رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش آماری سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد

چین بزرگ‌ترین صادرکننده جهان؛ آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده جهان

روبرتو آزودو، مدیرکل برزیلی سازمان تجارت جهانی، طی پیامی در مقدمه این گزارش اعلام کرد در سال 2017 تجارت کالایی در جهان به بالاترین سطح خود در 6 سال اخیر رسیده است.

09 مرداد 1397
کد خبر : 14612
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان تجارت جهانی طبق روال سال‌های گذشته، در سال جاری میلادی نیز گزارش آماری خود در مورد تجارت کشورها را تدوین و منتشر کرد؛ گزارشی که در واقع مروری است بر آمارهای تجاری جهان در سال قبل.

روبرتو آزودو، مدیرکل برزیلی سازمان تجارت جهانی، طی پیامی در مقدمه این گزارش ضمن تأکید بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر کشورها جهت توسعه تجارت بین‌الملل خاطرنشان ساخته است: «در سال 2017 تجارت کالایی در جهان به بالاترین سطح خود در 6 سال اخیر رسید. نکته مهم‌تر این است که نسبت رشد تجارت به رشد تولید ناخالص جهانی بار دیگر به میانگین تاریخی خود یعنی 1.5 برابر بازگشته است، در حالی که طی سال‌های پس از بحران مالی 2008 این نسبت اغلب حول عدد 1 در حال نوسان بود. این بازگشت به‌موقع یادآور این است که تجارت کماکان می‌تواند نقشی حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی و نیز ایجاد شغل در سراسر جهان ایفا کند. وضعیت رضایت‌بخش کنونی همچنین به ما یادآوری می‌کند که نظام مبتنی بر قوانین و مقررات چندجانبه که بر سازمان تجارت جهانی حاکم است، چقدر در شکل‌گیری جریان آزاد و منصفانه تجارت بین کشورها مؤثر است. در سال گذشته 98 درصد از تجارت کالایی در سراسر جهان، تحت مقررات سازمان تجارت جهانی انجام شده است».

در بخشی از گزارش آماری سازمان تجارت جهانی، آمارهای مربوط به تجارت کالایی در جهان به‌صورت نمودار به تصویر کشیده شده است.

در سال 2017 نرخ رشد حجمی و ارزشی تجارت کالایی در جهان به ترتیب حدود 5 و 10 درصد بوده است که از سال 2012 تاکنون یک رکورد محسوب می‌شود.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از لحاظ رشد ارزش تجارت کالایی و کشورهای آسیایی از لحاظ رشد حجم تجارت کالایی، بالاتر از سایر مناطق جهان قرار گرفته‌اند.

محصولات صنعتی شامل آهن و فولاد، خودرو و قطعات، پارچه و لباس، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و ... بیش از 70 درصد تجارت کالایی جهان در سال 2017 را به خود اختصاص داده‌اند. فرآورده‌های سوختی و معدنی و محصولات کشاورزی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چین، آمریکا و آلمان بزرگترین صادرکنندگان جهان در سال 2017 بوده‌اند و پس از آنها نیز کشورهای ژاپن، هلند، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، فرانسه، ایتالیا و انگلیس به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

آمریکا به‌مانند سال‌های گذشته، در سال 2017 نیز بالاتر از چین و آلمان بزرگترین واردکننده جهان بوده است. در رتبه‌های چهارم تا دهم نیز نام کشورهای ژاپن، انگلیس، فرانسه، هنگ‌کنگ، هلند، کره جنوبی و ایتالیا دیده می‌شود.

در همین رابطه