رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران وضعیت بازار مسکن در آذرماه 96 را بررسی می‌کند

نبض بازار مسکن در دست طبقه متوسط

بازار مسکن در آذرماه سال جاری در حالی نسبت به ماه مشابه در سال قبل افزایش 50.2 دردصدی تعداد معاملات را تجربه کرده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایبن ماه، بیش از نیمی از این معاملات به واحدهایی با ارزش کمتر از 400میلیون تومان اختصاص داشته است. از سوی دیگر تقاضا برای واحدهای با متراژ کمتر از 80 متر و قیمت زیر میانگین بازار نیز حاکی از حضور طیف خاصی از متقاضیان در بازار مسکن است.

احمد میرخدائی

خبرنگار
07 دی 1396
کد خبر : 11579
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نبض بازار مسکن در دست متقاضیان مصرفی و طبقه متوسط است و آمارها نیز تأیید می‌کند که فعلاً معاملات متقاضیان مصرفی در واحدهای کم متراژ و ارزان‌قیمت است که رونق یا رکود بازار مسکن را رقم می‌زند. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد در یک‌ماه منتهی به آذر 96، حدود 57درصد کل معاملات در قیمتی پایین‌تر از میانگین قیمتی بازار انجام شده ضمن اینکه 49.4درصد کل معاملات به واحدهای با زیربنای کمتر از 80متر و 53.4درصد معاملات به واحدهای با ارزش کمتر از 400میلیون تومان اختصاص داشته است.

به گزارش همشهری، برایند بررسی توزیع معاملات بازار مسکن در آذرماه سال‌جاری بر مبنای زیربنا، قیمت هر مترمربع و ارزش کلی معامله نشان می‌دهد بیش از نیمی از معاملات به‌واسطه خرید متقاضیانی محقق شده است که به‌دنبال خرید واحدهای کوچک و ارزان در مناطق متوسط رو به پایین شهر بوده‌اند و از قضا جامعه هدف پرداخت تسهیلات مسکن نیز هستند.

 آهنگ تند رشد مسکن ادامه دارد؟

براساس گزارش بانک مرکزی، در آذرماه سال‌جاری رشد معاملات مسکن هم از منظر تعداد و هم از لحاظ قیمت آهنگ تندتری به‌خود گرفته است به‌گونه‌ای که تعداد معاملات در این‌ماه به 17هزار و 776دستگاه واحد مسکونی رسیده که نسبت به‌ماه قبل 20.4درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 50.2درصد افزایش دارد. از سوی دیگر متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی نیز در این‌ماه حدود 5میلیون و 88هزار تومان اعلام شده که نسبت به‌ماه قبل 4.1درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 14.9درصد رشد داشته است.

همچنین مقایسه وضعیت معاملات بازار مسکن در آذرماه با فضای کلی معاملات این بازار در 9ماهه نخست سال‌جاری تندتر شدن ضرباهنگ تحولات را تأیید می‌کند. در 9‌ماه اخیر 131هزار و 537معامله با میانگین قیمت4میلیون و 697هزار تومان در بازار مسکن انجام شده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 12درصد و از نظر قیمت 8درصد رشد دارد؛ یعنی معاملات آذرماه 13.5درصد از کل معاملات 9ماه نخست سال‌جاری بوده و قیمت نیز در این‌ماه 8.3درصد بیشتر از میانگین 9ماهه رشد کرده است.

در این میان اما بررسی‌ها حاکی از این است که رونق فعلی بازار مسکن در آذرماه، نمی‌تواند پیش‌درآمد جهش قیمت باشد و رشد قیمتی این کالا نیز برای مدت طولانی قابلیت تداوم ندارد چراکه فراتر از قدرت خرید متقاضیان مؤثر این بازار است درحالی‌که جهش قیمتی مسکن عملاً حضور بیش از 50درصد مشتریان فعلی بازار را منتفی می‌کند و دوباره مسکن را به لبه پرتگاه رکود می‌کشاند.

 زنگ خطر برای افزایش نرخ تورم نواخته شد

تورم بخش مسکن که برای سومین‌بار در طول 5سال گذشته توانسته بود در مهرماه امسال تا حوالی نرخ تورم افزایش یابد در آذرماه سنت‌شکنی کرده و 50درصد بیش از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی خود را کشانده و افزایش تورم اجاره‌بها را به‌دنبال خود به بالای این نرخ کشانده است. به گزارش همشهری، در این وضعیت، اگر اقتصاد در رونق یا رکود تورمی به‌سر می‌برد، بروز وضعیتی مانند جهش قیمتی مسکن در سال‌های 90و 91برای بازار مسکن دور از تصور نبود چراکه افزایش قیمت مسکن در دوره رونق با رکود تورمی به‌معنای افزایش متقابل نرخ تورم و درنتیجه هجوم نقدینگی، به کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، ارز و طلا برای حفظ ارزش خود است؛ اما اکنون وضعیت اقتصاد نیمه‌رکودی ایران به‌گونه‌ای نیست که مسکن و حتی طلا و ارز را برای حفظ ارزش خود انتخاب کند؛ به‌ویژه که انباشت هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اشتباه سال‌های اخیر در بازار مسکن که 2.5میلیون خانه خالی، تجسمی از آن است، عملاً زنگ خطر را برای سرمایه‌گذاری به طمع سود کلان در این بازار به صدا درآورده است.

 روند رشد ماهانه شاخص تورم، قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر تهران، از فروردین 93 تا آذرماه 96 - (درصد)

در همین رابطه