رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

ریل و جاده دو معضل اصلی توسعه چابهار

در طول هفته‌های گذشته اتفاقات مثبتی در مسیر توسعه چابهار افتاده که می‌تواند در آینده نزدیک تاثیراتی جدی از خود به جای بگذارد

24 اردیبهشت 1395 - 11:48
کد خبر : 1236
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هرچند در طول سال‌های گذشته اقدامات مثبتی در راستای توسعه و پیشرفت بندر چابهار صورت گرفته اما هنوز مسائل زیرساختی مانند ارتباط با نقاط مرکزی کشور باقی مانده که باید فکری جدی به حال آن صورت گیرد.

سعید ایزدیان تاکید کرد: برای آنکه بتوان از بندر چابهار به عنوان قطب دریای عمان سخن گفت قطعا باید برخی پیش شرط‌ها اجرایی شود که تا کنون برخی آنها اجرایی نشده است. نگاه مثبت وزارت راه و شهرسازی در این حوزه می‌تواند کارگشا باشد اما در سطح سازمان بنادر باید تصمیم‌هایی گرفته می‌شد که هنوز اجرایی نشده است.

وی به طرح اتصال ریلی چابهار به زاهدان اشاره کرد و گفت: وقتی بنا بر آن است که یک بندر به قطب دریایی منطقه تبدیل شود، قطعا باید اتصال آن به نقاط مرکزی کشور تضمین شود. طرح راه آهن چابهار هرچند چندین سال سابقه دارد اما هنوز در این حوزه حرکت قطعی اتفاق نیفتاده و باید برای آن فکری جدی صورت گیرد.

ایزدیان همچنین از لزوم تصمیم گیری قاطع برای باز شدن دست سرمایه گذاران بخش خصوصی سخن گفت و افزود: متاسفانه سازمان بنادر در طول این مدت عملکرد چندان مثبتی را از خود نشان داده و این امر شاید کار را برای توسعه بندر مهمی مانند چابهار دشوار کند.

در طول هفته‌های گذشته اتفاقات مثبتی در مسیر توسعه چابهار افتاده که می‌تواند در آینده نزدیک تاثیراتی جدی از خود به جای بگذارد.

پس از انکه که کشور ژاپن اعلام آمادگی کرد تا در برنامه‌های توسعه‌ای چابهار ورود کند، هیات دولت ایران نیز در مصوبه‌ای طرح تاسیس دالان چابهار با مشارکت هند و افغانستان رسمی کرد تا با این مصوبه دست وزارت راه در افزایش اعتبارات چابهار بازتر شود.

بندر چابهار در حال حاضر ظرفیتی حدود 2.5 میلیون تنی برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها دارد و بناست پس از اجرایی شدن طرح توسعه نخست این ظرفیت به بیش از هشت میلیون تن برسد.

در همین رابطه