مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد کامیون در کشور اکنون بیش از نیاز است، گفت: این وضعیت در کاهش کرایه حمل و تعداد سرویس رانندگان برای جابجایی بار اثرگذار بوده است.
داود کشاورزیان، در جمع خبرنگاران افزود: توزیع نامناسب بار در مراکز عرضه بار و افزایش تعداد کامیون در کشور سبب شده است تا کامیون داران نتوانند بهاندازه کافی بار در کشور جابجا کنند و عرضه بار با تقاضای حمل آن همخوانی نداشته باشد.
رئیس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: برای ظرفیتسازی مناسب در این بخش باید به ازای هر خروج دو کامیون فرسوده، یک کامیون نو به ناوگان حملونقل افزوده شود تا بهتدریج شاهد تعادل در این بخش باشیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعدد کامیون در کشور قدرت چانهزنی رانندگان را در کرایه توافقی کم کرده است، گفت: این مسئله در کاهش قیمت کرایه حمل مؤثر بوده است ضمت آنکه شرکتهای حملونقل بخشی از این کرایه را بهعنوان کمیسیون از رانندگان دریافت میکنند.
کشاورزیان با یادآوری اینکه در چند سال گذشته کرایههای حمل بار کامیون داران افزایش نیافته است، گفت: کرایه حمل بار رانندگان در سال 96برابر با کرایههای سال 92 بود و چون عرضه بار نیز در کشور به نسبت تعداد کامیون کم شده، کسبوکار نیز در این بخش رونقی ندارد.
وی گفت: از سال 69 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، نرخ کرایه حمل در کشور توافقی شده درحالیکه یکی از خواستههای رانندگان تعیین کرایه بر مبنای هر تن بار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وضعیت مراکز توزیع بار و یکسرخالی بودن کامیونها در زمان جابجایی بار سبب میشود تا موضوع تعیین کرایه بر مبنای هر تن بار بهراحتی قابلحل نباشد.
کشاورزیان در ادامه گفت: بحث بیمه رانندگان یکی از مشکلات کامیون داران بود زیرا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها دولت پذیرفت 50 درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت کند اما پس از مدتی انجام آن متوقف شد، اما بهتازگی بار دیگر قرار است دولت بخشی از حق بیمه آنها را پرداخت کند.
رئیس سابق سازمان راهداری و حمال و نقل جادهای یادآور شد: رانندگان برای توسعه کسبوکار خود میتوانند با تشکیل تعاونیهای حملونقل و انجام بازاریابی مناسب به کسبوکارهای خود رونق دهند و با خروج کامیونهای فرسوده و کاهش تعداد آن، ظرفیت مناسبی برای حمل بار بیشتر برای کامیون داران به وجود آید.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: سال گذشته آییننامه تأسیس شرکتهای حملونقل بار اصلاح و اعلام شد که نیاز نیست کامیون متعلق به شرکت تعاونی باشد بلکه 20 تا 30 کامیون دار میتوانند در یک شهرستان تعاونی تشکیل دهند و با انجام بازاریابی برای تعاونی خود بارنامه صادر کنند.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر به دنبال اعتراض رانندگان به میزان کرایه حمل بار در کشور و پس از جلسه نمایندگان آنها با وزیر راه و شهرسازی نرخ کرایه حمل بار رانندگان 20 درصد افزایش یافت.
در این رابطه «محمد خان بلوکی» رئیس اتحادیه انجمنهای صنفی رانندگان حملونقل کالای کشور هفته گذشته به ایرنا گفت: دلالها و شرکتهای حملونقل بارنامه نویس که حتی یک ریال نیز در این بخش سرمایهگذاری نکردهاند، از محل کمیسیون بار رانندگان درآمدهای زیادی نصیب خود میکنند و بهطور نمونه از کرایه 2 میلیون تومانی، 50 درصد نصیب این شرکتها میشود.
به گفته خان بلوکی، اکنون بهطور متوسط از هر 10 کامیون فعال در حملونقل برونشهری در کشور، هفت دستگاه بار دارد که نشان میدهد بیش از 65 هزار کامیون بیش از ظرفیت بار در کشور تردد میکند.