تعلیق عضویت ایران در شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (COBB) یکی از چالشهایی است که در ماههای پایانی سال میلادی گذشته از سوی تشکلهای فعال در حوزه حملونقل مورد توجه و پیگیری قرار گرفت. متأسفانه این موضوع به دلیل بیتوجهی بیمه مرکزی به نامههایی که از طرف COBB طی یک سال اخیر برای بخش مربوطه در بیمه مرکزی ایران ارسال میشده، رخ داد و امروز مشکلاتی را برای بخش ناوگان حملنقل بینالمللی کشور به وجود آورده است.
فاطمه قنبرپور، نایبرئیس کمیسیون حملونقل اتاق ایران در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین با اشاره به برگزاری نشستی با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان بیمه مرکزی از آسیبهای ناشی از تعلیق عضویت ایران در شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل صحبت کرد.
بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی بیمه مرکزی یک سال به پیامهایی که از طرف COBB ارسال میشده به هر دلیل توجه نکرده است و در نهایت شاهد تعلیق ایران از عضویت در این شورا به صورت نامحدود هستیم. با توجه به وضعیت ایجاد شده در راستیآزمایی عملکرد بیمهای ایران باید حقانیت خود را ثابت کنیم تا درباره برگشت عضویت ایران در این شورا تصمیمگیری شود.
او ادامه داد: آسیبهای ناشی از این تعلیق از طرف تشکلهای فعال حوزه حملونقل بینالمللی طی چند ماه گذشته مطرح شده و متوجه شدیم تعدادی از رانندگان که مجبور به تهیه بیمهنامه از دیگر کشورها به ویژه ترکیه شده بودند و ارقام هنگفتی هم بابت آن پرداخت کرده بودند، متاسفانه بیمهنامه جعلی دریافت کردند.
او افزود: بنابراین اعلام عمومی کردیم که این بیمهنامهها جعلی است و نباید از آنها استفاده شود به دنبال آن جلساتی را با بیمه مرکزی ترتیب دادیم و از نمایندگان بیمه مرکزی و افرادی که در ارتباط با (COBB) بودند خواستیم تا سازوکاری که میتوان به صورت جایگزین برای رفع مشکل بیمه کامیونهای ترانزیتی در نظر گرفت، طراحی و اجرایی کنند.
بر اساس اظهارات قنبرپور بیمه مرکزی اعلام کرد که برای رفع این مشکل، سندیکایی از چندین شرکت بیمه تشکیل داده و اساسنامهای هم برای آن تهیه و ترجمه آن را برای COBB ارسال کرده است. البته اسناد و مدارک مربوط به این اقدام را علیرغم درخواست از طرف بخش خصوصی و کمیسیون حملونقل اتاق ایران تا به این لحظه دریافت نکردهایم.
نایبرئیس کمیسیون حملونقل اتاق ایران گفت: از طرف دیگر بیمه مرکزی از مذاکره با یک شرکت بیمه در ارمنستان به منظور صدور بیمه سبز برای ناوگان ایرانی خبر داد که به اعتقاد فعالان اقتصادی این اقدام نمیتواند مشکل رانندگان ترانزیت ایرانی را حل کند و بیمهای که از این شرکت ارمنستانی صادر شود، برای ورود کامیونها به اتحادیه اروپا قابل استفاده نیست چون ارمنستان، روسیه و بلاروس هیچکدام عضو COBB نیستند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه پیگیریهای بسیاری از طرف کمیسیون انجام شده است تا تکلیف رانندگان و حوزه ترانزیت کشور مشخص شود، تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از بیمههای سبز از طریق بلغارستان صادر میشود و چون هنوز از این بیمهها در هنگام بروز حادثه استفاده نشده از صحت و سطح پوشش آن، مطمئن نیستیم. از طرفی همچنان نمیدانیم که آیا شرکتهایی که در سندیکا عضو هستند و قصد دارند برای ناوگان ایرانی بیمه صادر کنند، مورد تأیید COBB هستند یا خیر؟ این موضوع باید بررسی شود.
او ادامه داد: بنابر شرایط به وجود آمده نشستی را به تازگی با نمایندگان بیمه مرکزی ترتیب دادیم تا اطلاعات لازم درباره برنامهای که برای جبران بیمه موردنیاز کامیونها، طراحی کردند، تشریح کنند. قرار شد این اطلاعات را به کمیسیون حملونقل اتاق ایران بدهند تا ابتدا از اعتبار و امکان صدور بیمه توسط این شرکتها مطمئن شویم و بعد از آن رانندگان را به شرکت بیمه موردنظر سندیکا معرفی کنیم تا بیمه موردنظر را دریافت کنند.
قنبرپور تصریح کرد: نکته دیگر اینکه چون اهمال بیمه مرکزی موجب شد عضویت ایران در COBB تعلیق شود، بنابراین از طریق شورای گفتوگو این بحث را دنبال میکنیم که بیمه مرکزی به گونهای مابهالتفاوت هزینه بیمهنامهها راجبران کند. زمانی که عضویت ایران در COBB تعلیق نشده بود، هزینه بیمه حدود 300 یورو بود؛ اما امروز تا 1100 یورو هم بابت آن پرداخت میشود.
به اعتقاد این فعال اقتصادی تحمیل این هزینه به بخش لجستیک، موجب افزایش هزینه تمام شده کالا شده و فشار آن به مردم تحمیل میشود. نکته دیگر اینجاست که متأسفانه مجبور شدیم برای حمل کالا به کامیونهای خارجی به ویژه کامیونهای ترکیه وابسته شویم چون کامیونهای داخلی بیمه ندارند. هرچند علاوه بر مسئله بیمه با مشکل روادید هم روبهرو هستیم تا آنجا که فقط ایتالیا آن هم در ماه 20 عدد روادید برای رانندگان ایرانی صادر میکند.