رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

تنبیه مالیاتی خانه‌های خالی، فعلاً به صلاح نیست

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به وجود حدود چهار میلیون و 700 هزار خانه خالی در ایران، می‌گوید: در رکود فعلی بازار مسکن، این خانه‌ها یک‌بار به‌واسطه عدم افزایش قیمت در برابر شاخص تورم تنبیه شده‌اند و فعلاً تنبیه دوباره آنها با ابزار مالیاتی به صلاح نیست.

25 مهر 1396
کد خبر : 10596
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به وجود حدود چهار میلیون و 700 هزار خانه خالی در ایران، می‌گوید: در رکود فعلی بازار مسکن، این خانه‌ها یک‌بار به‌واسطه عدم افزایش قیمت در برابر شاخص تورم تنبیه شده‌اند و فعلاً تنبیه دوباره آنها با ابزار مالیاتی به صلاح نیست.

هادی حق‌شناس؛ اقتصاددان

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به وجود حدود 4میلیون و 700هزار خانه خالی در کشور، گفت: تقریباً نیمی از این خانه‌ها، واحدهای نوساز و اغلب لوکس هستند که به‌واسطه رکود مسکن به بازار عرضه نشده‌اند و نیمی دیگر نیز شامل خانه‌هایی است که مردم از آنها به‌عنوان خانه دوم استفاده می‌کنند.

هادی حق‌شناس، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: اصولاً سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی با هدف کسب سود انجام می‌شود اما این هدف در بخش قابل‌توجهی از خانه‌های خالی که اغلب در سال‌های 91 به بعد ساخته شده‌اند هرگز محقق نشده است چراکه قیمت مسکن نسبت به سال‌های اول رکود بی‌تغییر مانده درحالی‌که نرخ تورم افزایشی بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: صاحبان این خانه‌های خالی در طول سال اخیر، یک‌بار با شاخص تورم تنبیه شده‌اند و در حال حاضر چنانچه بخواهند واحدهای خود را بفروشند مجبور هستند آن را به قیمت سال 92 به بازار عرضه کنند و زیان 4 سال خواب سرمایه را تحمل کنند.

او با بیان اینکه ابزار مالیات‌ستانی فعلاً نمی‌تواند منجر به افزایش عرضه مسکن به بازار شود و استفاده از آن برای این هدف نیز به صلاح نیست، اظهار کرد: از طرف دیگر نیمی از خانه‌های خالی کشور نیز خانه‌های دوم هستند که برای اقامت دوم افراد خریداری شده و گرچه اخذ مالیات از آنها می‌تواند هزینه جدیدی به صاحبان آنها تحمیل کند اما منجر به عرضه آنها به بازار نخواهد شد.

به اعتقاد این کارشناس اقتصاد مسکن، اصل دریافت مالیات مسئله قابل مناقشه‌ای نیست و باید اجرایی شود اما وضعیت فعلی بازار مسکن ایجاب می‌کند که دولت برای مالیات ستانی از خانه‌های خالی دست نگه‌دارد و آن را به دوره رونق موکول کند.

حق‌شناس تصریح کرد: علت رکود مسکن در سال‌های اخیر، سیاست‌های کلی اقتصادی بوده است و سازندگان مسکن و بسازوبفروش‌ها مقصر نبوده‌اند، این در حالی است که قاعده بازار ایجاب می‌کند سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه مسکن با حاشیه سود معقول به فروش برسند اما رکود مسکن مانع اجرای این قاعده شده و به‌ناچار بسیاری از واحدهای نوساز روی دست سازندگان باقی‌مانده است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد فشار مالیاتی بر این دسته از خانه‌های خالی که صاحبان آنها با خواب سرمایه نیز مواجه شده‌اند، باعث عرضه آنها به بازار نشود اما اگر هم این اتفاق بیفتد یقیناً نقدینگی حاصل از آنها دوباره به بازار مسکن برنخواهد گشت و منجر به خروج سرمایه از بازار مسکن خواهد شد.

 حق‌شناس اظهار کرد: چنانچه دولت بتواند دوره تنفس خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات را تا دوره رونق مسکن طولانی کند می‌تواند اثرات بهتری بر کلیت بازار مسکن داشته باشد.

در همین رابطه