رئیس اتاق اهواز در مراسم روز ملی صادرت عنوان کرد

بازارهای قطر و عمان هدف صادرکنندگان خوزستان است

رئیس اتاق اهواز می گوید: مردم استان خوزستان تشابه بسیار زیادی با کشور عراق دارند اما باید دید که در مرزها چه سازوکاری برای ارتقاء شأن و فرهنگ اجتماعی صادرکنندگان اندیشیده شده است.
تاریخ: 25 آبان 1396
شناسه: 11057

همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان خوزستان با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

رئیس اتاق اهواز در این همایش گفت: با توجه به اینکه در مرزهای عراق هر روز قانون جدیدی اعمال و باعث می‌شود که صادرات استان تحت شعاع قرار گیرد، بازارهای قطر و عمان شناسایی‌شده‌اند که بازارهای خوبی برای کالاهای استان هستند.

شهلا عموری افزود: اگر بخش خصوصی در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها آرام‌تر گام برمی‌دارد و یا عقب‌تر است، نشان از نداشتن قدرت اقتصادی نسبت به سایر استان‌ها و یا نداشتن دانش کافی برای ایجاد فرصت های تولیدی و یا صادراتی نیست. وی افزود: سربازان جبهه جنگ، سربازان اقتصادی لایقی هم هستند. در استان این عزم وجود دارد. می‌خواهیم این عزم ملی شامل خوزستان هم بشود و مسئولان کشوری نگاه ویژه‌ای نسبت به استان داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تصریح کرد: آمار صادرات نشان می‌دهد بیشترین تمرکز صادرات استان در کشور عراق است. مردم استان تشابه بسیار زیادی با این کشور دارند اما باید دید که در مرزها چه سازوکاری برای ارتقاء شأن و فرهنگ اجتماعی صادرکنندگان اندیشیده شده است.

عموری بابیان اینکه در دو مرز شلمچه و چذابه حدود یک هزار و 200 اشتغال مستمر وجود دارد، گفت: همه صادرکنندگان استان خوزستان نمونه هستند و از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم که در این شرایط سخت و نابرابر صادرات انجام می‌دهند.

او با تأکید بر گسترش فرهنگ تولید برای صادرات عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات استان در بازارهای صادراتی، ناتوانی در تجمیع کالا است. نداشتن بسته‌بندی‌های مناسب صادراتی و عدم توجه به استانداردهای جهانی ازجمله مشکلات موجود در این حوزه هستند که تقریباً می‌توان گفت در سطح ملی مشاهده می‌شوند اما معتقد هستیم باید از فرصت‌ها استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز عنوان کرد: مشکلات بانک‌ها، مالیات و بیمه در سطح کشور فراگیر است اما چرا در استان ما رتبه بانک‌ها برای سپرده‌گذاری سوم و در پرداخت تسهیلات 28 و یا 29 است. در استانی که از تولیدکنندگان خوب و بنامی برخوردار است و تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تولید می‌کنند چرا باید چنین شرایطی وجود داشته باشد.

عموری گفت: در دزفول محصولات کشاورزی تولید می‌شود و ازاین‌رو انتظار داریم مرز هوایی دزفول هرچه سریع‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا بتوانیم محصولات کشاورزی را به کشور روسیه صادر کنیم. همچنین خط ریلی شلمچه به بصره می‌تواند در هزینه حمل به صادرکنندگان کمک کند. علی‌رغم وجود این مصوبه برای استان اما تاکنون این خط ریلی احداث نشده است.

رئیس اتاق اهواز بابیان اینکه حضور گارد گمرک در مرز چذابه می‌تواند به مشکلات متفرقه‌ای که برای صادرکنندگان به وجود می‌آید کمک بسیار زیادی کند، تصریح کرد: با توجه به مرزهای عراق و اینکه هرروز قانون جدیدی باعث می‌شود که صادرات استان خوزستان تحت شعاع این قوانین قرار گیرد، بازارهای قطر و عمان شناسایی‌شده‌اند که بازارهای خوبی برای کالاهای استان هستند.

عموری بابیان اینکه به دنبال ایجاد خط کشتیرانی خرمشهر و یا بندر امام خمینی (ره) به قطر هستیم، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته مرکز داوری اتاق بازرگانی معضلات و مشکلات میان تجار ایرانی و عراقی را مرتفع کرده و علاوه بر این تمام نیازمندی‌های آموزشی اعضا با برگزاری دوره‌های آموزشی برطرف شده است.

سرمایه فکری بزرگ‌ترین سرمایه برای توسعه صادرات است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بابیان این‌که نهادهای کشور صادرات گرا نیستند، گفت: نهادهایی پولی و مقرراتی در کشور وجود دارد که احساس می‌شود این نهادها صادرات گرا نیستند و صادرات هدف اصلی آن‌ها نیست.

مجتبی خسرو تاج بابیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه کشور برای توسعه صادرات، سرمایه فکری است، اظهار کرد: این‌که امروز شورای عالی صادرات شکل‌گرفته است و بر اساس آن برش‌های استانی در نظر گرفته شد به‌منظور آن بود تا کشور بتواند همه ظرفیت نیروی انسانی و خرد جمعی را به کار بگیرد و بداند در این فضایی که مرتباً تغییرات تکنولوژیک انجام می‌گیرد، به کدام جهت حرکت کند.

خسرو تاج گفت: صادرکنندگان نمونه در کشور توانسته‌اند در 7 ماهه سال جاری حدود 180 میلیون دلار صادرات آبزیان را رقم بزنند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که 123 میلیون دلار بود، شاهد رشد 35 درصدی هستیم. صادرکنندگان در 7 ماهه گذشته توانستند 500 میلیون دلار محصولات لبنی به دنیا صادر کنند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی را رقم خورده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در بحث صادرات فرآورده‌های لبنی از ابتدای امسال تاکنون حدود 100 میلیون دلار ماست، 73 میلیون دلار شیر خشک صنعتی و 7 میلیون دلار دوغ به کشورهای جهان صادرشده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادرکنندگان کشور در 7 ماهه امسال توانستند 595 میلیون دلار میوه و تره‌بار صادر کنند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته آن رشد 21 درصدی را نشان می‌دهد. 138 میلیون دلار صادرات هندوانه، 95 میلیون دلار صادرات گوجه‌فرنگی، 70 میلیون دلار صادرات سیب‌زمینی و... ازجمله محصولاتی هستند که به کشورهای جهان صادرشده‌اند.

خسروتاج عنوان کرد: صادرکنندگان ایرانی 385 میلیون دلار محصولات شیرینی و شکلات در این مدت به کشورهای دیگر جهان صادر کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 296 میلیون دلار بود، نشانگر رشد 30 درصدی درزمینه صادرات این نوع اقلام است.

وی گفت: در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور ازجمله محصولاتی مانند رب گوجه‌فرنگی، کمپوت و انواع کنسانتره و آبمیوه، صادرکنندگان ایرانی توانستند 572 میلیون دلار صادرات داشته باشند که این میزان صادرات نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 10 درصدی داشته است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی پوشاک در کشور از واردات و قاچاق پوشاک در کشور می‌نالند اما در همین شرایط، بنگاه‌های اقتصادی در کشور بودند که توانستند در 7 ماهه امسال 37 میلیون دلار صادرات پوشاک را به کشورهای دیگر جهان داشته باشند که این میزان نسب به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: استان خوزستان، استانی است که هم به مواد اولیه و هم به آب‌های آزاد جهت صادرات محصولات دسترسی دارد. اگر امروزه در برخی از استان‌ها مشکل توجیه اقتصادی اجرای پروژه‌ها را داریم اما در خوزستان چنین مشکلی وجود ندارد و عمده سرمایه‌گذاری‌ها، بر اساس یک توجیه اقتصادی اساسی است.

خسروتاج عنوان کرد: در چندماه گذشته سفرهایی به کشور قطر انجام گرفت تا بازارهای صادراتی شناسایی شود. کل صادرات به کشور قطر در سال گذشته حدود 90 میلیون دلار بود اما در طول 7 ماه گذشته تاکنون حدود 140 میلیون دلار محصولات به کشور قطر صادر کردیم و بنگاه‌های اقتصادی ایران به‌صورت حرفه‌ای به این کشور صادرات انجام داده اند.

موضوعات :
در همین رابطه