌های کوتاه‌مدت و گاها متناقض به تولید کمک نمایند؟ امروزه تولید از تصمیمات خلق‌الساعه و بدون استراتژی مناسب رنج می‌برد و کمتر کارآفرینی و صاحب صنعتی را می‌بینیم که اسیر بوروکراسی‌های دولت  و سازمان‌های مالی مانند تامین اجتماعی، مالیات و خصوصا بانک‌ها نباشد .

در شرایط امروزی اقدامات و سیاست‌هایی که محیط کسب و کار را برای کار‌آفرینان مساعد نماید از بسیاری از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت نظیر ارائه تسهیلات ترجیهی، بسته‌های حمایت از تولید اهمیت بیشتری دارد و دولت هم می‌بایست به وظایف اصلی خود که همانا سیاستگذاری و بسترسازی است بپردازد.

در چنین شرایطی بود که مقام معظم رهبری سال‌جاری را سال  "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل " نام‌گذاری کردند. فلسفه سیاست‌های کلی این اقتصاد بر اساس تاب‌آوری اقتصاد کشور و تاکید بر مزایایی نسبی و رقابتی کشور می‌باشد و علاوه بر آن در اقتصاد مقاومتی تاکید بر دوری از اقتصاد وابسته و مصرف‌گرا دارد و تلاش می‌کند تا کشور را به سمت عدم‌استفاده از درآمدهای نفتی و منابع نفتی سوق دهد. نام‌گذاری امسال نشان می‌دهد که شاید در کشور برای تهیه و تدوین قانون و آیین‌نامه و برنامه‌ها بسیار کار شده اما مشکل اصلی در بوجود آمدن چنین شرایط برای اقتصاد و تولید عدم اجرای درست همین قوانین مصوب است. در چنین سالی بهتر است تمام ساختارهای تصمیم‌گیر محیط کسب و کار  از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ضمن اجتناب از بخشی‌نگری  نسبت به اجرای درست قوانین و مقررات اقدام کند و با شاخص‌های مشخص اقدامات را رصد کرده و از کلی‌گویی و شعار پرهیز کرده و راه را برای بهبود محیط کسب کار فراهم نماید .

در همین رابطه