رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام

فشار کرونا بر اصناف و ضرورت ایجاد اورژانس اقتصادی

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در یادداشت خود به تبعات اقتصادی کرونا برای اصناف پرداخته و از ضرورت اقداماتی اورژانسی برای نجات کسب‌وکارها نوشته است. به عقیده او دولت باید اورژانس اقتصادی ایجاد کند و با گسترش چتر حمایتی بر سر فعالان اقتصادی، الزامات عبور از بحران کرونا را فراهم آورد.

شعبان فروتن

رئیس اتاق ایلام
11 مرداد 1399
کد خبر : 34096
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عصر کرونا دوران سخت، دشوار و طاقت‌فرسایی را برای اصناف و بازاریان به وجود آورده که تا پیش‌ازاین بدون سابقه بوده و نمی‌توان پایان دقیقی را برای رهایی از این وضعیت پیش‌بینی کرد.

اصناف و بازاریان به‌عنوان قشر زحمتکش جامعه در عصر کرونایی دوران سختی را تجربه می‌کنند چراکه از یک‌سو تورم و از طرف دیگر نوسانات بازار و از سوی دیگر مشکلات ناشی از ویروس کرونا عرصه را بر این فعالان اقتصادی روزبه‌روز تنگ‌تر می‌کند.

تداوم در تعطیلی اصناف برای جلوگیری از شیوع کرونا که بنا بر ضرورت انجام شده در کنار افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای عمومی و کاهش قدرت خرید مردم، باعث بروز مشکلات کم‌سابقه‌ای برای فعالان عرصه بازار شده که آثار زیان باری را به همراه داشته است.

افزایش قیمت تمام‌شده کالا و بالا بودن هزینه اجاره صنوف نیز بر مشکلات فعالان بازار افزوده و این وضعیت به چالشی جدی تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی از صنوف در ردیف پرخطر قرار گرفته‌اند که تداوم تعطیلی‌های ناشی از ریسک بالای فعالیت آنها باعث تحمیل هزینه‌های زیادی بر این اصناف شده که باید به‌صورت اورژانسی به آنها پرداخته شود.

آنچه امروزه ضروری به نظر می‌رسد این است که دولت باید اورژانس اقتصادی ایجاد کند و چتر حمایتی را بر سر فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف بگشاید و افق روشن و امیدوارکننده‌ای برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی ترسیم شود.

حمایت مادی و معنوی از فعالان اقتصادی به‌ویژه بازار به‌عنوان کسانی که نقش مهمی در تهیه اقلام مورد نیاز مردم را بر عهده دارند می‌تواند فصل تازه‌ای را برای اصناف ایجاد کند.

اورژانس اقتصادی باید در نخستین گام تولیدگران و اصناف و بازاریانی را که در عصر کرونایی متحمل زیان و ضرر شده‌اند شناسایی کرده و کار ضربتی را برای حمایت بانکی از آنها اجرا کند و از هرگونه فعالیتی که منجر به تأخیر در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی می‌شود، اجتناب شود.

معافیت‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و همچنین تنفس یک‌ساله برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی ویژه تولیدگران و بازار و اصناف می‌تواند به کاهش آسیب‌های عصر کرونایی برای فعالان اقتصادی منجر شود.

امروز بخش عمده‌ای از بازاریان برای تداوم فعالیت تحت فشارهای شدید بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی قرار دارند که تداوم این وضعیت می‌تواند به تعطیلی آنها منجر شود.

انتظار مهم از دولت محترم این است که با نگاه فرابخشی به بازار و اصناف در دوره کرونایی، تصمیمات راهبردی و حمایتی اتخاذ کند تا در این دوران که ویروس کرونا عرصه را برای تنفس فعالان اقتصادی تنگ کرده، این تلاشگران عرصه خدمت نیز بتوانند هوای تازه‌ای استشمام کنند و از بستر رکود برخیزند.

موضوعات :
در همین رابطه