آخرین نشست ماهانه کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران در سال 96 به صورت مشترک با کمیسیون واردات و با حضور حسین سالاری مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک و مصطفی آیتی معاون گمرک برگزار شد.
مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران ضمن گلایه از عدم حضور فرود عسگری، رئیسکل گمرک در این نشست گفت: قرار بود رئیس کل محترم گمرک در نشست حضور پیدا کنند و پاسخگوی مشکلات بخش خصوصی باشند. در بسیاری از مواقع، مدیران دولتی بخش خصوصی را در اولویت چندم خود قرار میدهند و با وجود هماهنگیهای قبلی در چنین جلساتی شرکت نمیکنند.
سید محمد جعفری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران نیز با تایید سخنان بهاروند خاطرنشان کرد: انتظار ما از مدیران دولتی بیش از اینهاست. متاسفانه تا پای بخش خصوصی به میان می آید این کم توجهیها هم وجود دارد.
محمدجواد عطرچیان، دبیر انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران گفت: معمولا ادارت دولتی میگویند مشکلاتتان را به صورت مکتوب بنویسید تا ما پیگیری کنیم. ما حدود 30 مورد مشکلاتی که شرکتهای حمل و نقل بینالمللی با گمرک دارند را جمع آوری کردیم که به دبیرکل گمرک تقدیم خواهیم کرد.
احمد شریفات، یکی از اعضای کمیسیون حملونقل با بیان اینکه مشکلات و معضلات گمرک با یکی دو جلسه حل نمی شود، توضیح داد: ماشینی که از مرز بندر خرمشهر پلمپ میشود تا تهران شاید پنج بار تخلیه و بازرسی شود. با این وضعیت، ما اصلا نمیدانیم نقش گمرک چیست.
وی گفت: وقتی گمرک پلمپ می کند اصلا چرا باید دوباره بار تخلیه شود؟ یا در مرز شلمچه گمرک هنوز نتوانسته یک دستگاه ایکس ری مستقر کند. معطلی در مرزهای باعث خرید طرف عراقی از دیگر کشورها میشود.
سیامک پیر بابایی، نائب رئیس کمیسیون مدیریت واردات نیز ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس کل گمرک در نشست یادآور شد: من به نمایندگی از چندین تشکل در این جلسه حضور دارم و بهتر بود رئیس محترم گمرک با حضور در نشست پاسخگوی مشکلات بخش خصوصی باشد.