رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

یادداشت مرتضی الله‌داد برای پایگاه خبری اتاق ایران

جزئیات راه‌اندازی پژوهشکده علمی توسط اتاق ایران

قبل از انقلاب همین دانشکده ESCP با اتاق ایران همکاری داشته و دوره‌های مشترکی را برگزار می­‌کردند که دو سال در ایران و یک سال در فرانسه برگزار می‌شده است. در حال حاضر به دنبال دوره‌های کوتاه‌مدتی هستیم که نسبت به دوره‌های بلندمدتی مثل لیسانس بسیار مثمرثمرتر هستند.

مرتضی الله‌داد

اقتصاددان
19 مرداد 1395 - 10:22
کد خبر : 3097
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیستم آموزشی کشور در تربیت نیروی ماهر برای بازار کار چندان کارنامه موفقی نداشته است و دانشگاه‌های داخل کشور دانشجویان را مطابق با نیازهای بازار کار آموزش نمی‌دهند. تعلیماتی که دانشجو کسب می‌کند، چندان در بازار کار مؤثر نیست. درس‌ها اصولاً براساس تئوری­‌ها تدریس شده و کمتر سویه عملیاتی آن مورد نظر اساتید قرار می­‌گیرد. فارغ‌­التحصیلان زمانی که وارد بازار کار می‌شوند، یکی دو سال طول می‌کشد تا به نیرویی قابل تبدیل شوند که با بهره‌­وری مثبت بتوانند در بازار عرض اندام کنند. عملکرد بسیاری از دانشکده‌های ما با نیازهای بازار کار تفاوت اصولی دارند. به منظور یافتن مسیری برای هماهنگی دانشگاه‌ها با فضای اقتصادی جامعه، باید به بررسی تجربه‌های سایر کشورها در این زمینه پرداخت.

کشور ترکیه تجربه بسیار خوبی در این زمینه دارد. اگر بخواهم نمونه ­ای معرفی کنم، باید به دانشکده‌ تجارت وتکنولوژی، وابسته به اتاق بازرگانی‌ ترکیه اشاره داشته باشم که بسیار خوش‌نام است. در ازای هر دو ترمی که دانشجویان در کلاس درس حضور پیدا می­کنند، باید یک ترم در کارگاه مشغول به کار شوند و تجربه بیاندوزند. بنابراین، وقتی 4 سال دوره کارشناسی‌شان تمام می­شود، یک سال سابقه کار دارند و زمانی که فردی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌شود، مستعد ورود به بازار کار است. برای فارغ‌التحصیل شدن نیز تأییدیه کارفرما را لازم دارند و به صرف گذراندن واحدهای درسی، نمی‌توانند مدرک فارغ­‌التحصیلی دریافت کنند. این تجربه بسیار موفقی است که ما کمتر این روش را با دقت و انضباط عملیاتی در ایران برگزار کرده­‌ایم و عملکرد مؤسسات علمی کاربردی ما تفاوت معناداری با این دسته دانشکده‌­ها دارد. بهره‌­گیری از این قبیل تجربه‌ها در کشورهای مختلف می‌تواند ما را در تأسیس مؤسسه دانشگاهی و پژوهشکده اتاق ایران پرتوان‌تر کند.

با توجه به کاستی‌­هایی که امروز در تربیت نیروی ماهر و مدیر توانمند در سطح کشور، خاصه در بخش تولید و تجارت وجود دارد، هیئت رئیسه محترم اتاق تصمیم گرفت نسبت به تأسیس مرکزی که بتواند تا اندازه­‌ای پاسخگوی این نیاز حیاتی باشد، اقدام کند. بنابراین، وظیفه مطالعه طرح تأسیس یک مرکز آموزش و پژوهش علمی به معاونت اقتصادی اتاق تکلیف شد.

در این راستا به مطالعه مراکز نسبتاً موفق داخل کشور نظیرموسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­‌ریزی ریاست جمهوری و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی پرداخته شد و بعضاً با مسئولین ذی‌ربط در این مؤ­سسات مذاکره‌­ای را داشتیم. در نهایت، تصمیم مسئولین اتاق بر این شد که کار را گسترده‌تر کنیم و فضای بیرون کشور را هم مورد مطالعه قرار دهیم. در این راستا به رتبه­بندی دانشگاه­های کشور از دید 4 روش رتبه­‌بندی معتبر جهانی پرداختیم که متأسفانه در بهترین رتبه، دانشگاه تهران را در دسته 201 تا 300 در روش رتبه­‌بندی شانگهای، و همین دانشگاه را در رتبه 379 در رتبه­‌بندی یو اس داشتیم. نهایتاً در پی تجربه خوب کشور در همکاری با دانشگاه­‌های معتبر جهان در گذشته، امکان­‌سنجی همکاری با دانشکده­‌های بازرگانی در منطقه اروپای غربی با رتبه­‌های زیر 100 را بررسی کردیم.

در اثناء این مطالعه، هیئتی از اتاق پاریس به اتاق ایران آمدند که دبیر کل اتاق پاریس در آن حضور داشتند. در این بررسی‌ها متوجه شدیم که اتاق پاریس، 28 دانشکده دارد. زمینه فعالیت این دانشکده­‌ها از مد و دکوراسیون تا آموزش‌­های تخصصی مدیریت گسترده است. یکی از دانشکده‌هایی که با موافقت اتاق پاریس تأسیس شده است،  دانشکده  مدیریت انسیاد در فرانسه است که در سال 1957 میلادی تأسیس شد. این  دانشکده امسال بر اساس نظام رتبه­ بندی FT، رتبه اول را در رشته MBA  میان دانشکده‌­های مدیریت و بازرگانی در دنیا به دست آورده است. دو دانشکده دیگر که به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفتند، دانشکده­‌های کسب­‌وکار ESCP و ESSEC، از دانشکده­‌های وابسته به اتاق پاریس هستند که ESCP از نظر قدمت، اولین دانشکده بازرگانی در جهان است.  ESCP و ESSEC  بر اساس رتبه‌بندی فایننشال تایمز، رتبه‌­های ششم و هفتم را در اروپا دارند.

در جلسه‌ای با دبیر کل اتاق پاریس، عنوان کردیم که علاقمند هستیم با این دانشکده‌ها ارتباط علمی برقرار کنیم. آن‌ها هم استقبال کردند. در ادامه کار، به اتفاق دبیر کل محترم اتاق ایران سفری دو روزه به پاریس انجام شد و بازدیدی از این دو دانشکده فرانسوی کسب‌وکار صورت گرفت. سفر خیلی خوبی بود. رئیس اتاق پاریس علاقه بسیاری به ایران نشان دادند. قائم مقام دبیر کل هم همراهی کردند و در بازدیدهای انجام­ شده نگاهی به دوره‌هایی داشتیم که می‌توانند در ایران مؤثر واقع شوند. قرار بر این شد که اتاق پاریس با این دو دانشکده، دوره‌هایی را برای ما در ایران برگزار کنند. دانشکده ESCP، علاوه بر پاریس، شعبه­‌هایی در لندن، ورشو، برلین، تورینو و مادرید دارد. ما قصد داریم در ایران هم شعبه‌ه­ای از این  دانشکده را تأسیس کنیم.

قبل از انقلاب همین دانشکده ESCP با اتاق ایران همکاری داشته و دوره‌های مشترکی را برگزار می­‌کردند که دو سال در ایران و یک سال در فرانسه برگزار می‌شده است. در حال حاضر به دنبال دوره‌های کوتاه‌مدتی هستیم که نسبت به دوره‌های بلندمدتی مثل لیسانس بسیار مثمرثمرتر هستند.

نگاه‌مان این است که در بخش بنگاه بتوانیم دوره‌هایی را در زمینه­‌های مذاکره و مهارت‌های ارتباطی با هیئت‌های تجاری، تأمین مالی، بازاریابی، مدیریت اجرایی، سرمایه‌گذاری، توسعه بخش خصوصی و همین‌طور کسب‌وکار بین‌المللی، یافتن شرکای تجاری و غیره برگزار کنیم. نیازهای این دوره‌ها را قرار  است احصاء و به کمسیون‌ها، تشکل‌ها و بخش‌های مختلف اتاق ارسال کنیم. آن‌ها هم طرح‌ها را تکمیل و دوره‌هایشان را به ما ارسال کنند. از این مجموعه، 6 یا 7 دوره را به دانشکده ESCP اعلام و در ابتدای کار، دوره‌های کوتاه­مدت را در ایران اجرا می‌کنیم.

پاریسی‌‌ها موافقت کرده‌اند، اما در حال حاضر در تعطیلات هستند و این فرصت خوبی برای ماست تا نیازهای‌مان را برای برگزاری دوره‌های موردنیاز به صورت بومی­ شده در ایران به آن‌ها اعلام کنیم و بعد گام‌های بعدی را برداریم تا بتوانیم ارتباط دانشکده و پژوهشکده‌ای را که مد نظر هیئت رئیسه محترم است را در ایران به وجود بیاوریم.

پژوهشکده نیاز به فضای فیزیکی مناسب دارد که این فضای فیزیکی باید تأمین شود و شکل آن باید برای دانشکده و پژوهشکده مناسب باشد. در کنار بحث فضای فیزیکی، هیئت علمی اهمیت زیادی دارد. هیئت علمی باید توانمند باشد و ما سعی می‌کنیم در صورت امکان از فرانسوی‌ها امتیازی بگیریم و در این قالب، هیئت علمی ایرانی خود را تشکیل دهیم که بتوانیم با این برند، بهترین عملکرد را داشته باشیم. پس از طی این مراحل، می‌توانیم دوره‌ها را به صورت کاربردی در ایران برگزار کنیم.

رشته‌های این دانشکده هم به نیاز اتاق و هم به فضای کسب‌وکار بستگی خواهد داشت. ممکن است رشته‌های مهندسی هم در این حوزه جای بگیرند. در نهایت، فارغ‌التحصیلان این دانشکده به خاطر توانمندی و مهارت‌­هایشان به راحتی می‌توانند جذب بازار کار شوند.

در همین رابطه