شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح شد

ضرورت اصلاح نگاه‌ منفی به توسعه فعالیت‌های معدنی

نگاه‌های منفی نسبت به فعالیت‌های معدنی از جمله مسائلی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند از رشد و توسعه این بخش جلوگیری کند. هر بخش اقتصادی، مسئولیت اجتماعی دارد که این مفهوم در حوزه معدنی می‌تواند به ارائه تعریف دقیق و فرهنگ‌سازی در راستای تغییر نگاه‌های نادرست نسبت به معدن معطوف شود.

24 آبان 1396
کد خبر : 11037
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در راستای مقابله با دیدگاه‌های منفی نسبت به فعالیت‌های معدنی، همکاری‌هایی را با رسانه ملی آغاز کرده و در تلاش است از طریق مستندسازی، واقعیت‌های نهفته در این عرصه را معرفی کند.

در این رابطه برنامه تلویزیونی «آژنگ» در قالب مستند، با همکاری کمیسیون معدن اتاق ایران، خانه معدن و شبکه پنج سیما، تهیه می‌شود و نگاه تازه‌ای به فعالیت‌های معدنی دارد. از گذشته تاکنون به فعالیت‌های معدنی این چنین نگاه می‌شد که به منابع طبیعی و محیط زیست آسیب می‌زند. اما امروز بخش قابل‌توجهی از معدن کاران در عرصه حمایت از محیط زیست فعال شده‌اند و برنامه‌های مدونی در خصوص احیای مجدد معادنی که از چرخه خارج شده‌اند، دارند.

موضوع ژئوتوریسم (تغییر کاربری معادنی که از چرخه استخراج خارج شده‌اند به مناطق توریستی) نیز راهکار دیگری است که در مورد فعالیت معادن ازکارافتاده مطرح است. سایر کشورها نیز ژئوتوریسم را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند و درآمد خوبی از این مسیر به دست می‌آورند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این جلسه با ابراز خرسندی از همکاری کمیسیون معدن با رسانه ملی، گفت: امیدواریم این همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز نشر پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش معدنی کشور از گذشته مغفول مانده بود، خوشبختانه امروز بخش خصوصی و دولتی متوجه شدند و درصدد آن برآمده‌اند که گذشته را جبران کرده و نگاه‌ها را نسبت به معدن و آثار آن در اجتماع و اقتصاد تغییر دهند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور یادآور شد: در این برنامه‌هایی که از طریق تلویزیون تهیه و پخش می‌شود، باید توجه شهروندان محلی را به این نکته جلب کنیم که فعالیت معدنی در منطقه سکونت آنها آثار نامطلوبی به دنبال ندارد. بلکه آبادانی در پی داشته و می‌تواند به رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه کمک کند.

سهم معدن در تخریب منابع طبیعی ناچیز است

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران با اشاره به این نکته که ایران 7 درصد ذخایر معدنی دنیا را در اختیار دارد، تصریح کرد: بر اساس همین ظرفیت، سند چشم‌انداز 20 ساله کشور تدوین شده و تأکید دارد که این بخش می‌تواند 60 درصد درآمدهای نفتی کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: سهم معدن در تخریب منابع طبیعی بسیار ناچیز است و در مقایسه با سایر کشورها نیز این مطلب به طور کامل مشخص است. با این سهم ناچیز و این میزان ذخایر نهفته در کشور، نگاه‌های نادرستی نسبت به فعالیت‌های معدنی وجود دارد که مانع رشد این حوزه می‌شود. در چنین وضعیتی کمیسیون معدن، خانه معدن ایران و دفتر امور اکتشاف وزارت صمت تصمیم گرفت از پتانسیل رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی استفاده و ابعاد کار را بهتر معرفی کند.

این فعال اقتصادی سهم معدن و صنعت در استفاده از آب را حدود 2 درصد آبی مصرفی در کشور عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه در آب دچار بحران شده‌ایم اما این حوزه در هدررفت و استفاده غیربهینه آب سهم زیادی نداشته است.

اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر نقش کلیدی فعالیت‌های معدنی در راستای آبادانی کشور تأکید کرد و گفت: معدن‌کاری به معنای ویرانی و اقدامات مخرب نیست. این نگاه باید از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اصلاح شود.

وی افزود: ایران از نظر ذخایر معدنی در شرایط خوبی قرار دارد و باید از این ظرفیت بهترین استفاده را برد.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن نیز در مورد اقدام صورت گرفته و تهیه مستندهایی در مورد فعالیت‌های معدنی، تصریح کرد: در این روند سعی کردیم ابعاد و چارچوب‌های معدنی را بر اساس واقعیت‌ها معرفی کنیم. به طور حتم بی‌توجهی به نگاه‌های منفی، از رشد و توسعه بخش معدن جلوگیری می‌کند. بنابراین تغییر این نگاه‌ها یک ضرورت است.

این فعال اقتصادی افزود: معدن هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد بلکه مجدد به‌گونه‌ای جدید تعریف می‌شود. در این رابطه موضوع ژئوتوریسم مطرح است، پیوند بین گردشگری و معدن اقدام کارساز و درآمدزایی است، نباید از آن غفلت کرد. در حال حاضر کشورهای مختلف از این راه منافع خوبی به دست آورده‌اند و در عین حال به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کنند.

در این نشست از عوامل مستند آژنگ تقدیر شد.

در همین رابطه